سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکای کرونا زده بدون روتوش

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در یکی از گزارش‌های تحلیلی مفصل خود به شکست‌های ناشی از ۷۰ روز اول بحران ویروس کرونا (از زمان شیوع در چین) در آمریکا پرداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای تحقیقی تصریح کرده است که آمریکا در جنگ با ویروس کرونا شکست خورده، بیشتر از هر ملت دیگری تلفات داده و سقوط می‌کند، هفته‌نامه نیوزویک هم از یگان ویژه مخفی‌ای در آمریکا خبر داد که برای تخلیه کاخ سفید و ترک مقامات از واشنگتن آماده‌باش است!

 «بحران تاج‌وتخت» تعبیر جالب و قابل‌تاملی است که هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست برای پاندمی کرونا و وضعیت غرب در این شیوع جهانی به‌کار برده است؛ تعبیری که از یک‌سو به‌معنی لاتین کرونا یعنی تاج و تصویر میکروسکوپی‌اش که آن را به ویروس تاجدار معروف کرده، اشاره دارد و از سوی دیگر به وضعیت آشفته غرب گریز می‌زند؛ وضعیتی که اتحاد را در اتحادیه اروپا بیش از پیش سست کرده و آمریکا را در صدر جدول آمار تلفات و مبتلایان جهان قرار داده است. از این رو، بحران ناکارآمدی به بحران کرونا ضریب داده و غرب موقعیت ابرقدرتی خود را در افکار عمومی جهان متزلزل می‌بیند.

بحران ناکارآمدی تا آنجاست که تعداد زیادی از مردم در اقصی نقاط جهان این روز‌ها انگشت حیرت به دهان گرفته و فروپاشی غرب را ناباورانه به‌تماشا نشسته‌اند. اظهارنظر‌ها در این خصوص بسیار است. بر همین اساس می‌توان به سخنان کای کوپفرشمیت، به‌عنوان مشتی نمونه خروار اشاره کرد. وی که زیست‌شناس و مولکول‌شناسی آلمانی است و در مجلات مختلف علمی مقالات خود را به چاپ می‌رساند، چند روز پیش گفت: «مهم نیست چقدر زندگی کنم، ولی فکر نمی‌کنم هیچ‌وقت بتوانم با این مساله کنار بیایم که چطور آمریکا با این همه ثروت و توانایی تکنولوژیک و آکادمیکش در بحران کرونا آن‌قدر ناآگاهانه عمل کرد، گویی که در خواب است!» عباراتی که در رسانه‌های مختلف آمریکایی ازجمله نیویورک‌تایمز بازتاب داشته است.

با افزایش انتقادات به عملکرد دولت آمریکا در مواجهه با کووید-۱۹، دونالد ترامپ نشان داده که همچنان فرافکنی را بهترین راهبرد برای فرار از پاسخگویی می‌بیند. این درحالی است که تشت رسوایی عملکرد دولت در آمریکا چنان این روز‌ها پرسروصدا به زمین افتاده که ایالات مختلف این کشور نیز دیگر رنگ‌و‌بویی از اتحاد ندارند و رقابت و جدال‌ها برای دریافت تجهیزات پزشکی بین ایالات آمریکا هم بالا گرفته و در این میان ترامپ که دغدغه انتخابات چند ماه آینده آمریکا را هم دارد سعی می‌کند از سویی انگشت اتهام را به‌سمت جناح رقیبش یعنی دموکرات‌ها بگیرد و از سوی دیگر رقابت با فرماندهان ایالاتش را در دستورکار قرار داده است.

