سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت:

تجمع در پارک‌ها آزاد نشده است

جهانپور گفت: تجمع در پارک‌ها آزاد نشده و همچنان ممنوع است و عوامل انتظامی با این موضوع برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی درباره پایین بودن آمار مرگ و میر در آفریقا گفت: در برخی کشور‌ها آمار ابتلا و مرگ و میر به دلیل نبود زیرساخت‌های بهداشتی قابل استناد نیست چرا که ساختار بهداشتی برای انجام تست‌های اختصاصی و شناسایی بیماران وجود ندارد.

او افزود: در کشور‌های با ساختار توسعه‌ای در منطقه مدیترانه شرقی ۶۰ درصد موراد گزارش شده مربوط به ایران است که چرا قویترین نظام ثبت و شناسایی بیماران کرونایی را دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی کشور‌ها با جمعیت میلیونی موارد ابتلا کمتر از هزار مورد است. برخی کشور‌ها فکر می‌کردند با کتمان می‌توانند از بیماری عبور کنند.

او ادامه داد: ما خود را در مقابله با کرونا نزدیک به کشور‌های توسعه یافته دارای زیرساخت‌های آزمایشگاهی و نظام سلامت می‌دانیم؛ از طرفی در کشور‌های اروپایی میانگین سنی بالاتر است و فوتی در سرا‌های سالمندان بالاست. در کشور‌های توسعه یافته واکسن ب. ث. ژ تزریق نمی‌شود و گفته شده است این واکسن تا حدی ایمنی زایی در بدن افراد ایجاد می‌کند.

بیش از ۳۰۰ منطقه سفید کرونا در کشور داریم

جهانپور درباره اعلام آمار استانی و وضعیت ابتلا و مرگ اظهار کرد: معاونت بهداشت و کمیته بهداشتی ستاد مقابله با کرونا برچسب سفید، زرد و قرمز را با مطالعه اپیدیمیلیوژی اعلام کردند. بیش از ۳۰۰ منطقه سفید در کشور داریم که توسط وزارت بهداشت احصا شده و تعداد این موارد در روزهای آتی بیشتر هم خواهد شد. همانطور که رییس جمهور اعلام کردند، ظرف فردا یا ۲ روز آینده اعلام خواهد شد.

بازگشایی اماکن مذهبی در مناطق سفید کرونا

او با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در بازگشایی مساجد و حرم‌ها گفت: بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه و محل تجمعات فرهنگی و مذهبی باید در مناطق سفید اعلامی وزارت بهداشت باشد و در مناطق زرد و قرمز این اقدامات ممکن نخواهد بود. مناطقی که جزو منطقه سفید از لحاظ درگیری بیماری ناشی از ویروس کرونا باشد، می‌توانند بقاع متبرکه یا برخی تجمع‌های مذهبی را بازگشایی کنند.

زباله‌های عفونی باید در بیمارستان‌ها، بی خطرسازی شود

جهانپور درباره بی خطرسازی زباله‌های عفونی گفت: زباله‌های عفونی باید در بیمارستان‌ها، بی خطرسازی شود و شرکت‌های پسماند زباله‌ها را به اماکن امحاء منتقل می‌کنند. زباله‌های مطب‌ها را شرکت‌ها جمع آوری و به مناطق امحاء منتقل می‌کنند.

او تاکید کرد: بیمارستانی که زباله عفونی را بی خطرسازی نکرده باشد، تخلف کرده است و مسئول فنی بیمارستان و شرکت منتقل کننده زباله‌هایی که بی خطر نشده اند، متخلف محسوب می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: تجمع در پارک‌ها آزاد نشده و این‌که ورود به پارک‌ها آزاد باشد با تجمع در پارک‌ها تفاوت دارد. بازگشایی پارک‌ها با هدف حضور انفرادی انجام شده و همچنان تجمع در پارک‌ها ممنوع است. عوامل انتظامی هم با این موضوع برخورد می‌کنند. این‌که افراد برای ورزش انفرادی در پارک‌ها حاضر شوند فعلا برقرار شده و مردم با رعایت فاصله گذاری می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. فاصله گذاری و رعایت آن مهم است.

جهانپور درباره اینکه با مصوبات جدید ستاد ملی کرونا حساسیت‌ها نسبت به کرونا کاهش پیدا کرده است، گفت: به مرور زمان حساسیت نسبت به  عوامل بیرونی محیط زندگی کاهش پیدا می‌کند و مردم عادت می‌کنند که چگونه با کرونا زندگی مسالمت آمیز داشته باشند؛ بخشی از این کاهش حساسیت‌ها  ناشی از بی توجهی به هشدارهاست.

