سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی غلط ناسا درباره ایران

در یک سال گذشته بیشترین آمار وقوع سیل را داشته ایم که این سوال برای بسیاری از افراد به وجود آمد که چطور کشوری که تا چند سال قبل طبق نظر کارشناسان ناسا با خطر خشکسالی روبرو بود اینگونه وارد دوره ترسالی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین آخانی بوم شناس و کارشناس محیط زیست، درباره این مسئله که چرا با این حجم وقوع سیل روبرو هستیم گفت: سیل دو عامل اصلی دارد که یکی از آن‌ها این است که وقتی باران می‌بارد اگر زمین پایداری خود را از دست داده باشد بجای اینکه آب به داخل زمین نفوذ پیدا بکند جریان پیدا کرده و در مسیر خود هرچیزی را که وجود داشته باشد خواهد شست، بخش دوم نیز مربوط به رودخانه‌ها است چرا که آن‌ها مسیر طبیعی آب هستند و وقتی کارکرد اصلی خود را به دلایل مختلفی مثل ساختن سد، ورود به حریم، پل ها، جاده‌ها و... از دست داده باشند در کنار عامل اول باعث سیل خواهند شد.

سیل در اصل برای ما خوب است

وی ادامه داد: البته خود سیل بد نیست بلکه یک عامل طبیعی بوده که همیشه برروی کره زمین وجود داشته است و اگر این رخداد طبیعی وجود نداشت ما این همه پستی و بلندی‌هایی که برروی کره زمین می‌بینیم را دیگر مشاهده نمی‌کردیم بنابراین خود سیل چیز بدی نیست.

سیل‌های سال گذشته عامل حاصل خیزی منطقه

آخانی اضافه کرد: سیل‌هایی که در سال گذشته شاهد بوده ایم باعث آباد شدن مراتع پایین دست رودخانه‌ها خواهد شد کمااینکه بسیاری از دشت‌های ما در خوزستان، ترکمن صحرا و... دشت‌های سیلابی هستند و به همین دلیل است که کیفیت خاک در بسیاری از مناطق ایران بالا است، چون سیلاب وقتی در دشت‌ها رسوب می‌کنند، باعث غنی شدن دشت‌ها می‌شود همچنین وقتی آب نیز از منطقه عبور می‌کند از شوری آب نیز کاسته می‌شود.

او با تاکید بر این مسئله که بخش عمده‌ای از ایران از شوری خاک رنج می‌برد اظهار کرد: کشاورزی در دشت خوزستان، بسته به این است که سیلاب بیاید تا زهی کشی انجام شده تا زمین برای کشاورزی مناسب شود فلذا این سیلاب‌ها برای ما مضر نیستند.
سیل‌های از خطر ریزگرد‌ها جلوگیری می‌کنند

آخانی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در سال‌های اخیر کم آب شدن تالاب‌های کشور بوده است خاطرنشان کرد: سیل‌ها معمولا در آخر وارد تالاب‌ها می‌شوند که بدون شک در آینده بسیاری از مشکلات را به خصوص در زمینه ریزگرد‌ها نخواهیم داشت کمااینکه امروز آب قابل توجهی وارد تالاب جازموریان، شادگان، هامون و حتی دریاچه ارومیه شده است.

پیش بینی غلط ناسا درباره وضعیت آب و هوایی ایران

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این سوال که با توجه به دوره ترسالی اخیر کدام مناطق ایران شاهد جان گرفتن دوباره و دور شدن از خشکسالی خواهد بود گفت: آب و هوای ایران قاره‌ای است و پیش بینی درباره آینده آن کار آسانی نیست. معمولا متخصصان این حوزه نیز بر اساس اطلاعاتی که بدست می‌آورند مدل سازی برای آب و هوا دارند. چند سال پیش مرتب این موضوع مطرح می‌شد که ناسا اعلام کرده است که ایران ۲۰ سال دیگر به طور کامل خشک خواهد شد، اما در همان زمان مطلبی را به نگارش درآوردم که چنین پیش بینی درست نیست چراکه در همان زمان ۷ سناریو وجود داشت که تنها دوتای آن حاکی از خشک سالی در ایران بود و ۵ تای دیگر گفته بود که ایران به سمت ترسالی می‌رود، اما چون یکی از آن تحقیقات مربوط به ناسا بود در ایران همان را تایید می‌کردند که دیدیم چنین اتفاقی رخ نداد.

وضعیت آب و هوایی ایران پیچیده است

او اضافه کرد: حتی اقلیم شناسان حرفه‌ای نیز نمی‌گویند سال آینده نیز ما ترسالی خواهیم داشت چراکه اصلا این موضوع قابل پیش بینی نیست و پارامتر‌های مربوط به آن پیچیده هستند فلذا دانشمندان نمی‌توانند به طور دقیق وضعیت آب و هوایی ایران را پیش بینی کنند.

آخانی در پایان تاکید کرد: ما باید در برنامه‌های توسعه‌ای خود همیشه حداقل و حداکثر را به عنوان احتمالات ممکن در نظر بگیریم و بر اساس آن‌ها توسعه شهری را انجام بدهیم وگرنه از هر طریقی دیگری که برویم ممکن است خلاف آن ثابت شود.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
پروردگارا ایران را پراب و میانگین بارش در ایران را به عدد ۴۰۰برسان...امین یا رب العالمین...خدایا باران رحمتت را بر ما نازل بفرما...امین
ش ه
۲۰:۱۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سازمان ناسا از خشکی سی ساله صحبت کرده بود و هم اکنون نزدیک به بیست سال از آن گذشته است. وقوع سیل از علایم رفع خشکسالی نیست. انشاالله خداوند رحمت باران بدهد و ما نیز شکرگذار خداوند باشیم
ناشناس
۱۸:۴۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
فعلا فاضلاب كشي رو ولش اگه دوباره خشكسالي شد دوباره راش بندازين فعلا بودجه اش رو بزنين به زخم كرونا
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
ایشالا که کل زمین های ایران قابل کشاورزی بشه و بشیم قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی دنیا
آرزو به دل موندم یه روزی ایران درآمد اصلیش از صادرات کشاورزی باشه
بهشت کشاورزیه ایران ولی حیف مسئولان.....