به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاهمنامه ۵ ساله گسترش همکاریهای فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه حوزههای مرتبط با خودرو بین جهاددانشگاهی و شرکت مورد نظر منعقد شد. گسترش همکاریهای فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه حوزههای مرتبط با خودرو، موضوع این تفاهمنامه است.
بومیسازی فناوری و تولید کاتالیست خودرو، توسعه سیستم کنترل موتور خودرو (ECU/EMS) و سیستمهای برق و الکترونیک خودروهای آتی (نظیر EPS، ESC، TPMS، ADAS و...)، توسعه پلتفرم الکترونیک خودرو برای خودروهای فعلی و آتی شرکت شامل بنزینی، هیبرید و برقی، از محورهای مهم همکاری این تفاهمنامه است.
توسعه فناوری خودروهای متصل (Connected Cars) و سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی (CVT) بهصورت بومی، بومیسازی فناوری مورد نیاز خودروهای برقی و هیبریدی نیز از جمله موارد دیگر همکاری در این تفاهمنامه است.
همچنین محورهای همکاری دیگر شامل تامین آلیاژهای خاص و مواد شیمیایی مورد نیاز جهت ساخت قطعات خودرو، بومیسازی فناوری و ساخت فومهای فلزی آلومینیومی سپر خودروهای مدرن خاص و فومهای پلییورتان صندلی خودروها، تجهیز و تست سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و بومیسازی فناوری و ساخت مواد اولیه مصرفی سنسورها و یاتاقانها میشود. گفتنی است، مدتزمان این تفاهمنامه ۵ سال است که در صورت تمایل دوطرف قابل تمدید است.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو در این مراسم با تاکید بر اینکه گسترش همکاری با جهاددانشگاهی در محورهای بسیار کلیدی در قالب این تفاهمنامه دنبال خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به توانمندیهای این نهاد، بومیسازی کاتالیستهای خودرویی یکی از نیازهای ضروری برای محیطزیست کشور است و و جزو اولویتهای کاری برای ما است که باید به زودی آغاز و ظرف مدتزمان کوتاه با همکاری جهاددانشگاهی به قرارداد تبدیل شود.
او با بیان اینکه استحصال فلزات گرانبها و تولید کاتالیستها کار بسیار ارزشمندی است که عدد آن در دنیا افزایش قابل توجهی پیدا کرده، گفت: ما به دنبال آن هستیم که همزمان اهدافی در داخل برای کاهش وابستگی و بحث میزان کمکردن از خروج ارزی کشور داشته باشیم و از طریق این تفاهمنامه، بحث فناوری ترکیبات واشکُت، دسترسی به این فناوری و تغییرات در استانداردها در این زمینه را برای کشور و جامعه و داشتن محیط زیست سبز دنبال کنیم.
مقیمی افزود: حوزهی برق و الکترونیک بخش قابل توجه دیگری است که رابطهی مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد و باید این حوزه را ارتقا و اختلافات تکنولوژی با دنیا را کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت خودرو تصریح کرد: برقی کردن خودرو و ارتقای پلتفرمهای موجود در این حوزه دو حوزهی مهمی است که باید از توان دانشی جهاددانشگاهی کمک بگیریم. در آلیاژهای خاص و سبک نیز این نهاد میتواند به ما کمک کند؛ زیرا مصرف کمتر و آلودگی کمتر با ارتقای فناوری در این حوزه از اهداف ما است.
او با اشاره به اینکه با اهمیتتر از انعقاد این تفاهمنامه، شروع کارهای عملیاتی و اجرایی ویژه در این زمینه است، ادامه داد: ممکن است از این تفاهمنامه صدها قرارداد خارج شود، اما مهم این است که حتی اگر دو قرارداد هم بسته شد، نیازهای اساسی ما و توان علمی جهاددانشگاهی را پوشش و نیاز ما به خارج از کشور را کاهش دهد.
مقیمی تاکید کرد: انگیزهها را باید در کوتاهمدت و از طریق اجرای با سرعت این تفاهمنامه تقویت کنیم تا شیرینیهای این همکاری ادامهدار و مراحل بعدی جدی بلندمدت آغاز شود.
مدیرعامل شرکت خودرو گفت: امیدواریم انعقاد این تفاهمنامه باعث یک پیوند ناگسستنی بین خودرو و جهاددانشگاهی که از رکنهای اساسی، مهم تحقیقات و فناوری در داخل کشور است، شود و امروز نیز یک نقطه عطفی در گسترش ارتباطات بین این دو مجموعه باشد.
حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: صنعت خودرو یک صنعت مهم و دارای فناوری پیشرفته در دنیاست و الزام میکند که رقابت، افزایش کیفیت و روزآمدی در آن جریان داشته باشد؛ این صنعت به دلیل اینکه جلوی چشمان مردم و در ارتباط با زندگی روزمرهی آنها است، دارای اهمیت فوقالعادهای در دنیا است.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه اساس تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری بومی صنایع کشور و ارتقای روزآمدی آن است، اظهار کرد: در صنعت نفت فوقالعاده خوب کار کردهایم و فناوریهای پیشرفتهای را در آن به دست آوردیم.
او ادامه داد: در زمینه برق، الکترونیک، الکتروموتورها، ارتباطات هوشمند خودرویی و آلیاژهای خاص مرتبط با صنعت خودرو نیز زمینه تحقیقاتی داشتهایم و توان رقابتی داریم.
انتهای پیام/