سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تانک‌بر‌های بومی/ ۱

تانک‌بر‌ کیان؛ عامل تحرک بیشتر تانک‌های ارتش در میدان نبرد + تصاویر

تانک‌ها یکی از ادوات و تجهیزات مهم در حوزه نبرد‌های زمینی هستند و همواره نقش تاثیرگذاری در نبرد زمینی دارند.

به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تانک‌ها یکی از ادوات و تجهیزات مهم در حوزه نبرد‌های زمینی هستند و همواره نقش تاثیرگذاری در میدان‌های نبرد زمینی دارند.

در نبرد‌های زمینی، میزان تحرک حرف نخست را می‌زند، ویژگی که همان اصل سرعت است در حوزه نبرد‌های رو در رو. البته این موضوع یک قاعده بین المللی محسوب می‌شود. تانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در برخی اوقات نیز باید بسیار در میدان‌های نبرد جابجا شوند. این جابجایی برخی اوقات بسیار مهم است به نحوی که احتمال دارد در صورت بروز تاخیر حتی چند دقیقه‌ای نتیجه نبرد بر روی زمین به نفع دشمن تغییر کند.

افزایش تحرک، دستور فرمانده کل قوا به نیروی زمینی ارتش

جابجایی و تحرک موضوعی است که در سال‌های اخیر فرمانده معظم کل قوا هم در دستورات خود به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کردند و نیروی زمینی هم طبق این اوامر فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرد. این تغییرات بسیار چشمگیر بوده که باعث شده تا نیروی زمینی ارتش ساختار‌های جدیدی مانند پهپاد را به شاکله خود اضافه کند.

البته مهم‌ترین دستاورد این نیرو در سال ۹۷ تحول عمیق در ساختار نیروی زمینی به منظور پاسخ به تهدیدات و عملیات‌های جدید بود. امروز یگان‌های پیاده سنگین و تقریبا زمین گیر گذشته، چابک و تمام تیپ‌ها و لشکر‌های ما متحرک و هجومی شده اند. در این سال بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تیپ‌های متحرک و مکانیزه نیز دارای ساماندهی جدید شدند و در یگان‌های راکت انداز نیز تغییراتی ایجاد شده است. امروز با تحول عظیمی که در ساختار و سازمان‌های یگان‌های نیروی زمینی اتفاق افتاده است، تمامی تیپ‌ها شامل متحرک هجومی، واکنش سریع، زرهی و مکانیزه از آمادگی کامل در برابر هر شرایطی برخوردار هستند تا هیچ گونه خطری مرز‌های کشور را تهدید نکند.

دفاع مقدس و احساس نیاز به خودروی تانک‌بر بومی

با شروع جنگ تحمیلی و نیاز مبرم کشور به خودروی تانک‌بر، نیروی زمینی ارتش با مشکلات فراوانی رو به رو شد. ارتشی که به دلیل سیاست‌های دولت موقت و ماجرای کودتای نوژه شدیدا ضربه خورده و در عین حال پشتیبانی کشور‌های سازنده را نیز از دست داده و حالا بخشی از وسایل آن هم در بهترین شرایط دچار مشکلات ریشه‌ای بود. در این جا اصغر قندچی از فعالان معروف صنعتی در بخش خودرو‌های سنگین به میدان آمد و با تعویض موتور کشنده‌های ماز با نمونه‌های ماک ساخت آمریکا خون تازه‌ای در رگ‌های یگان‌های ترابری نزاجا تزریق کرد. به هر تقدیر و با هر مشکل ۸ سال جنگ تحمیلی گذشت، ولی درس‌های آن به قیمتی بالا در ذهن فرماندهان ایرانی باقی ماند.

در ابتدای کار بعد از تمام شدن جنگ تحمیلی یکی از گزینه‌های در دسترس در آن زمان یکی ارتقاء کشنده‌های موجود از قبل مثل برنامه ببر ۴۰۰ بر اساس طرح ماز ۵۳۷ و دیگری بهره برداری از کشنده‌های موجود تجاری در بازار‌های جهانی بود که صنایع دفاعی و نیرو‌های مسلح به نوعی ترکیبی از هر دو روش را در این بخش پیش گرفتند.