از این رو طی روز‌های گذشته شاهد بودیم که رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به صدرنشینی کشورش در جدول آمار مبتلایان، نوک پیکان انتقادات تند و تیزش را به سمت سازمان بهداشت جهانی نشانه گرفت، تا آنجا که این سازمان را به جانبداری از چینی‌ها متهم کرد و روز دیگر در توئیتی نوشت: «در ماه‌های ژانویه و فوریه که ویروس داشت در دنیا پخش می‌شد چرا سازمان جهانی بهداشت تا آنجا که می‌توانست انجام اقدامات قاطع را به تأخیر انداخت؟» ترامپ بحران‌های اقتصادی آمریکا را هم به حزب رقیب دیرینه‌اش یعنی دموکرات‌ها نسبت داد و در توئیتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (نانسی پلوسی) و چاک شومر، عضو ارشد دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا را به باد انتقاد گرفت. ترامپ که معتقد است قرنطینه آمریکا و جلوگیری از شیوع بیش از پیش بیماری غیرضروری است، در توئیتی نوشت: «امروز مردم شغل‌شان را به‌خاطر نانسی پلوسی دیوانه، چاک شومر گریان و چپ‌گرا‌های افراطی، یعنی دموکرات‌های بی‌خاصیت از دست می‌دهند.»

این انتقادات زمانی رنگ‌وبوی تندتری گرفت که بحران اقتصادی عده‌ای از مردم آمریکا را به‌خصوص در سه ایالت میشیگان، ویرجینیا و مینه‌سوتا علیه دستورات منع آمدوشد در این ایالات به‌دلیل کنترل شیوع کرونا، به خیابان‌ها کشانده بود. جالب آنکه دونالد ترامپ که گویی این اعتراضات را فرصتی برای کسب سود انتخاباتی خود و تسویه‌حساب با فرمانداران دموکرات این ایالات می‌دید در سه توئیت متوالی که به حروف بزرگ به جهت القای تاکیدی معترضه نگاشته شده بودند، نوشت: «میشیگان را آزاد کنید!»، «ویرجینیا را آزاد کنید!» و «مینه‌سوتا را آزاد کنید!».

این اقدام ترامپ درحالی‌است که عده‌ای از کارشناسان در آمریکا ناباورانه اقدامات دونالد ترامپ را به نظاره نشسته و معتقدند که منظور وی از این توئیت‌ها همچنان مشخص نیست و عده‌ای دیگر معتقد هستند که وی در این شیوع به‌جای آنکه به‌فکر جان مردم کشورش باشد بیش از هر چیز به رقابت‌های انتخاباتی خود فکر می‌کند. به‌عنوان نمونه جوئان فریمن، استاد تاریخ دانشگاه ییل، در واکنش به توئیت‌های ترامپ نوشت: «ترامپ در گیرودار یک بحران سلامت ساکنان این ایالت‌ها را به حمله به مسئولان ایالتی ترغیب می‌کند.»

فریمن که به تخصص در زمینه خشونت‌های ضددولتی در آمریکا شهره است همچنین تأکید کرده که ترامپ بی‌توجه به اینکه کارش چه اثراتی دارد، ایالت‌ها را تخریب می‌کند تا بتواند حمایت طرفدارنش را به‌دست بیاورد.

جنگ لفظی متقابل فرماندار نیویورک -ایالتی که حالا عنوان پایتخت کرونای جهان را به خود اختصاص داده- و دونالد ترامپ نیز در نوع خود جالب توجه است. آندرو کوومو، چندی پیش به صراحت گفته بود دولت آمریکا می‌دانست کرونا سرانجام به این کشور نیز خواهد رسید، اما واکنش به آن دیرهنگام بوده که باعث بروز فاجعه کنونی شد.

ترامپ، اما او را متهم به کم‌کاری کرده و در توئیتی خطاب به وی نوشت: «ما به نیویورک پول بسیار زیادی دادیم و بیش از هر ایالت دیگری به آن‌ها کمک کرده و تجهیز کرده‌ایم. این مردان و زنان بزرگی که این کار را انجام دادند از شما هیچ تشکری نشنیدند. آمار تو خوب نیست. کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن.» کوومو نیز در کنفرانس خبری خود بار دیگر به نحوه مواجهه دونالد ترامپ با شیوع کرونا انتقاد کرد و توئیت ترامپ را هم بی‌جواب نگذاشت و تأکید کرد: «رئیس‌جمهور شاید باید از خواب بلند شود و به جای تلویزیون دیدن به سر کار برود.»

