سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوای کودکانتان را به راحتی مدیریت کنید

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت:والدین از دعوا‌ها و تعارضات به عنوان فرصتی برای آموزش مهارت‌های حل مساله استفاده کنند.

الهام پورمولایی، کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دعوای کودکان اظهار کرد: والدین هنگامی که فرزندتان به عنوان مثال با خواهر یا برادرش درگیر شده است یا با هم اختلاف پیدا کرده اند، به جای مداخله در دعوا و یا خاتمه دادن به بحث، به آن ها بیاموزند به دنبال یک راه حل برای این مسئله بگردند.

او تصریح کرد:یکی از این صحبت‌های مهم و تاثیر گذار والدین هنگام دعوای کودکان این است که به فرزندشان بگویند "من میفهمم که تو الان ناراحتی، چون برادرت میخواد درست با همان چیزی بازی کنه که دست توست، به نظرت چطور میشه این مساله رو حل کرد؟ "و اگر بعد از این صحبت کودکتان هیچ راه حلی را پیشنهاد نداد تعدادی گزینه برای انتخاب در اختیارش قرار دهید؛ که یکی را انتخاب کند؛ همچنین والدین می‌توانند به کودکان پیشنهاد دهند که اگر وسیله بازی هر دو فرزند یکی است هم زمان با هم بازی کنند، یا نوبت بگذارند و هر کسی ۱۰ دقیقه با آن وسیله بازی کند.


بیشتر بخوانید: دوران کودکی بهترین زمان برای رشد اجتماعی فرزندتان است


این روانشناس کودک و نوجوان گفت:والدین اگر به فرزندانشان آموزش دهند که در واکنش به حمله کودکان دیگر با آن‌ها دست به یقه شوند، احتمال اینکه کتک مفصلی بخورند و وضعیتشان بدتر از قبل شود کم نخواهد بود؛ پس به او توضیح دهید ابتدا به کودک مهاجم بگوید: «تو حق نداری به من توهین کنی!» یا اینکه بگوید: «اجازه نداری به من دست بزنی» و بعد یکی از بزرگ تر‌ها را خبر کنند.

 

 

او افزود:والدین هرگز از فرزندانشان نخواهند که بعد از خوردن هر سیلی یک سیلی بزنند، زیرا با این کار نه تنها بازی را نبرده اند؟ بلکه سخت در اشتباهند و مسیر را از همان ابتدای کودکی غلط طی می‌کنند؛ و والدین هم با آموزش خشونت بدترین شیوه حل مسئله را به فرزندانشان یاد می‌دهند.

پورمولایی گفت: والدین در دعوا‌های بین دو کودک دخالت نکنند و اگر هر کدام از آن‌ها برای طرح گله و شکایت پیش تان آمدند، حتما با دقت و توجه به حرف‌های شان گوش کنند؛ با کودک آزرده همدردی کنید؛ مثلا بگویند درک می‌کنید که او از شکستن اسباب بازی اش چقدر ناراحت است، ولی در نهایت بگویید مشکل آن دو به شما مربوط نمی‌شود و خودشان باید مشکلات شان را با هم حل کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.