سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان از بالگرد‌های بومی گزارش می‌دهد/۶

کاهش هزینه‌های دفاعی با ساخت سورنا؛ آن هم از نوع ایرانی + فیلم و تصاویر

بالگرد سورنا یکی از بالگرد‌های به ظاهر ساده، اما با قابلیت‌های فراوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وجود بالگرد‌ها برای برقراری امنیت بسیار موثر و سلاحی راهبردی است، چرا که با ایستایی طولانی می‌تواند با اهداف مهاجم در مدت زمان طولانی‌تری درگیر شود، از این رو بالگرد‌ها همیشه مورد توجه بوده و هستند.

بالگرد‌ها همواره نقشی موثر در میان میدان نبرد داشته و دارند، چرا که قادر هستند در هر لحظه و با ایجاد یک پل هوایی نیاز‌های موجود را برطرف کنند، به همین خاطر کشور‌های مختلف روی ساخت انواع بالگرد‌ها سرمایه‌گذاری کردند که در نتیجه آن بالگرد‌های ترابری و نظامی ساخته شدند.

وجود بالگرد در برخی کشورها چون جمهوری اسلامی ایران چنان اهمیت داشت که متخصصان و طراحان حوزه نظامی را وادار کرد تا تمرکز ویژه‌ای روی این حوزه داشته باشند و این گونه بود که انواع بالگرد‌ها به صورت بومی در کشور ساخته شد که برای نمونه می‌توان به خانواده بالگردی شاهد و صبا اشاره کرد.

جوانان ایران اسلامی توانستند خانواده بالگردی شاهد را در انواع ترابری و نظامی بسازند، دلیل انتخاب یک پلتفرم برای ساخت چند نمونه هم آن است که باعث می‌شود تا از طرح‌ها، قطعات و سامانه‌های یکسان استفاده حداکثری شود و در کنار آن مزیت‌هایی چون کاهش چشمگیر زمان توسعه طرح، کاهش هزینه‌های طراحی و تولید، فرایند آموزش خدمه پروازی و تعمیر و نگهداری و امکان استفاده از قطعات مشترک هر یک از دو گونه را بر روی دیگری در شرایط محیط رزمی خود را نشان دهد.

اولین عضو این خانواده شاهد ۲۸۵ است، این بالگرد که از آن با نام AH-۸۵ نیز یاد می‌شود، اولین بالگرد ایرانی در رده تهاجمی است که در سال ۱۳۸۸ از آن رونمایی شد و سپس برای تولید انبوه تحویل هسا داده شد و تا امروز چند فروند از آن در نیرو‌های مسلح خدمت می‌کند.

شاهد ۲۷۸ دومین عضو خانواده بالگردی شاهد است که طراحی آن به میانه دهه ۷۰ شمسی برمی‌گردد که توسط جوانان وزارت دفاع شروع شد، اما اولین فروند آن در سال ۱۳۸۰ پرواز آزمایشی خود را انجام داد و توانست در سال ۹۱ مجوز‌های لازم برای پرواز را دریافت کند و وارد صحنه نبرد شود، اما این پایان راه نیست و دیگر عضو‌های این بالگرد هم در راه است.

یکی دیگر از بالگردهای بومی کشور صبا نام دارد که در اسفند ماه ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد، صبا که به دست متخصصان افتخارآفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده جهت انجام ماموریت‌های مختلف به تمامی نیرو‌های کشورمان تحویل داده شده است. این بالگرد با ظرفیت ۸ سرنشین قادر است تا ماموریت‎های حمل‌و‌نقل، بار، مسافر، عملیات امداد و نجات، عکس برداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.

هما هم نام دیگر بالگرد بومی کشور است که بر اساس شرایط جوی و آب و هوای کشورمان، چون شرایط جوی ارتفاع زیاد نسبت به سطح دریا و درجه حرارت بالا ساخته شده که توانایی حمل ۱۴ نفر مسافر و ۲ نفر خدمه را دارد و با توجه به نوع طراحی می‌توان از آن در مأموریت‌های آموزشی، جنگل‌بانی، امداد و نجات، کنترل ترافیک، سکو‌های نفتی، تاکسی هوایی، حمل‌و‌نقل و حتی پشتیبانی در میدان نبرد استفاده کرد.

وجود همه این بالگرد‌ها لازم بود، اما باز هم نیاز بود تا بالگردی ساخته شود که بتواند نیاز‌های کشور در حوزه آموزش را برطرف کند، چرا که آموزش خلبان‌های جوان با بالگرد‌های موتور جت بسیار هزینه‌بر بود به همین خاطر طراحی یک بالگرد فوق سبک با موتور پیستونی در دستور کار قرار گرفت.

سورنا، بالگرد قهرمان ایران

توانمندی متخصصان ایرانی در حوزه ساخت بالگرد‌های جت ثابت شد، اما هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار زیاد بود، چرا که تمام پرنده‌ها پس از مدت کوتاهی نیاز به به تعمیرات کوتاه مدت و پس از چند تعمیر کوتاه نیاز دارند تا اورهال کامل روی آن‌ها انجام شوند و به همین خاطر استفاده مداوم از آن‌ها به صرفه نیست.

همین موضوع باعث شد تا بالگرد سورنا متولد شود، این بالگرد بومی که برای آموزش، گشت زنی، استفاده در حوادث و ماموریت‌های سازمانی مانند هلال احمر استفاده می‌شود و به خاطر ساخت با مواد کامپوزیتی بسیار سبک‌تر از بالگرد‌های موجود در کشور است و از این حیث در رده بالگرد‌های سبک قرار می‌گیرد.

