سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش تعداد بیماریابی با راه اندازی مرکز غربالگری ۱۶ ساعته در مهاباد

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: تعداد بیماران شناسایی شده بیماری کووید ۱۹ با راه اندازی مرکز ۱۶ ساعته افزایش یافته است.

بهزاد مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد از افزایش بیماران کرونایی در  شهرستان مهاباد خبرداد و در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: یکی از دلایل افزایش، شناسایی بیشتر افراد مبتلا به بیماری کرونا در مهاباد راه‌اندازی مرکز نمونه‌گیری سرپایی در این شهرستان است.

او افزود: مراقبین سلامت به همراه کارشناسان بیماری‌ها باید از طریق سامانه سیب خانوار فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ را شناسایی نموده و پس از معاینه توسط پزشک مرکز خدمات جامع سلامت در صورت نیاز بیمار را جهت انجام نمونه گیری به مرکز ۱۶ ساعته معرفی می‌نمایند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: تاکنون ۲۰۰ مورد نمونه برداری توسط کارشناسان علوم آزمایشگاهی مستقر در مرکز ۱۶ ساعته انجام شده است که از این تعداد ۷۰ بیمار مثبت سرپایی تشخیص داده شده اند.

او اضافه کرد: افزایش تعداد موارد بیماریابی فعال سبب کاهش تعداد بیماران بستری در بیمارستان و نیز کاهش تعداد مرگ و میر افراد می‌شود، چون بیماران در اولین روز‌های ابتلا به بیماری تشخیص داده می‌شوند.

بهزاد بیان کرد: بیماران دارای علائم مثبت که در منزل قرنطینه می‌شوند و خانواده وی توسط کارشناس پیشگیری و مبارزه بیماری‌ها و بهداشت محیط آموزش‌های لازم را در خصوص قرنطینه خانگی و ضدعفونی کردن سطوح یاد گرفته و به آن‌ها از طرف ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس پکیج بهداشتی شامل مواد ضد عفونی کننده، ماسک و دستکش اهدا می‌گردد. بیمارانی که شرایط اقامت در منزل را ندارند به نقاهتگاه منتقل می‌شوند.

بهزاد با بیان اینکه نمونه‌گیری مطابق پروتکل‌های بهداشتی در این مرکز رعایت شده و برای گروه‌های هدف انجام می‌شود،اظهار داشت: به منظور انجام فعالیت کیفی واحد نمونه گیری مرکز بهداشت، افراد دارای علائم کرونا، اطرافیان فرد متوفی که دارای بیماری کووید ۱۹ و یا مشکوک به کرونا باشند، بیمارانی که توسط مراکز خدمات جامع سلامت، مطب‌ها و کلینیک‌ها به مرکز ۱۶ ساعته ارجاع داده می‌شوند، سالمندانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی و یا خانه سالمندان که دارای علائم بیماری باشند، بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن و کسانی که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند و کادر بهداشتی و درمانی می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد، با اشاره به اینکه جواب آزمایش‌ها ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود، اضافه کرد: در کنار راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی، راهبرد بیماریابی و شناسایی زودهنگام موارد مثبت بیماری و جداسازی آنان از افراد دیگر نیزمهم است، زیرا این افراد هر روزی که از آلودگی آنان می‌گذرد می‌توانند بیماری را به چندین نفر دیگر منتقل کنند.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.