سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کرونا، ویروسی که کرکره صنعت گردشگری را پایین کشید / خسارت‌های اقتصادی فعالان گردشگری چگونه جبران می شود؟

با توجه به تعطیلی ناشی از شیوع کرونا در زمان اوج رونق گردشگری، فعالان این عرصه چشم انتظار حمایت‌های کارساز از جانب مسئولین هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، نوروز هر سال، همزمان با هوای خوب بهار و تعطیلات دلنشین سال نو، فعالیت اقتصادی صنعت گردشگری هم اوج می‌گرفت و فعالان این حوزه، برنامه‌های متنوعی برای این ایام در نظر می‌گرفتند. اما امسال، مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا، اقتصاد این مشاغل را نیز مانند خیلی از مشاغل دیگر به چالش کشید. از آنجا که این تعطیلات در زمان اوج فعالیت گردشگری اتفاق افتاد، پس طبیعی است که فعالان این حوزه دچار نگرانی شده و انتظار حمایت‌های مهم و کارساز از دولت داشته باشند.

صاحب یک اقامتگاه بومگردی تازه تاسیس در حالی که نگرانی در صدایش موج می‌زد، گفت: از اوایل اسفند ماه  اقامتگاه ما به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و تا کنون همچنان تعطیل است. من حدود یک میلیارد تومان برای راه‌اندازی بومگردی هزینه کرده‌ام، نیروی کار استخدام و تجهیزات تهیه کرده‌ام و باید از این تجهیزات نگهداری کنم. همه این‌ها هزینه دارد و با وجود این تعطیلات، درمورد این هزینه‌ها بسیار نگران هستم.

صاحب یک بومگردی تازه تاسیس دیگر گفت: من نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان برای بازسازی این اقامتگاه هزینه کرده‌ام و بیشتر این مبلغ از طریق تسهیلات تامین شده است. تسهیلات سنگینی که طبیعتاً اقساطش هم سنگین است. همچنین درخصوص نیرو‌های کار هم هزینه صرف شده است.  با وجود ویروس کرونا، همه برنامه‌ها لغو شد و زیان اقتصادی زیادی را متحمل شدیم.

نسیبه همتی، رئیس حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان  در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: ۱۰ رشته کاری شغلی هستند که به دلیل شیوع کرونا، مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند. از این ۱۰ رشته، سه تا زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که عبارتند از: دفاتر خدمات مسافرتی، تاسیسات گردشگری و صنایع دستی.

او افزود: برای حمایت از این مشاغل، شش مورد از وزارت به ادارات میراث فرهنگی استان‌ها ابلاغ شده است: 

۱. امهال سه ماهه مالیات اعم از مالیات بر در آمد و مالیات بر ارزش افزوده
۲. تعویق سه ماهه باز پرداخت اقساط تسهیلات بانکی
۳. امهال پرداخت ۲۳%حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحد‌های گردشگری و صنایع دستی
۴. تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی (آب. برق. گاز) به مدت سه ماه و پس از آن به صورت اقساطی
۵. امکان استفاده واحدها، فعالان گردشگری و صنایع دستی از اوراق تضمینی سرمایه در گردش، گواهی اعتبار مولد
۶. امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲درصد
که مهلت‌های سه ماهه، در حال پیگیری برای افزایش به شش ماه می‌باشد.

رئیس حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان تصریح کرد: تاسیسات گردشگری، شامل هتل آپارتمان‌‌ها، مُتل‌ها، مراکز تفریحی، مجتمع‌های گردشگری، خانه‌های مسافر، رستوران‌های بین راهی، سفره خانه‌های سنتی سطح شهر، اقامتگاه های سنتی و اردوگاه‌ها می‌شود. در مجموع ۲۷۵ تاسیسات گردشگری در استان سمنان وجود دارد که شامل ۸۶ بومگردی، ۵ مهمان پذیر داریم، ۱۵ هتل و غیره می‌شود.

همتی اظهار کرد: صحبت هایی در سطح ملی در خصوص حمایت‌ها انجام شده است. جمع آوری ریز خسارت‌های وارده به مشاغل، به عهده ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌ها است و حمایت از این مشاغل باید بر  مبنای خسارت وارد شده باشد. برای تعیین خسارت، درآمد و هزینه‌های تاسیسات گردشگری در مدت تعطیلات مربوط به کرونا، با مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌شود. بنابراین ابتدا باید خسارت‌ها مشخص شود و سپس حمایت های دولت اعمال شود.

هدی طالبیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلات ناشی از آن، مشاغل حوزه گردشگری بیشترین خسارت را متحمل شدند. به منظور برآورد خسارت، یک سامانه جامع آماری وجود دارد که فعالان گردشگری در آن ثبت نام و اعلام خسارت می‌کنند.همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، فرمی به صورت جدول طراحی کرده که در آن اطلاعات  جزئی‌تر مانند وضعیت درآمدی امسال و سال گذشته فعالان گردشگری دریافت می‌شود. به این ترتیب ریز خسارات برآور می‌شود و در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان قرار خواهد گرفت.

او افزود: با تمام فعالان گردشگری که در حوزه شهرستان سمنان فعالیت می‌کنند، در ارتباط هستیم و خسارات وارد شده به همه این افراد بررسی خواهد شد.

سخن آخر

در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا، فعالان گردشگری را متحمل خسارت زیادی شدند. حمایت کارساز دولت از این افراد، می‌تواند به انگیزش آن‌ها و رشد گردشگری در دوران بعد از کرونا کمک بسیار کند. 

گزارش از آتنا نائینی‌نژاد

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.