با پیشرفت کار‌ها در بخش دفاعی و خصوصا اضافه شدن بخش موشکی، نیاز به کِشنده‌ها در کلاس‌های مختلف پیش از پیش افزایش پیدا کرده و نیاز به کار‌های ریشه ای‌تر در این بخش احساس شد. از جمله طرح‌های بومی در بحث کشنده‌های موشکی می‌توان به سری ذوالجناح اشاره کرد که امروزه نسل جدید برای حمل سامانه باور ۳۷۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بخش تخصصی برای تانک‌ها شاهد یک حرکت خوب از طرف نزاجا بودیم.

یکی از انواع این تجهیزاتی که باعث افزایش تحرک یگان‌های نیروی زمینی ارتش شده، خودرو‌های تانک‌بر بومی هستند. این خودرو‌ها به دلیل قدرت بالا این امکان را به نیروی زمینی ارتش می‌دهند تا به سرعت تانک‌ها و نفربر‌ها را جابجا کرده و استراتژی فرماندهان را اجرایی کنند. خانواده خودرو‌های کیان شامل همین خودرو‌ها هستند.

کیان ۷۰۰

این خودرو قوی‌ترین خودرو از خانواده کیان است که ۱۹ آبان ۹۸ با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در مرکز فرماندهی تولید، بهینه سازی و نوسازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

این تانک‌بر با قدرت موتور ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن، قابلیت حمل ۲ دستگاه تانک ۶۰ تنی را بر روی کشنده فوق سنگین «سلیمان-۳» دارد. وزن تانک‌بر «کیان۷۰۰» ۱۷۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محور‌های آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

این تانک بر توان حمل هم زمان دو تانک اصلی میدان نبرد را به وزن حدودی ۶۰ تن برای هر تانک دارد. در دنیای امروز مرسوم نیست که یک تانک بر به طور همزمان دو تانک آن هم در این تناژ وزنی را با خود حمل کند، ولی در هر صورت این مهم توسط کیان ۷۰۰ ایرانی قابل اجراست.

اما نکته جالب در این میان سبقت گرفتن ایران از ارتش آمریکا در این بخش است. تانک بر اصلی عملیاتی ارتش آمریکا مدل ام ۱۰۷۰ ساخت شرکت اوشکوش آمریکاست.

این تانک بر سنگین آمریکایی از موتوری با قدرت ۵۰۰ اسب بخار بهره برده و می‌تواند و در نهایت تا ۸۰ تن بار را حمل کند. این کشنده توان حمل یک دستگاه تانک آبرامز را به راحتی دارد و البته در مقایسه با کیان ایرانی در رده‌های پایین تری در بخش قدرت موتور و توان حمل قرار می‌گیرد.

این تانک بر آمریکایی از ۵ دنده اتوماتیک بهره برده و وزن آن در حدود ۱۸۵۹۰ کیلوگرم است. این خودرو به کشور‌های عراق، مصر، عربستان، امارات، مراکش، اردن، عمان و انگلیس نیز صادر شده است.

کیان ۶۰۰

از این خودروی تانک بر اطلاعات دقیقی ارائه نشده است، اما گویا مشخصات فنی آن به تانک بر کیان ۵۰۰ شباهت دارد.

کیان ۵۰۰

اواسط بهمن ۹۷ بود که این خودرو به همراه سایر تجهیزات نوین نیروی زمینی ارتش با حضور امیر سرتیپ حیدری فرمانده نزاجا رونمایی شد. 

این خودرو کشنده تانک‌بر دارای مشخصات فنی و عملیاتی از جمله توان موتور ۵۰۰ اسب بخار، تعداد ۶ سیلندر، گیربکس ۱۶ سرعته با صفحه کلاچ دوبل، قدرت کشندگی ۲۰۰ تن و قدرت بارگیری ۶۰ تن، ظرفیت سوختگیری ۹۰۰ لیتر و وینچ تانک کشی فوق سنگین دوقلو است. دومین دستاورد رونمایی شده، سایت دیده بانی و کنترل مرزی سیار است.

