سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزون‌بر ۱۲ هزار هکتار از مزارع منطقه سیستان علیه زنگ زرد سمپاشی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با آفت زنگ زرد غلات در سطح ۱۲ هزار و ۲۳۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان انجام شد.

غلام‌حیدر زورقی رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،گفت: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روز‌هایی که بارش‌ها در منطقه روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.

او افزود: علایم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت پایین از عواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد در غلات به خصوص گندم می‌شود افزود: بیشترین سطح مبارزه با این بیماری قارچی با ۲ هزار و ۸۴۰ هکتار در زهک، ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار در هیرمند و ۲ هزار و ۶۴۰ هکتار در هامون انجام شده است.

او گفت: با وجودی که توسعه، ترویج و بهره‌گیری از ارقام اصلاح شده که مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری دارند کشاورزان نسبت به کشت ارقام محلی اقدام کرده‌اند و همین مساله باعث گسترش این بیماری در منطقه شده است.

زورقی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان زیر کشت غلات رفته است.

او از کشاورزان شمال سیستان و بلوچستان خواست که برای استفاده از نظرات کارشناسان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های پنجگانه سیستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.