سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میراث دیجیتال/ ۳

میراث دیجیتال؛ امکانی برای بهره‌برداری از مخازن مجازی میراث فرهنگی/ روند توسعه میراث دیجیتالی چگونه است؟

میراث دیجیتال می‌تواند دسترسی همه به میراث فرهنگی به شکل مجازی را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این گزارش به صورت سلسله وار در اختیار شما قرار می‌گیرد که در آن به چگونگی ایجاد و ارائه و اهمیت میراث دیجیتال، نحوه محافظت از آن و همچنین آخرین خبر‌های مرتبط با آن در ایران می‌پردازیم.

لازم است درک عمیقی از تعامل هستی شناسی و محیط داشته باشید تا با خواندن این مطالب خوشحال شوید؛ چرا که صحبت از یک محافظت کننده موثر از میراث فرهنگی است.

خلاصه‌ای از دو گزارش قبل:

سازمان جهانی یونسکو با توجه به ارزش و اهمیت حفظ میراث فرهنگی، موضوع میراث دیجیتال را در سال ۲۰۰۳ مطرح کرد. به همین منظور استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سراسر جهان برای حفظ میراث جهانی مرسوم شده است. طی ۱۷ سال گذشته روش‌ها و فناوری‌هایی در سراسر جهان به کار برده شده که از میراث فرهنگی به خوبی محاظت شود. روش‌هایی مانند فتوگرامتری و سنجش از راه دور برای شناسایی آثار، باستان شناسی و بازسازی غیر مخرب آثار باستانی و همچنین بایگانی دیجیتالی و ارزیابی میراث دیجیتال.


بیشتر بخوانید:

کاربرد میراث دیجیتال تضمینی برای بقای میراث فرهنگی یا طبیعی خواهد بود؟

اهمیت بهره‌مندی از میراث دیجیتال/ برای بازسازی مجازی میراث فرهنگی چه مراحلی را باید طی کرد؟


روند توسعه میراث دیجیتال

اگرچه فناوری دیجیتالی که در میراث فرهنگی و طبیعی به کار رفته است در حفظ و محافظت آنها نقش دارد؛ اما میراث دیجیتال نیز با مسائلی همچون امنیت داده‌ها، توزیع، هزینه، ساده سازی و مشکلات سرعت برای کاربرد روبروست.

در سال‌های اخیر، توسعه سریع فناوری رادار لیزر به عنوان ابزاری جدید برای دستیابی به داده‌های فضایی سه بعدی از میراث فرهنگی به کار گرفته شده که می‌تواند اندازه گیری سطح پیچیده را به سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. کاربرد این فناوری در آینده برای دستیابی به اطلاعات میراث طبیعی و فرهنگی بر اساس ادغام اطلاعات ابرشخصی و اطلاعات مربوط به ارتفاعات، بسیار بیشتر خواهد بود.

اما نکته اصلی برای توسعه و استفاده از این داده‌ها ایجاد ابزار‌های در دسترس برای افراد مختلف از جمله گروه‌های خبره (باستان شناسان، متخصصان سنجش از دور، موزه دارها) و کاربران غیرحرفه‌ای برای اهداف گردشگری و آموزش در زمینه میراث طبیعی و فرهنگی منطقه‌ای است.

علاوه بر این‌ها، قابلیت همکاری مؤثر بین سیستم عامل‌های مختلف رایانه‌ای باید به گونه‌ای باشد که اجرای یک برنامه یا انتقال داده‌ها بین واحد‌های مختلف عملکردی را برای کاربر ممکن کند.

به طور کلی مخازن مجازی میراث دیجیتال باید برای هر دانش آموز، هر کودک، هر دانشمند یا هر علاقه مندی در هر کجای دنیا در هر زمانی در دسترس باشد تا بتواند امکان تجزیه و تحلیل علمی مکان‌ها، بنا‌ها و مجموعه‌ها را در مقیاس جهانی به دست آورد.

دسترسی به اطلاعات مجازی میراث فرهنگی باید امکان بازدید برای عموم در یک سایت را فراهم کند و اطلاعات تاریخی و به روز به آن‌ها بدهد.  ارائه مؤثر این اطلاعات مجازی باید تجربیات را افزایش دهد و با افزایش احترام و درک عمومی اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی همراه باشد.


انتهای پیام /

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.