سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرونا خطری برای جاه‌طلبی‌های جهانی عربستان

حج سالانه میلیون‌ها دلار منافع برای عربستان‌سعودی دارد که لغو حج این کشور را از آن‌ها محروم خواهد ساخت. لغو حج باعث ضربه دیدن قدرت نرم عربستان‌سعودی نیز خواهد شد، زیرا این کشور از حج به عنوان ابزاری برای بهبود چهره خود استفاده می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا گرچه خود برای زندگی انسان‌ها خطرناک است، اما تبعات آن می‌تواند درمانی برای دیگر بحران‌های جهانی باشد. یکی از بزرگ‌ترین بحران‌ها منطقه و جهان، اقدامات بی‌ثبات‌ساز عربستان سعودی از طریق انتشار ایدئولوژی‌های مسموم وهابی- تکفیری ا‌ست. این ایدئولوژی‌ها از افغانستان تا جنوب آفریقا صدهاهزار تن را کشته و باعث آوارگی میلیون‌ها تن شده‌اند. ویروس‌های ایدئولوژیکی مانند طالبان، القاعده، الشباب و داعش همگی ساخت دست ریاض هستند. بزرگ‌ترین عنصر در ایجاد و گسترش وهابیت و گروه‌های تکفیری پول‌های بادآورده نفتی برای سعودی‌ها بوده است.

ظهور بحران کرونا و تاثیرات کوتاه‌مدت و میان‌مدت آن بر کاهش مصرف نفت می‌تواند، سد خوبی برای ایجاد مصونیتی جهانی بر روی انتشار ویروس‌های ایدئولوژیک از سوی ریاض باشد. سایت «فارن افرز» آمریکا در مقاله‌ای به قلم «کریتاکا واراگور» به بررسی تاثیر بحران کرونا بر جاه‌طلبی‌های عربستان پرداخته است.

به اعتقاد نویسنده، عربستان‌سعودی در اواخر فوریه، صدور ویزا برای تمامی عمره‌گزارانی که قصد سفر به مکه، مقدس‌ترین شهر اسلامی را داشتند، متوقف کرد. البته عمره اهمیت کمتری از حج دارد که در آخرین ماه سال قمری انجام می‌شود و هر مسلمان مستطیعی حداقل یک بار در عمر خود باید آن را انجام دهد. دو شهر مکه و مدینه که پادشاه سعودی را ملقب به لقب «خادم‌الحرمین» کرده‌اند، اکنون در قرنطینه هستند و حتی شهروندان عربستانی نیز از انجام حج منع گشته‌اند. به‌علاوه انتظار می‌رود که حج، برای اولین بار در دو قرن گذشته، لغو شود؛ البته این تصمیم تاکنون به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما وزارت حج و عمره سعودی، زائران را دعوت به کنسل کردن هتل‌های رزرو شده کرده است و به‌همین دلیل انتظار لغو قریب الوقوع حج نیز می‌رود.

اگرچه در واضح بودن منافع این تصمیمات شکی نیست، اما حج سالانه میلیون‌ها دلار منافع برای عربستان‌سعودی دارد که لغو حج این کشور را از آن‌ها محروم خواهد ساخت. لغو حج باعث ضربه دیدن قدرت نرم عربستان‌سعودی نیز خواهد شد، زیرا این کشور از حج به عنوان ابزاری برای بهبود چهره خود استفاده می‌کند. عربستان سعودی از دهه ۶۰ میلادی و از زمان حکومت فیصل، سعی در دادن شکلی مطلوب به جهان اسلام کرده است. از همان زمان، نهاد‌های گوناگونی در این پادشاهی، از قبیل وزارت امور مذهبی یا لیگ جهانی مسلمانان، شروع به تبلیغ وهابیت کرده‌اند؛ وهابیت یک خوانش سنتی از اسلام سنی است که مخالفت شدیدی با دیگر فرق اقلیت اسلامی، مانند شیعیان و احمدیه، دارد.

پروژه جهانی عربستان سعودی در دوران جنگ سرد به اوج خود رسید و عربستان سعودی به ایالات متحده کمک کرد تا مجاهدان افغان را برای جنگ با شوروی آماده کند. اما بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر که در آن ۱۱ نفر از ۱۵ تروریست، اهل عربستان بودند، به این اقدامات عربستان به چشم خطری نگریسته شد که از سرچشمه‌های تروریسم به‌شمار می‌رود. با این‌وجود، بقایای سازوکار تأسیسی توسط عربستان سعودی همچنان در نقاط مختلف جهان از کوزوو تا اندونزی به فعالیت خود ادامه می‌داد. با این وجود، نظارت بیش‌تر بین‌المللی پس از وقایع ۱۱ سپتامبر و همچنین کاهش قیمت نفت در دهه دوم قرن ۲۱، سبب کاهش فعالیت‌های این نهاد‌ها شد.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.