سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

چطور سایپا از گنبد سرخ مراغه به جاده مخصوص کرج رسید؟

در این گزارش تاریخچه خواندنی طراحی نشان شرکت سایپا را که الهام گرفته از کاشی کاری‌های سنتی است، می‌خوانید.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید کمتر کسی بداند که نشان سایپا، الهام گرفته از معماری ایرانی است. اگر گشتی در بنا‌های تاریخی بازمانده از دوره ایلخانی در شهرستان مراغه بزنید، خواهید دید که نشان شرکت سایپا چقدر شبیه به نقوش آجری و کاشی‌های قسمت‌هایی از این بنای تاریخی است. مرتضی ممیز با الگو گرفتن از بنای تاریخی گنبد سرخ در شهرستان مراغه، نشان سایپا را طراحی کرد.

 

در اواسط دهه ۶۰ «مرتضی مميز» یکی از استادان هنر گرافیک در ایران طراحی لوگو یا نشان شرکت سایپا را بر عهده گرفت. ( استاد مميز طراحی نشان سازمان ملی استاندارد ایران، شهرداری تهران، سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و موزه رضا عباسی را در کارنامه خود دارد.)

جالب است که بدانید نشان شرکت سایپا که این روزها بر روی محصولات این خودروساز داخلی نقش بسته است با الهام از کاشی کاری‌های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال ­زدنی در طراحی و اجراست، خلق شده است. از ویژگی­‌های نشان سایپا می­توان به توازن ابعادی در طراحی زوایای ۱۲۰ درجه و یال­های همسان و قابلیت حجم ­پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی می­کند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی می­ شود.

گستردگی و جهانی ­شدن از جهت­گیری یال­‌ها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یال­ها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعداد‌ها در جهت تعالی سازمانی است. از سوی دیگر جهت­‌گیری یال­‌های محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودی­‌های سازمان است. این ورودی­‌های سه­ گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات می­‌شود. این خروجی‌­ها در قالب یال­‌های مرکزی و جهت­‌گیری آن‌ها به سمت بیرون جلوه‌گر است.

لازم به یادآوری است، شرکت خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسما از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملا مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

این روزها هم سایپا همسو با سایر شرکت‌های خودروساز جهان با پیوستن به پویش بین‌المللی تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی، همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا، شرکت‌های خودروسازِ  زیر مجموعه گروه سایپا هم لوگوی خود را تغییر دادند.

این شرکت‌ها با ایجاد فاصله در لوگوهای خود سعی کرده‌اند لزوم رعایت فاصله اجتماعی را در دوران شیوع ویروس کرونا یادآوری کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.