جهانپور هشدار داد: در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود امکان گسترش و شیوع بیماری وجود دارد، اگر بازگشت به چرخه اقتصادی و بازشدن صنایع و مشاغل ادامه داشته باشد، به طور حتم ازدحام مجدد را شاهد خواهیم بود؛ در این شرایط اقداماتی مثل استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی و اماکنی که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، به کنترل و بروز بیماری کمک خواهد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی تجمعات در آرامستان‌ها به ویژه در شهرستان‌ها  گفت: مطابق پروتکل‌های بهداشتی همچنان تاکید بر پرهیز از هرگونه تجمع گسترده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستیم. استفاده از ماسک ادامه دارد و باید این پروتکل‌ها در اماکنی مانند آرامستان‌ها هم رعایت شود. اگر در جایی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است، سازمان مربوطه مثل بهشت زهرا باید نظارت کند.

او ادامه داد: ما در وزارت بهداشت نمی‌توانیم بر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد صنفی، آرامستان ها، بقاع متبرکه و اماکن فرهنگی نظارت کنیم بلکه اصناف ناظر‌های اصلی هستند و مردم هم می‌توانند به عنوان شهروند موارد تخلف با تجمعات و بازگشایی‌ها را به سامانه سجام قوه قضاییه گزارش کنند.

افزایش چشم گیر تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی

جهانپور درباره عرضه محلول یا الکل در سوپرمارکت‌ها و احتمال تقلبی بودن آن‌ها گفت: اکنون با افزایش تولید، محلول‌های ضدعفونی به وفور در دسترس است. مسئولیت تولید و محتوای محلول‌های ضدعفونی بر عهده تولیدکننده است البته تولیدات غیررسمی، فله‌ای و زیر زمینی هم وجود دارد و نمی‌توانیم بر عملکرد آن‌ها نظارت کنیم چرا که در اماکن غیر مجاز است.

او تاکید کرد: تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی افزایش چشم گیری داشته است و انبار‌های تولیدکنندگان مملو از این اقلام بهداشتی است؛ حتی تولیدکنندگان با مشکل عرضه و فروش مواجه هستند. ما اکنون به یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های مواد ضدعفونی کننده در بحران کرونا در دنیا تبدیل شده ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار شهدای سلامت و مبتلایان به کرونا در کادر درمان اظهار کرد: کمیته‌ای برای بررسی کادر درمانی که در زمان خدمت رسانی به بیماران کووید ۱۹ مبتلا شده و فوت کرده‌اند، تشکیل شده است تا این عزیزان در آمار شهدا ثبت شوند.

او افزود: آمار بیش از ۶۳ موردی است که پیش از این احصا شده بود و باید توجه داشت ممکن است مواردی در فهرست شهدای مدافع سلامت قرار بگیرند، اما در نهایت کمیته ویژه بر اساس استنادات آن‌ها را شهید محسوب نکند؛ به همین دلیل اکنون آمار و اسامی را اعلام نمی‌کنیم.

جهانپور تصریح کرد: ما پس از شیوع کرونا یکی از کمترین موارد ابتلا به کووید ۱۹ نسبت به سایر کشور‌ها در کادر درمان  داشتیم که این نتیجه تلاش و دقت کادر درمان است.

او افزود: با وجود کمبود اقلام حفاظتی در روز‌های نخست توانستیم اقلام را تولید کنیم و آن‌ها را در اختیار کادر درمان قرار دهیم. در برخی کشور‌های توسعه یافته اکنون هر هفته یا ۲ هفته یک بار یک ماسک در اختیار کادر درمان قرار می‌دهند اما ما  این مشکل را نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: در روز‌های نخست با وجود کمبود اقلام بهداشتی شاهد ایثار و فداکاری کادر درمان بودیم و کادر درمان ما لحظه‌ای درمان بیماران را رها نکردند و این ایثار‌ها و فداکاری‌ها در تاریخ کشور ثبت خواهد شد.

استفاده از تست PCR برای غربالگری، اتلاف منابع است

جهانپور درباره تست PCR و غربالگری عموم مردم با تست بیشتر گفت: هیچ جای دنیا نمی‌توان از این تست برای غربالگری استفاده کرد و تنها در کشوری مثل جزایر فارو که جمعیت انگشت شماری دارد، می‌تواند اینگونه عمل کند، اما کشوری مثل فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران نمی‌تواند با تست PCR غربالگری عمومی انجام دهد.