این روز‌ها و در چنین شرایطی مقالات و گزارش‌های تحلیلی رسانه‌های آمریکایی بیش از پیش قابل‌تامل است.

ایالات متحده سقوط می‌کند؛ خط پایانی بر حس کارآمدی آمریکا

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در یکی از گزارش‌های تحلیلی مفصل خود به شکست‌های ناشی از ۷۰ روز اول بحران ویروس کرونا (از زمان شیوع در چین) در آمریکا پرداخته است. واشنگتن‌پست در این گزارش تاکید دارد که تحلیل و تحقیقاتش براساس ۴۷ مصاحبه و گفتگو با مقامات دولت، کارشناسان بهداشت عمومی، افسران اطلاعاتی و سایر افراد درگیر در مبارزه با شیوع کرونا است. افرادی که به‌شرط ناشناس بودن، اطلاعات تصمیم‌گیری در آمریکا را در اختیار این روزنامه قرار داده‌اند.

واشنگتن‌پست گزارش تحقیقی خود را با این تیتر منتشر کرد: «آمریکا مملو از تکذیب، عدم پذیرش و عملکرد نادرست است، درحالی که ویروس کرونا اوج می‌گیرد.» قدیمی‌ترین و پرتیراژترین روزنامه پایتخت ایالات متحده، معتقد است از دفتر ریاست‌جمهوری تا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC) خطا‌های سیاسی و سازمانی به‌صورت آبشاری در سیستم آمریکا جریان دارد و فرصت‌ها برای کاهش دادن و از بین بردن اپیدمی کرونا در این کشور از دست رفته است.

این روزنامه آمریکایی معتقد است فراتر از درد و رنج هزاران قربانی کرونا در آمریکا و خانواده‌های آنها، نتیجه این بحران و شرایط کشور باعث تغییر جایگاه بین‌المللی ایالات متحده شده و باعث آسیب رسیدن و خدشه وارد شدن به شهرت آمریکا به‌عنوان رهبر جهانی درمواقع سختی فوق‌العاده شده است.

در همین راستا، گریگوری اف. تراورتون (Gregory F. Treverton) رئیس پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا (National Intelligence Council) -که به‌صورت مخفف NIC خوانده می‌شود و درواقع بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده تجزیه‌وتحلیل اطلاعات دولت در ایالات متحده است و رهبری پیش‌بینی اطلاعاتی ملی آمریکا را برعهده دارد و به‌عبارتی مسئول تبیین استراتژی‌های کوتاه و بلندمدت ایالات متحده است- به واشنگتن‌پست گفت: «کرونا و سوءمدیریت کاخ سفید در آن، یک ضربه واقعی به این حس است که آمریکا کارآمد است و صلاحیت دارد.»

وی که به گفته نویسندگان این روزنامه در ژانویه سال ۲۰۱۷ از NIC کنار رفته و حالا در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مشغول تدریس است، تاکید کرد که پاندمی کرونا بخشی از ایفای نقش جهانی آمریکا بود؛ «دوستان و متحدان سنتی به ما نگاه می‌کردند، زیرا فکر می‌کردند باصلاحیت فراخوانده می‌شویم که در بحران با آن‌ها همکاری کنیم. در حالی‌که برعکس آن بوده است.»

این روزنامه آمریکایی به اعلام «وضعیت فاجعه عظیم» برای تمامی ۵۰ ایالت آمریکا که اقدامی بی‌سابقه در تاریخ این کشور محسوب می‌شود نیز اشاره و تصریح کرد: «باوجود اینکه آمریکا یک‌سری اقدامات انجام داده که در تاریخش بی‌سابقه بوده و اقدامات زیاد دیگری را انجام خواهد داد، اما احتمالا به‌عنوان کشوری که توقع داشتیم و انتظار می‌رفت آماده باشد با همه‌گیری و شیوع بجنگد، ظاهر نخواهد شد و درنهایت هم در مسابقه و جنگ با ویروس کرونا شکست خورده، بیشتر از هر ملت دیگری تلفات داده و سقوط می‌کند.»