این بالگرد که آبان ماه سال ۱۳۹۳ در هفتمین نمایشگاه صنایع هوافضای ایران در کیش رونمایی شد اولین بالگرد موتور پیستونی ساخت داخل است که با بدنه تمام کامپوزیت وزنی در حدود ۱ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم دارد و سرعت ۱۶۰ کیلومتری دارد که این عدد می‌تواند به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

سورنای ایرانی سقف پروازی ۱۴ هزار پا، سقف ایستایی ۹ هزار پا، نرخ صعودی ۵ متر بر ثانیه و برد ۶۵۰ کیلومتری دارد که قابل افزایش است؛ این مشخصات در مقایسه با سایر بالگرد‌های هم رده سورنا در جهان باعث شده تا این بالگرد ایرانی رقیب جدی محسوب شود، این بالگرد توسط شرکت پن‌ها تولید شده است.

بیشترین وزن برخاست ۱۱۴۴ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
سقف ارتفاع ۱۴ هزار پا
سقف ارتفاع ایستایی ۹ هزار پا
نرخ صعود ۵.۰۸ متر بر ثانیه
برد ۶۵۰ کیلومتر

در مورد این بالگرد امیر احمدآبادی مدیرعامل شرکت پن‌ها گفته است که سورنا بالگردی ۴ نفره و پیستونی با توان ۳۰۰ اسب بخار است که متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده و قابلیت سیستم هدایت دوآل و پرواز در سرعت ۳۰ نات باد را دارد.

از دیگر ویژگی‌هایی که سورنا را به بالگردی مناسب برای کشورمان تبدیل کرده است سیستم فرود اضطراری بر روی آب، سیستم روشنایی جستجوگر و سیستم هدایت دوگانه است که باعث شده تا نام این بالگرد در بالای لیست تجهیزات ساخت ایران باشد که با ظاهری ساده بتواند ماموریت‌های دشوار را انجام دهد.

قدرت ساخت تجهیزات بسیار پیشرفته برای افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ساخت تجهیزاتی، چون بالگرد سورنا که دانش نه چندان زیادی هم نمی‎خواهد نشان می‌دهد بر خلاف تهدیدات دشمنان مبنی بر عقب‌نشینی ایران در امنیت منطقه غرب آسیا، مقامات کشورمان قصد افزایش نقش خود را دارند تا هیچ دشمنی فکر تجاوز را در ذهن پرورش ندهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالیه دمتون گرم باید رو پای خودمون وایستیم
بیداد
۰۵:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید ایرانی
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
این بالگردهای ایرانی بسیار ظاهر عالی و حرفه ای روز دنیا را دارند و از از کیفیت عالی هم برخوردارند
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش ی خودرو هم میساختن که ارزش پولی که براش داده میشه رو داشت
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش ی خودرو هم میساختن که ارزش پولی که براش داده میشه رو داشت
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببخشید چرا بالگردهای طراحی اینقدر زشت و بدترکیب هستند؟ کاملا شبیه محصولاتی است که آماتورها با هزینه کم می سازند!!! این بزرگواران که زحمت زیادی می کشند حداقل طراحتونو عوض کنید.
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیمتش چقدره؟
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر بودجه گرفتن اینو بسازن
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوبه دستشون درد نکنه، ولی پراید ۷۰میلیونی رو کجای دلم بذارم، بابا برا ما بدبخت بیچاره ها هم یه فکری کنید بعد از سیزده سال هنوز نتونستم ماشین داشته باشم.
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
نیاز اصلی جامعه امروز خودرو است چرا برای خودرو فکری نمیکنید
احتمالا خودرو مقدس است کفر خدا میشود وارد موضوع خودرو نمیشوند چرا نمیدانم شاید که نه حتما مافیای قوی دارد
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
آلمان هم چنین ادعایی نداره
هم اقتصاد جهان به هم وصل هست هم صنعت
هیچ کارخونه ای نمی تونه همه قطعه ها رو بسازه !
یا کارخانه بوئینگ !
خلاصه این جوری!
به خودمان صادق باشیم
ناشناس
۰۵:۳۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بحث ناچاری و ادعا دو بحث جداست.مگر همکاری می کنند که کمک گرفته نمی شود
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
به مظر من بالگرد بايد كاملا لوله اي باشه تا تو طوفان چپ نكنه و اينور و اونور پرت نشه
Yavar
۱۰:۴۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا یه چیزی می‌سازید به ظاهر و بر و روش هم یه دستی بکشید آخه این چیه ممث اسباب بازی میمونه فکر میکنم الگوی شما در ساخت همه چیز پرایده.
ایرانی
۱۰:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای فلک،ای خدا،ماهواره هوا میفرستیم ،بالگرد چنین و چنان میسازیم ،...
ی ماشین درست درمون نمیتونیم بسازیم.تو رو خدا واسه خودرو و قیمتش ی فکری بردارین.عرضه کم ،تقاصا زیاد،افزایش قیمت.
چطور خیلی از اجناس ک تو ایران هست،وارد میکنیم،بدون هیچ گمرک و سخت گیری،ب تولید کننده بها نمیدیم.فقط این خودرو ک عرضه هم کمه باید اینطوری باشه.خب گمرک ازاد کنین ماشین بریزین تو بازار،گرچه اونوخ بازم شاید پول ما ب همون پرایدش برسه
بهمن
۰۹:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما با این توانایی چرا هنوز بعد از چهل سال نتوانستیم یک خودروی ملی طراحی کنیم که در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشد
ناشناس
۰۵:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون برنامه ای براش نداشتیم .هدف عمده مونتاژ با کمترین هزینه و پول جمع کردن حداکثری بوده