او افزود: آمریکا که چهار برابر ایران جمعیت دارد، در بعد جمعیت ۸۰ میلیونی ماکزیمم ۱۲۰ هزار تست انجام می‌شود و اگر قرار باشد همه را تست کنند در کشور ۶۰ میلیونی ۵۰۰ روز تست تمام کشور طول می‌کشد. از طرفی تست دوساعت بعد ارزشی ندارد و به گفته متخصصان ژاپنی‌ها تست برای غربالگری اتلاف منابع است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ما اکنون روزانه می‌توانیم ۱۵ تا ۲۰ هزار تست در اختیار داشته باشیم، اما در عمل روزی ۱۲ هزار تست انجام می‌شود و ۱۰ برابر تعداد موارد مثبت را که رِنج نرمالی است، تست انجام می‌دهیم که ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ مورد از آن‌ها مثبت است و انجام بیش از این تست از مصادیق اتلاف منابع خواهد بود.

او ادامه داد: برای غربالگری و صدور گواهی سلامت نیاز انجام تست‌های سرولوژیک تایید شده و نهایی هستیم که هنوز این تست‌ها به طور کامل در اختیار نظام سلامت در هیچ کشور دنیا قرار نگرفته است و هنوز بحث‌های علمی درباره انتخاب پادتن اختصاصی وجود دارد. با نهایی شدن می‌توان در سطح وسیع با هزینه پایین‌تر و سرعت بیشتر، جامعه را به نوعی غربالگری کرد و مطالعات اپیدمیولوژیک انجام داد و مشخص کرد در طی همه گیری چند درصد جامعه مبتلا شده اند و چند درصد به نوعی درجات مصونیت و ایمنی پیدا کرده اند.

جهانپور افزود: امروز تست PCR کاربرد در آمار و شناسایی ایپدمی و پایان آن و بررسی روند ابتلا به بیماری دارد، ولی باید توجه داشت هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که قسمت اعظم یا کسری از مبتلایان را با تست PCR عام و گسترده شناسایی کرده اند. ما برای شناسایی خوشه‌های امن و ناامن برای ردیابی و رهگیری تماس‌ها این تست را استفاده می‌کنیم و افرادی که باید ایزوله یا قرنطینه شوند با این تست شناسایی می‌کنیم.

۸۰ درصد تست‌های PCR منفی اعلام می‌شود

او ادامه داد: امروز ۸۰ درصد تست‌های PCR منفی اعلام می‌شود این در حالی است که در اسفند تا ۴۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شد. تا کنون در ۲۰ استان تست سرپایی انجام داده‌ایم.

موارد شناسایی بستری شدگان، کاهش یافته است

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: موارد شناسایی در بستری شدگان نسبت به هفته‌های گذشته کاهش بسیاری داشته است و این نشان از مدیریت بیماری است اما اکنون نمی‌توانیم از مهار و کنترل صحبت کنیم. تعداد تست‌های PCR منطقی است و امکان این تست در سطح گسترده وجود ندارد.

جهانپور درباره اینکه به نظر می‌رسد این روز‌ها بیماران مبتلا به کرونا با علائم گوارشی و پوستی مراجعه می‌کنند و اینکه آیا ویروس تغییر ژنتیکی یا جهش داشته است یا خیر، گفت: ما گزارش قطعی و مستندات متقن ناشی از تغییرات ویروس در بازه زمانی ۲ ماهه نداریم و به نظر می‌رسد این علائم تغییر رفتار نیست بلکه اطلاعات فعلی درباره ابعاد بیماری زایی بیشتر شده و مواردی که کمتر به آن توجه می‌شد و همچنین علائم شبه آنفلوانزا عیان‌تر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: این روز‌ها دریافتیم علائم گوارشی و برخی راش‌های پوستی یا اختلال بویایی یا چشایی می‌تواند تنها علامت ابتلا به بیماری کرونا یا کووید ۱۹ باشد و علائمی که این روز‌ها از ایران و سایر کشور‌ها گزارش شده این است که "سندرم گیلن باره ثانویه" با کرونا رخ داده یا مواردی از ایجاد لخته‌های خونی و سکته‌های مغزی وسیع گزارش شده است. در روز‌های نخست تمام نگاه‌ها به سمت تنگی نفس و دیسترس تنفسی بود، بعید است که ویروس جهش‌های به این سرعت تغییر رفتار داشته باشد چرا که جهش با تغییر رفتار گزارشی تاکنون در دنیا نداشته ایم.

او درباره تعرفه‌های پزشکی بیان کرد: شورای عالی بیمه این روز‌ها به این مسئله رسیدگی می‌کند و از صنف، دولت و سازمان‌های بیمه گر حضور دارند؛ پیشنهادات مختلف داده می‌شود و آنچه نهایی شود، در هیئت وزیران مصوب و اعلام می‌شود. اطلاعاتی از جزییات ندارم، اما احتمال دارد تعرفه‌ها افزایش یابد اما از عدد و رقم  اطلاع دقیقی ندارم.