کلام آخر

این دستاوردها تنها گوشه ای از اقدامات و فعالیت های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که پیشتر هم خودروهای تاکتیکی دیگری را طراحی و ساخته بود و این نشان از توان بالای متخصصان نظامی ما دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۷:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
ما نمیتونیم تانک بسازیم ما نمیتونیم بالگرد بسازیم ما نمیتونیم زیر دریایی بسازیم ما نمیتونیم قایق تند رو بسازیم ما نمیتونیم پهباد بسازیم ما نمیتونیم نوشک بسازیم ما نمیتونیم پراید بسازیم ما نمیتونیم ... پس چرا ما که اینقدر بدبختیم آمریکا و نوکرانشون تو ایران اینقدر وحشت دارند...
وحید
۰۹:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
کمرشکن تا 200 تن حمل میکنه. این کمرشکن ولوو هست که رنگ شده.من خودم پلیس راهیم میدونم این چیزا
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
چرا چرت و پرت میگی من هم خودم با کار راهسازی انجام میدم برو تحقیق کن بعد تظر بده شما که عقلتون تو چشمتونه از این بیشتر انتظار نیست
وحید
۰۹:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
کمرشکن ولوو رو برداشتن رنگ کردن
بسیارخوب بنظرم مابایدارتش وسپاه نیروی زمینی کشوررابیشترازهرنیرووتهیه وتجهیز نظامی تقویت کنیم .اگرخدای نخواسته روزی امریکا باایران درگیرنطامی پیداکند فقط زمینی میتوانیم دشمن استکباری وزیادخواه سرمایه داری راشکست بدهیم پس نیروی زمینی ارتش وسپاه راتقویت بیش
۱۴:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام ببخشید نظرم رادرقسمت نام نوشتم پوزش
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
FH اگه کسی داره نظر بده می‌تونه همزمان دوتا تانک 60 تونی حمل کنه ؟این نفراتی که میگن رنگ شده ولوو رو کیان کردن بدونن اولا ولوو نهایت بتونه 25 تون حمل کنه ولی کیان 700 همزمان دو تانک 60 تونی را حمل می‌کنه یعنی موتوریش فرق می‌کنه ضمنا سه محور داره برای تحمل بار از عکس معلومه که fh معمولی دو محور بیشتر ندارن
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
عزیزم یه کم تحقیق ساده راجع به volvo fh و مدل NH می فهمی که یه جور موتور نمی زنه مثل ایران خودرو رو همه جور ماشینی بندازه
کاراشون رو حساب کتابه
اینا موتوی FH16 کمر شکن روشه یا موتور NH
چوب بستنی هامون وارداتیه موتور کامیون با 750 اسب بخار تولید کنیم آیا ؟ می توانیم آیا ؟
فقط بلوف می زنن اونم برای مردم عامی و ساده دل
وگر نه اون آمریکایی که باید ببینه می دونه اینا کمرشکن ولوو هست
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خودرو تانکبر اوشکوش آمریکا m1070a1 ببخشید هفتصد اسب بخاره اگر من طراح کیان بودم قویترین موتور حاضر ولوو که هفتصد و پنجاه اسب بخار و گشتاور سه هزار و پانصد و پنجاه نیوتن متره را رویش نصب میکردم که نامش بشه کیان 750
محمد
۲۱:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود برشرفتون رزمندگان انقلاب اسلامی! باتکیه برالله شما میتونید چون تاحالا صددرصد تونستید .
مهدی
۲۰:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
این که همون ولوئه
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
شباهت داره وگرنه همه چیش ساخت کارخانجات شهید زرهرن نزاجاست
Ali
۱۸:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرسی از ارتش که صادقانه ، با قدرت و ابتکار عمل پا به عرصه نبرد همه جانبه گذاشته واز هیچ تلاشی مضایقه نمسکند و در کارهایشان خلوص نیت دارند.
شهاب
۱۶:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر کس تو ایران حتی تو سایپا اگر محصول خاصی را تولید کند حتی لاستیک این نوع خودرو ها من دستش را می بوسم این همه بد بینی که برخی دارند و فقط ولوو سوئد را می بینند واقعا آدم منصفی نیستند باید همدیگر را تشویق کنیم تا پیشرفت کنیم و گرنه رو مبل نشستن و فقط عیب و ایراد گرفتن ساده ترین کار و در عین حال مخرب ترین کار است بیایید قدر افراد و مراکز کاربلد از جمله سپاه وارتش و دانشگاه و... را بدانیم
م.ه.د.ی
۰۸:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام
چرا همش میگویید جنس چینی
مگر چین جنس خوب نداره
مگر نه چین در نجارت داد آمریکائیها را در آورده
چشم داریم، عقل هم داریم ، پس جنس خوب خرید کنیم.
در ضمن همان هواپیماهایی که میگویید همان اف پنج است و مثلا فقط رنگش کردند ، مگر اف 18 و اف 35 ارتقاء یافته ی همان نیست.
ش م گ
۰۱:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
والله از لحاظ قیافه که همون خانواده ولوو هس fhو nhحالا اگ خودتون تقویت کردین خو خوبه که انجام دادی ولی میتونستین ظاهرشم عوض کنید که ایطور نباشه من که فک کنم فقط رنگشونو عوض کردین با یه برچسپ کیان بجای ولوو
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اغلب این ماشینها خارجی هستن و احتمالا تغییر جزئی متناسب با کاربرد نظامی داشتن. دلیل نداره بی خودی جو بدیم که خودرو داخلی ساختیم. همین که نیاز ضروری نیروی نظامی رفع میشه کافی و ارزشمند هست. مهم کاراییه. قرار نیست همه چی داخلی بشه حتما.
احمد
۲۳:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام .
خسته نباشید ماک و بنز ماشین های پر قدرت و سازندگان

