سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه لباس و پارچه را ضدعفونی کنیم؟

فوق تخصص مسمومیت‌ها و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای ضد عفونی کردن لباس و پارچه می‌توانید آن‌ها را بشویید و قبل از استفاده، اتو کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شیوا صمصمام شریعت فوق تخصص مسمومیت‌ها و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای ضد عفونی کردن لباس و پارچه می‌توان آن‌ها را بشویید و قبل از استفاده، آن‌ها را اتو و استفاده کنید.

او  افزود: حتی برای رو بالشتی‌ها می‌توان آن‌ها را شست و مانند لباس و ماسک‌های پارچه‌ای قبل از استفاده اتو کنند.هر ماده ضدعفونی کننده قابل استفاده برای لباس و پارچه نیست.

این متخصص طب اورژانس در خصوص روش استفاده از مواد ضدعفونی برای لباس و پارچه گفت:  بر روی برچسب بعضی از مواد ضدعفونی نوشته شده که علاوه بر سطوح، برای لباس هم قابل استفاده هستند، البته برای لباس باید به صورت رقیق شده استفاده شود، چون باعث آسیب به بافت پارچه می‌شود.

فوق تخصص مسمومیت‌ها با تأکید بر اینکه مواد ضدعفونی کننده براساس دستور العمل درج شده و به صورت رقیق شده استفاده شود، گفت: معمولا میزان رقیق شدگی برای لباس و پارچه، نصف رقتی است که برای سطوح استفاده می‌شود و قرار دادن لباس‌ها در این محلول‌ها به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه کافی است.

دکتر صمصمام شریعت افزود: لازم نیست که لباس و پارچه را ساعت‌ها در محلول قرار دهند و باید پس از حداکثر ۱۰ دقیقه، لباس را با دستکش خارج و آبکشی کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین ضدعفونی کردن خرید‌ها را به دو دسته عمده تقسیم کرد و گفت: دسته اول خرید‌هایی است که قابلیت شست و شو دارند مانند بطری‌های شیر، آب میوه و کنسرو‌ها و دسته دوم خرید‌هایی مثل میوه که قابلیت شست شو ندارند.

دکتر صمصمام شریعت افزود: بهترین راه برای ضدعفونی کردن خرید‌های دسته اول، شستن آن‌ها با آب و صابون یا آب و مایع ظرفشویی است.

این متخصص طب اورژانس اضافه کرد: اگر مواد خوراکی قابلیت شست و شو ندارد، می‌توان در صورتی که بسته بندی‌های غیرقابل نفوذ دارد، از همان محلول‌های ضد عفونی کنندگی سطوح، اما به صورت رقیق شده استفاده کرد.

او گفت: در اینجا هم میزان رقیق شدگی یک دوم است. به عنوان مثال باید پلاستیک میوه را کامل گره بزنند؛ به طوری که اصلا مواد ضدعفونی به داخل نفوذ نکند و قسمت بیرونی و خارجی پلاستیک را ضد عفونی کنند، اما توصیه‌ای که می‌شود اینکه برای مواد خوراکی از مواد ضدعفونی کننده سطوح استفاده نکنند.

فوق تخصص مسمومیت با اشاره به اینکه بعضی از اشخاص فکر می‌کنند که اگر مواد ضدعفونی کننده را به پوست میوه‌ها اسپری کنند، هیچ مشکلی ندارد، در صورتی که کاملا تفکر اشتباهی است و ایجاد مسمومیت می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بعضی از افراد مواد ضدعفونی کننده سطوح را حتی به پوست تخم مرغ اسپری می‌کنند که این هم اشتباه است و باعث ورود اینگونه مواد به داخل تخم مرغ و مسمومیت در طولانی مدت می‌شود. درحالی که اگر تخم مرغ داخل یک بسته یا پک پلاستیکی و غیر قابل نفوذ قرار گرفته باشد، پک را می‌توان ضدعفونی کرد.
 
انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سوین
۱۴:۳۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
لطفا راهنمایی کنین پارچه ای که نو خریدیم رو اگه بدون شستن تو آفتاب پهن کنیم ویروس از بین میره ؟؟؟؟؟؟