واشنگتن‌پست تاکید کرد این شرایط درحالی است که ایالات متحده از تخصص، منابع، برنامه‌ها و تجربیات اپیدمیولوژیک بیشتری نسبت به ده‌ها کشور دیگر برخوردار است. این گزارش در ادامه تاکید کرد که «این شکست باعث پژواک دوره منتهی به ۱۱ سپتامبر می‌شود: هشدار‌هایی ازجمله در بالاترین سطوح دولت به‌صدا درآمد، اما رئیس‌جمهور آن‌ها را نشنید تا اینکه درحال حاضر دشمن (کرونا) اصابت کرده است.» چند روز پیش نیز جروم آدامز، جراح کل ایالات‌متحده وضعیت آمریکا را به ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشبیه کرد، البته آدامز تاکید داشت تفاوت امروز آمریکا با ۱۱ سپتامبر این است که این‌بار فاجعه در سراسر این کشور رخ خواهد داد.

این روزنامه آمریکایی خبر داد که دولت ترامپ در ۳ ژانویه اولین اطلاعیه رسمی خود را از شیوع ویروس کرونا در چین دریافت کرد و آژانس‌های جاسوسی ایالات‌متحده نیز جدی بودن این تهدید را به ترامپ گوشزد کرده بودند.

در ادامه این گزارش به ادعا‌های بی‌اساس دونالد ترامپ اشاره دارد و همچنین اظهارات جود دیر، سخنگوی کاخ سفید مبنی‌بر اینکه «به دلیل رهبری رئیس‌جمهور ترامپ، ما از این چالش سالم، قوی‌تر و با یک اقتصاد مرفه و رو‌به‌رشد بیرون می‌آییم.» این گزارش نتیجه می‌گیرد که «رفتار و سخنان ترامپ صرفا یک لایه قابل مشاهده در سطح روی سطوح عمیق‌تری از اختلال عملکرد آمریکا بود.»

نویسندگان گزارش که علاوه‌بر استفاده از مطلعان، تیمی متشکل از یک میکروبیولوژیست، گزارشگر کاخ سفید، خبرنگار امنیت ملی و همچنین کارشناس ارشد امنیت ملی هستند، معتقدند نمی‌توان مشخص کرد که با پاسخی منسجم‌تر، فوری و موثرتر ممکن است از مرگ هزاران یا میلیون‌ها نفر براثر عفونت جلوگیری کرد، اما درحال حاضر، نشانه‌های بسیاری وجود دارد که مدیریت در بحران دولت آمریکا عواقب بالقوه مخربی داشته است.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود خبر داد در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ۹۸) هنگامی که ترامپ شرایط را اضطراری اعلام کرد و به‌طور موقت از مردم خواست برای کند شدن شیوع ویروس کرونا کمک کنند، رهبران حزب هوادارش یعنی جمهوری‌خواهان درحال جمع‌آوری داده‌های نظرسنجی آشکاری بودند که نشان می‌داد ترامپ هواداران خود را به احساس دروغین امنیت می‌اندازد. بر همین اساس نیل نیوهاوس از ناظران نظرسنجی حزب جمهوری‌خواه (GOP) در سندی که براساس این گزارش با رهبران این حزب در کاپیتال هیل (کنگره) به اشتراک گذاشته شد و در کاخ سفید نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تاکید کرد: «احتمالا انکار، استراتژی موفقی برای بقا نیست»، چراکه درنتیجه آن، سرسخت‌ترین حامیان ترامپ «خود و عزیزان‌شان را به‌خطر می‌اندازند.»

پرتیراژترین روزنامه پایتخت آمریکا در گزارش خود تصریح کرد که ویروس کرونا اعتمادبه‌نفس نادرست و غیرواقعی آمریکا را نسبت به توانایی خود در مواجهه با بحران در معرض دید قرار داد، همچنین محدودیت‌های رویکرد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و بی‌اعتنایی وی به حقایق، علم و تجربه را روشن خواهد کرد.