موتور آن و متخصصین فراوان چرا موتور این دو را در ایران

مانند چین کپی نمی کنند و از متخصص های فراوان سود

نمی برند داستان ماک در ایران را بخوانید .

موفق باشید.
جلیل
۲۱:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کور شود چشم کسانی که نمیتوانند پیشرفت شیر بچه های ارتش را ببینند...و یکسره ناله و نق میزنند و ایراد میگیرند...در زمان شاه ما نمی دونستیم و نمی تونستیم یک پیچ هم تولید کنیم
ناشناس
۰۵:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش بغیر از کپی برداری ماشین های دیگه درمورد زرهی بودن تانکبر M1070 مینوشتید
حالا بگید کیان ۷۰۰ قابلیت زرهی بودن هم داره یانه؟
محمدرضا
۲۱:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این که ایرانی نیست ، ولوو سوئد ، فقط رنگش رو زدید دیگه
حسن
۲۰:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید بپذیریم که در صنعت خودرو حرفی برای زدن نداریم
علیرضا
۰۸:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست گرامی من‌ خودم خودروسازی بودم اصلا اینگونه نیست کلیه قطعات به غیر موتور در داخل کشور تولید میگردد ازجمله اتاق و گیربکس و قطعات زیربندی رینگ ولاستیک و تزئینات کلا دستور کار دولته که ۸۰درصد خودرو وارداتی جهت مونتاژ باید به مرز خودکفایی برسه
Yhyh
۲۰:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کیان هفتصد ولوو آمریکایی ان دوازده هستن و خودرو کیان پانصد اف هاش هستند از قیافشون هم معلومه اصلا استهلاک بالایی دارند
مستعار
۱۹:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این کامیون ها اف هاش ۱۶ و ان هاش میباشد ک فقط رنگ شون و لاستیک شون فرق کرده ساخت سوئد
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من راننده تریلرم اینا که همش اف هاش و ولو هست که دوتاشون از یه خونوادن و ساخت سوئد هستن چرا میگید خودرو ایرانی ما تو پرایدش ماندیم از لحاظ خودروسازی صفریم صفر
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
قیافه رو دیدی فکر کردی موتوریش هم همونه
رضا
۱۹:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام واحترام
ماهمه مردم ایران فارغ ازهردین ومذهب وگرایش سیاسی ازپیشرفت وخوکفایی کشورمان خیلی خوشحال می شویم ولی این که کشنده ولوو را بجای یک کشنده ساخت داخل بنام کیان آنهم به نام ارتش ملی مملکت به مردم نشان دادن جای بسی نگرانی است .
ضمنا فکر نکنم هیچ ایرانی این کشنده های ولوو را نشناسد
حمید
۱۹:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
افریننننن احسنت به شما دلاور مردان ایران زمین
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این خود آن اچ ۱۲ هست من یکیشونراداشتم سفیدرنگ
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اچ ۱۲ شما میتونه همزمان ۲تانک ۶۰تنی حمل کنه
یونس
۱۸:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
ماشالله
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کجا رو ماشا.. اولی ان هاش ۱۳ هستش دومی اف هاش ۱۶ هردو ساخت سوئد از خانواده ولوو
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید و انشاالله که همیشه پیروز باشید
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که ماشالله
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این کامیون ها چه شباهت زیادی به کامیونهای ولو سوئدی دارند
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر به گزارش دقت فرمایید ذکر شد که نیروی زمینی ارتش تصمیم گرفت از کشنده های موجود در دنیا استفاده کند البته پس از ارتقائ ویژگیهای آنها
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش صنعت خودروسازی کشورمون پیشرفت بکنه
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که ماشالله صنعت خودروسازی کشورمون پیشرفت بکنه
محمدفخاری
۱۷:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا دمتون گرم احسنت ماشاالله خدا قوت
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر شرف ارتشیان پاک و بی ریا که در همه امور هستن ولی دیده نمیشن . در سیل . زلزله . الانم که در جنگ با کرونا همه طوره پا پیش گذاشتن
درود به ارتشیای با غیرت
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
الحق خدا انشالله مزدشون میده
