سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از شروع عملیات مرمت سه راسته اصلی مجموعه بازار تاریخی زنجان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،امیرارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اعلام کرد:بازار تاریخی زنجان در قلب بافت قدیمی زنجان است و سرا‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر کالبدی بازار می‌باشند که از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه این اداره کل بوده است.

او ادامه داد: در سال جاری با پیگیری این اداره کل، طی بررسی‌های کارشناسانه برای مرمت اضطراری سه راسته آسیب دیده، راسته علی قلی، راسته صباغ­‌ها و راسته اصلی این بازار اعتبار لازم تامین شد و مرمت آن‌ها آغاز شد.

ارجمند گفت: در اقدام‌های مرمتی، چون بدنه‌سازی، سبک‌سازی و بندکشی، استحکام بخشی پی و طاق‌ها، ساماندهی تاسیسات برقی، استحکام بخشی، عایق‌کاری و اجرای کانال­های نای‌کش انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تصریح کرد: این عملیات مرمت بر اساس سرفصل‌های مرمتی تعریف شده، اقدامات استحکام بخشی پایه‌ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه ها، ترمیم گنبد‌های فروریخته و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می‌شود.

ارجمند از مرمت این اثر فاخر تاریخی خبر داد و اضافه کرد:بازار زنجان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار‌های سرپوشیده در ایران می‌باشد.

بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش ها، سراج‌ها و … دارد. پنج مسجد مختلف و دو کاروانسرای مهم «حاج علی قلی» و «حاج کربلایی علی» را در خود جای داده اند. برای ورود به این بازار ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارید و می‌توانید خرید خود را از بین ۹۴۰ مغازه مختلف انجام دهید. این بازار دو بخش بالا و پایین دارد.
 
انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.