واشنگتن‌پست یادآور شد که تاکنون دونالد ترامپ با به چالش کشیدن حقایق علیه خودش و تلاش برای کنترل افکار عمومی توانسته از چالش‌های دوران ریاست‌جمهوری خود ازجمله تحقیقات روسیه و استیضاح جان سالم به‌در برد. از این رو، ویروس کرونا ممکن است اولین بحرانی باشد که ترامپ در دفتر خود با آن روبه‌رو شده است و حقایقی، چون هزاران کشته و عفونت ناگهانی آنقدر ویرانگر هست که نتواند تاکتیک‌های قبلی خود را به‌کار برد.

براساس این گزارش پس از ماه‌ها رد شدت ویروس کرونا و مقاومت در برابر درخواست اقدامات سختگیرانه، به‌نظر می‌رسد ترامپ سرانجام تسلیم واقعیت ویروس کرونا شده است. واشنگتن‌پست خبر داد که ترامپ ماه گذشته در ملاقات با متحدان جمهوری‌خواهش در دفتر ریاست‌جمهوری تاکید کرد فعالیت‌های دیگر وی اهمیتی ندارد و انتخاب مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری چند ماه آینده آمریکا به پاسخ ویروس کرونا وابسته خواهد بود. شاید از همین رو باشد که ترامپ بعد از آن همه انکار و ساده‌انگاری سرانجام در کنفرانس خبری ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) خود، عمل کردن مردم آمریکا به دستورالعمل‌ها طی ۳۰ روز آینده را نمونه‎ای از تبلور مرگ و زندگی خوانده است.

یگان ویژه با ۱۰ هزار نیرو آماده انتقال مقامات آمریکایی

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک هم در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خبری-تحلیلی خود از فعال شدن یک کارگروه و یگان ویژه مخفی آمریکایی خبر داده که در حال آماده باش برای تخلیه احتمالی کاخ سفید هستند.

ویلیام ام. آرکین (William M. Arkin) روزنامه‌نگاری که ده‌ها جلد در موضوع امنیت ملی نیز نگارش کرده در این مقاله نیوزویک نوشته پایتخت ایالات‌متحده با یک شیوع فراگیر در سطح نیویورک مواجه است. در همین راستا به صدور دستور تمدید یک‌ماهه وضعیت اضطراری در واشنگتن توسط موریل بوزر اشاره کرده و از سرعت رشد انتقال ویروس در این منطقه گفته است. این هفته‌نامه آمریکایی تصریح دارد که مقامات دولت فدرال در پایتخت آمریکا انتظار دارند که شیوع کرونا همانند نیویورک در مریلند و ویرجینیا هم وجود داشته باشد که چنین شرایطی به‌طور بالقوه می‌تواند دولت آمریکا را فلج و ویران کند. از این رو این هفته‌نامه آمریکایی خبر داده که نیرو‌های ویژه مخفی در آمریکا برای تضمین ادامه کار دولت فعال شده و وظیفه دارند زمان شیوع حاد کرونا در واشنگتن مقامات این کشور را به مکان‌های امن و مخفی منتقل کنند.