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آفرین بر دلاورمردان ایران ......خدا پشت وپناهتان
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که ماشالله بر دلاورمردان ایران
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این هم حکایت کامیون کاوه هست که بعنوان تولید ملی رونمایی شد بعد چین شکایت کرد این کامیون ولوو متعلق به کشور سوعد می‌باشد بیشتر از این آبرو ریزی نکنید برین فکر شکم‌های گرسنه مردم باشید نمونه این کامیون را پنج سال پیش در روسیه دیده بودم
جواد
۱۶:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کیان ۵۰۰ همون fh 500 شرکت ولو و کیان ۷۰۰ همnh700 شرکت ولو
.خسته نباشن دوستان.بیخود نیس داذیم پرایدتولید میکنیم این همه مدت
حسام
۱۶:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
این خودروها که از خانواده‌ای fhولوو هستن و فقط رنگ خاکی کردنش
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با دیدن این تصآویر بوضوح مشخصه که تانک بر کیان ۷۰۰ در واقع کامیون ولوو nh12 هست و مدل کیان ۵۰۰ در واقع ولوو fmx460 هست
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.احسنت
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا بفرمایید چی بهش اضافه شده ؟
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
افرین بر دلاوران
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که ماشالله بر دلاورمردان ایران
تربتی
۱۴:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بردلاوران ارتش و سپاه.اگر نیروهای مسلح وارد صنعت خودروسازی بشن هم قیمتها ارزون میشه وهم مثل صنعت موشکی میشیم ابرقدرت.
میثم
۲۰:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
جک گفتی؟؟؟مگه آقایان سهامدار ایران ارابه و سایپا ارابه مرگ میزارند همچین اتفاقی بیفته اونوقت کی پراید ۳میلیونی رو هفتاد میلیون میخره؟
عقاب313
۱۴:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایاشمشیرارتش راهرروز تیز تر ازروزقبل قرارده.
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که ماشالله بر دلاورمردان ایران
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
نادانن که منفی دادن به این نظر
م
۱۴:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر شرف نیروهای مسلح، به خصوص نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به حول قوه الهی و یاری امام زمان ع باید در منطقه حرف اول روب نیم.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
صنعت خودرو سازی هم دست سپاه و ارتش بیافته پیشرفت بیشتری خواهد داشت .
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که پیشرفت بیشتری خواهد داشت ماشالله بر دلاورمردان ایران
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا به خودروسازی وارد شوید تا نامبر وان منطقه و جهان باشیم
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا در بازسازی کامیونهای فرسوده از این کشنده های کیان استفاده نمیشود و تولید کامیونهای داخلی بجای کامیونهای چینی ،بهترین گزینه برای تولید ملی و اشتغال زایی است
حسین
۱۶:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا سواله به جایی هستش
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیزم این خودرو کیان ، ولو سوئد هستش حتی یک قطعش ساخت داخل نیست من خودم یدونش رو دارم تو حمل بار ترافیک و سنگین بار کار میکنم حالا شاید اینا سفارشی ساز باشه ساخت داخل خخخ جوک میگی
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا کامیونهای فرسوده
انشاالله که ماشالله بر دلاورمردان ایران و تولید کامیونهای نو
محسن
۱۱:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود
به امید پیشرفت بیشتر
مهدی
۱۰:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت
سام
۱۰:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
افرین بر شماها کورباددشمنتان
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که کورباددشمنتان ماشالله بر دلاورمردان ایران
رصا
۱۰:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا تمامی دلاوران میهن رو حفظ کنه
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله که خدا تمامی دلاوران میهن رو حفظ کنه ماشالله بر دلاورمردان ایران