روند کمک‌های خارجی کاهش یافته است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمک‌های بین المللی به ایران یا کمک ایران به سایر کشور‌ها گفت: روند کمک‌های بین المللی کاهش پیدا کرده است چراکه برخی از این کشورها خودشان درگیری بیشتری دارند به همین دلیل کمک‌ها مثل روز‌های نخست شیوع کرونا در ایران نیست، اما در همین هفته کمک‌هایی از سازمان‌های جهانی و کشوری مثل ژاپن داشتیم.

جهانپور بیان کرد: بعد از ۶۸ روز از شناسایی موارد اولیه بیماری یکی از کشور‌هایی هستیم که جهش تولید را در اقلام حفاظتی و بهداشتی شاهد بودیم.

او با بیان اینکه امروز تولید ماسک در کشور ۲۵ برابر شده است، گفت: سه شرکت تولیدکننده ونتیلاتور را داریم و سه شرکت آماده تولید کیت‌های سرولوژیک و سه شرکت در حال تولید کیت‌های مولکولی کووید ۱۹ هستند. تمام تجهیزات آی سی یو را در داخل تولید می‌کنیم و با این توان و جهش در تولید؛ انبار‌های ما مملو از اقلام بهداشتی به ویژه محلول‌های ضدعفونی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تولید الکل ۸ برابر شده است و طبیعتا مازادی از تولید داخل خواهیم داشت که بخشی از آن را برای دپوی استراتژیک ذخیره خواهیم کرد چرا که ممکن است در پاییز شاهد پیک مجدد بیماری باشیم و مازاد در اختیار سایر کشور‌های درگیر قرار خواهد گرفت زیرا بسیاری از کشور‌ها توان تولید اقلام بهداشتی را ندارند.

جهانپور گفت: آمریکا که یکی از بزرگترین تولیدکننده هاست، اقلام مورد نیازش در کشور‌های دیگر تولید می‌شود و حتی هفته‌ای یک ماسک N۹۵ به کادر درمان می‌دهند. ما به محض اینکه مازاد داشته باشیم، می‌توانیم ونتیلاتور را در اختیار مردم آمریکا قرار دهیم؛ چرا که مردم آمریکا با دولت آن ارتباطی ندارد.

اعجاز دارویی در درمان کرونا مشاهده نکرده ایم

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پروتکل‌های درمانی و اینکه گفته می‌شود داروی کلروکین عوارض زیادی دارد، اما با این حال این دارو هنوز در پروتکل درمانی ماست، گفت: باید توجه داشت در کشوری یک مطالعه انجام می‌شود و اعلام می‌کنند این دارو عوارض دارد، در حالی که این دارو در کشور دیگر اثربخشی داشته است. این ضد و نقیض‌ها قابل توجه است، اما آنچه ما به آن اتکا خواهیم کرد، مطالعات بالینی بر روی بیماران مبتلا به کروناست، ما اکنون مطالعات بالینی بزرگی روی دارو‌های مختلف داریم.

او تاکید کرد: هیچ دارویی وجود ندارد که در دنیا برای درمان بیماران کرونایی استفاده شود و مطالعه بالینی آن را در ایران نداشته باشیم. حتی برخی در فاز‌های پایانی مطالعه بالینی هستند و گزارش آن‌ها به زودی منتشر خواهد شد، اما هنوز داروی اختصاصی درمان کرونا نداریم و هیدروکسی کلروکین همچنان در پروتکل درمانی وجود دارد، اما درمان اختصاصی نیست و نتایج اولیه نسبتا مثبتی در درمان کرونا با کلروکین گزارش شده است و تاکنون اعجاز دارویی در درمان کرونا مشاهده نکرده ایم و هیچ داروی اختصاصی برای درمان کرونا وجود ندارد.

جهانپور گفت: ما با استفاده از دارو‌های مختلف که در داخل کشور تولید می‌شوند یا قابلیت ساخت و فرمولاسیون‌ها آن‌ها در کشور وجود دارد، مسیر درمان را سپری می‌کنیم و خروجی بیمارستان‌ها که حاصل تلاش همکاران پزشک و پرستار بود بهتر از همه دنیا بوده و این ناشی از توان و درایت و تجهیز‌های صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اجباری شدن ماسک بیان کرد: ما قبل از اجباری شدن ماسک در مترو و اتوبوس توصیه به استفاده آن در اماکنی که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی نبود، داشتیم و حتی کلیپ‌هایی برای ساخت ماسک خانگی داشتیم.  با اجباری شدن استفاده باید به میزان کافی ماسک در اختیار مردم قرار گیرد؛ ما در وزارت بهداشت دنبال اجباری کردن استفاده از ماسک نیستیم و معتقدیم مردم ما خود به درک لازم رسیده اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.