وضعیت در آمریکا چنان بحرانی است که نیوزویک از یک افسر ارشد نظامی که روی استمرار برنامه‌ریزی‌های دولت فعالیت می‌کند، نقل کرده «هیچ‌کس نمی‌خواهد درمورد تخلیه صحبت کند، به‌خصوص وقتی جایی برای رفتن نباشد.» این البته درظاهر درخصوص عموم مردم است، با این حال نیوزویک خبر داده یک نیروی نظامی مخفی و کمتر شناخته‌شده آمریکا در راستای فعالیت برای تخلیه واشنگتن و کاخ سفید و انتقال مقامات فعال شده است. نیروی نظامی که این هفته‌نامه آمریکایی می‌گوید از ۱۶ مارس (۲۶ اسفند ۹۸) فعال شده و در توصیفش نوشته است: «یک کارگروه با حساس‌ترین مأموریت دولت برای تضمین و محافظت از پایتخت آمریکا در مقابل مهاجمان احتمالی-از هر لحاظ اعم از خارجی و داخلی- که در صورت لزوم به انتقال کاخ سفید و سایر دفاتر کلیدی دولت به سمت «مکان‌های جایگزین» متعهد شده است.» درواقع این یگان باید آماده انتقال کاخ سفید و سایر نهاد‌های کلیدی به مکانی امن باشد. در ادامه توضیحات نیوزویک، کارگروه فعال‌شده مورد نظرش همان نیروی موسوم به کارگروه مشترک منطقه سرمایه ملی آمریکا (Join Task Force National Capital Region) با علامت اختصاری (JTF-NCR) است. یگان ویژه‌ای که عضوی از فرماندهی شمالی ایالات‌متحده (U. S Northern Command یا NorthCOM) محسوب می‌شود. نورتکام در پی حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا تشکیل شد.

این نشریه آمریکایی معتقد است این یگان نظامی آمریکا دو چهره دارد؛ یک چهره عمومی و ظاهری که مسئولیت ارتش و به‌نوعی عنوان دفاع از کشورشان را دارد و چهره‌ای مخفی که درواقع در تازه‌ترین مورد در حال حاضر متهم به انتقال مقامات غیرنظامی، دولتی و نظامی آمریکا به مکان‌های مخفی است و دستور تخلیه شهر.

نیوزویک اشاره داشته که مقامات پنتاگون اصرار دارند بگویند گارد ملی آمریکا تحت کنترل فرمانداران ایالتی است و ماموران مخفی اقدامی انجام نمی‌دهند و مقالات این هفته‌نامه آمریکایی را هم درمورد قانون نظامی یا برنامه‌های اضطراری احتمالی رد کرده‌اند؛ اگرچه نیوزویک تاکید دارد «فعال‌سازی یگان ویژه مشترک آن‌هم با تقریبا ۱۰ هزار نیرو با این تکذیب‌ها مغایر است.» از این رو این هفته‌نامه آمریکایی تصریح دارد فعال شدن یگان مخفی JTF-NCR نه‌تن‌ها واقعیت دارد که حتی مستقیما برخی از ماموریت‌های خود را به وزیر دفاع گزارش می‌دهند و برخی از واحد‌های آن‌ها در حال آماده‌باش ۲۴ ساعته هستند.

در مقاله منتشره آمده است که ساختمان ویژه به هلی‌کوپتر‌های بلک هاوک (Blackhawk) از گردان حمل‌ونقل هوایی ۱۰۶ مجهز شده است. در اصل بلک هاوک یک بالگرد ترابری تاکتیکی چندمنظوره با قابلیت حمل بار خارجی در وزن بسیار بالا محسوب می‌شود. افسران این واحد تایید کردند که آن‌ها در حال مطالعه یک طرح جامع تخلیه اضطراری هستند که مربوط به رهبری پنتاگون است. تخلیه رهبران غیرنظامی در پروتکل الحاقی Atlas شرح داده شده است، علاوه‌بر این سناریو‌های محرمانه دیگری نیز وجود دارد. این هفته‌نامه آمریکایی نوشته که سربازان این گردان درمقابل وظایف بسیار سختگیرانه‌ای قرار گرفته‌اند، گویی می‌خواهند به افغانستان یا عراق و یک میدان نبرد خارجی اعزام شوند، ولی این میدان نبرد واشنگتن‌دی‌سی است و در آن میدان نبرد از هلی‌کوپتر‌های گردان ۱۰۶ برای تخلیه همه (از کاخ سفید تا رهبران ارتش) استفاده می‌شود.

