سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لانه گزینی لک لک‌های سفید بر بلندای درختان بلوط مریوان

شهرستان مرزی مریوان هر ساله پذیرای هزاران لک‌لک سفید در سه سایت بیلو، دره تفی و قلقله است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: همه ساله در روستای دره تفی میزبان حدود ۳۰۰ قطعه، روستای بیلو میزبان حدود ۴۰۰ قطعه و روستای قلقله نیز میزبان حدود ۷۰ قطعه لک‌لک سفید است که شروع به لانه گزینی و زادآوری می‌کنند.

ابراهیم همت بلند افزود:در روستای دره تفی بیش از ۵۰ لانه توسط مردم این روستا ساخته شده و لک‌لک‌های سفید مهاجر از این لانه ها به عنوان محلی برای جوجه آوری استفاده می‌کنند.

او یادآورشد:هر جفت سالانه ۲ تا سه جوجه پرورش داده و گاها در بعضی لانه ها چهار جوجه هم دیده شده است.

همت بلند افزود:غنای زیستی تالاب زریبار و دشت های مجاور امکان تغذیه هرچه بهتر و وفور منابع تغذیه ای را برای لک‌لک‌ها فراهم کرده و همین امر باعث افزایش تعداد و موفقیت در زاد آوری لک لک ها شده است .

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: اداره حفاظت از محیط زیست سالانه وضعیت سلامتی و زاد آوری لک‌لک‌های سفید را رصد و سرشماری می کند و تعدادی از جوجه ها را در لانه به منظور بررسی وضعیت مهاجرتی و مطالعه رفتاری حلقه گذاری کرده و حفاظت زیستگاه این پرندگان را در دستور کار دارد.

او بیان کرد: هم اکنون کلونی بیلو در سطح شکار ممنوع حفاظت می شود ودر سال های آینده با توجه به حضور لک لک ها، بکر بودن جنگل و تنوع گونه گیاهی و جانوری به سطح حفاظتی آثار طبیعی ملی ارتقا خواهد یافت و سایت بیلو جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خواهد شد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان بزرگترین و مهمترین عامل تهدید کننده این پرنده  را سیم های انتقال برق عنوان کرد و گفت: سالانه چندین مورد تلفات در اثر اصابت با سیم‌های برق در این شهرستان رصد می‌شود.

او گفت: وجود لک لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

گفتنی است؛در زبان محلی به این پرنده (حاجی لق لق) می‌گویند و مردم استان کردستان حضور این پرندگان را مایه خیر و برکت و خوش اقبالی می‌دانند و روستا‌های بیلو در مریوان و سویرو در بانه، میزبان بیشترین تعداد لک لک سفید در استان کردستان می‌باشند.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.