نیوزویک نوشته گردان ۱۰۶ هوایی ایالت «ایلینوی» با اسکورت دو بالگرد «بلک هاوک» به «فورت بلویر» واقع در شمال واشنگتن منتقل شده‌اند که نشان می‌دهد «اتفاقی بزرگ در جریان است.» «آدام کوالسکی»، (Adam Kowalski) از فرماندهان گارد ایالت ایلینوی گفته است «ما درست مثل تاکسی‌های بزرگی هستیم که اطمینان حاصل می‌کنند هرکس به جایی که باید منتقل شود، خواهد رفت و فعالیت دولت قطع نخواهد شد و دولت را ادامه می‌دهند.»

واقعیت و یافته‌های علمی خلاف نظر ترامپ است

دو روز پیش بود که دونالد ترامپ در لابه‌لای کنفرانس خبری روزانه خود تاکید کرد اوج شیوع ویروس کرونا در آمریکا عبور کرده و آمریکا به‌زودی به حالت قبل خود باز خواهد گشت و اقتصاد این کشور با در نظر گرفتن معیار‌های بهداشتی بازگشایی خواهد شد. هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در مقاله‌ای دیگر به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داده است. نیوزویک مقاله خود را با عنوان «دونالد ترامپ می‌گوید آمریکا باز خواهد شد، ولی دانشمندان معتقدند قفل‌ها را پشت‌سر نخواهیم گذاشت!» منتشر کرده است.

این نشریه در این مقاله به اعتراضات بخشی از مردم در برخی ایالات مختلف آمریکا علیه قرنطینه‌های جلوگیری از شیوع بیماری کرونا پرداخته است. این هفته‌نامه آمریکایی نوشته: «کارگران و صاحبان مشاغل کوچک، خیابان‌های لانسینگ و میشیگان در نزدیکی پایتخت آمریکا را مسدود کردند و شاخ‌های ماشین و کامیون را به هم زدند و بوق‌های ماشین‌های خود را به صدا درآوردند و از فرماندار گرتچن ویتر خواستند که اجازه دهد تا به کسب و خود بازگردند.» به‌عبارتی طغیان عصبانیت دقیقا در حالی رخ داد که مدل‌های رایانه می‌گویند «اوج» شیوع COVID-۱۹ است.

براساس این مقاله طبق اکثر محاسبات، شمار تلفات پس از افزایش شدید برای چند هفته، باید صاف و به‌زودی نزولی شود. بر همین اساس بود که اندرو کوومو، فرماندار نیویورک در اوایل این هفته گفت: «بدترین وضعیت به پایان رسیده است.» با این حال نیوزویک تاکید کرده «به نظر می‌رسد که واقعیت ایده‌های دیگری دارد. نیوجرسی، که ظاهرا در شیب نزولی قرار دارد، روز پنجشنبه ۳۶۲ کشته گزارش داد که بزرگ‌ترین افزایش تک‌روزه است.» بر این اساس فرماندار فیل مورفی گفت که شمار تلفات در ۳۵۱۸ از تعداد ساکنان ایالتی که در جنگ جهانی اول جان باختند، بالاتر است.

نیوزویک اشاره داشته با اینکه وضعیت نامعلوم است، ولی بازگشایی دوباره در ذهن همه است. تا جایی که ترامپ نیز روز پنجشنبه اعلام کرد ما در جبهه بعدی جنگ خود قرار داریم و خواستار آن هستیم که باز دوباره آمریکا را باز کنیم. نیوزویک از تحلیل رایانه‌ای گسترده مارک لیپیچ، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد روی ویروس کرونا خبر داده، تحلیلی که نشریه ساینس هم آن را منتشر کرده است.

این استاد دانشگاه هاروارد به همراه سایر همکارانش تاکید دارند احساس غلط امنیت به‌خصوص در ماه‌های تابستانی می‌تواند منجر به افزایش ابتلائات و فاجعه‌ای دیگر با آغاز پاییز شودف از این رو تا زمان تولید واکسن بیماری و تا سال ۲۰۲۲ این فاصله‌گیری‌های اجتماعی و قرنطینه‌ها باید ادامه یابد. این نشریه آمریکایی تاکید کرده تا زمان تولید واکسن و دسترسی دانشمندان به درمان، فاصله گرفتن اجتماعی تنها راه برای زندگی خواهد بود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.