سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

جوانان با حقوق چند ماه می‌توانند صاحب خودرو شوند؟

نداشتن توان خرید اتومبیل، حکایت غریب این روز‌های جوانانی است که در غبار بحران‌های اقتصادی ایستاده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وارد ایستگاه تئاتر شهر, یکی از پرترددترین ایستگاه‌های مترو در پایتخت شدم که با توقف و باز شدن درب مترو در جایگاه، خیل تقریبا عظیمی از مسافران به طرز عجیبی برای پیدا کردن فضایی برای نشستن یا ایستادن هجوم آوردند؛ به طوری که رفته رفته با توقف مترو در هر یک از ایستگاه‌ها جای سوزن انداختن نبود.

این تنها یکی از تصاویر صبح روز بیست و سوم فروردین در پایتخت بود که اگرچه اغلب شهروندان در ناوگان‌ حمل و نقل عمومی سعی کردند از ماسک و دستکش به منظور رعایت اصول بهداشتی استفاده کنند، اما وجود حجم بالایی از مسافران، آن هم در نخستین روز شروع کاری سازمان‌ها و ارگان‌ها که بختک کرونا هنوز در جامعه جولان می‌داد، این نگرانی را بیش از پیش پررنگ‌ کرد که با ادامه این وضع، قطعا شرایط جامعه مخاطره آمیزتر خواهد شد و در آن روز، زمانی این نگرانی‌ها بیشتر و رسانه‌ای‌تر شد که تصاویر و ویدیو‌های تراکم زیاد جمعیتی در ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و قفل بودن برخی از بزرگراه‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید.

در نیمه‌های دوم فروردین ماه بود که زمزمه‌های اجرای مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی و آغاز فعالیت‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها با تصویب قانون حضور دو سوم کارمندان در محیط کار و همچنین اصناف کم خطر به گوش رسید.

پس از آن در تاریخ ۲۳ فروردین ماه، این طرح اجرایی شد؛ به طوری که تمام سازمان‌ها و مشاغل کم خطر و مورد تأیید در تمامی استان‌ها و صرفا سازمان‌های دولتی و بخشی از شرکت‌های خصوصی در پایتخت آغاز به کار کردند و بر اساس این طرح، تصویب شد که صاحبان مشاغل کم خطر در تهران از روز ۳۰ فروردین مجاز هستند که کرکره‌های مغازه‌های خود را بالا ببرند و مثل گذشته به کسب و کار خود بپردازند.

البته نکته حائز اهمیت این است که تمامی این موارد, مشروط بر رعایت موازین و اصول بهداشتی وضع شده از سوی ستاد مقابله با کروناست. با این وجود، علی‌رغم اینکه مسئولان شهری در رسانه‌های مختلف سعی در تبلیغ اجرای فاصله گذاری هوشمند، افزایش ناوگان اتوبوسرانی و آموزش و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کردند، امّا کافی است در این روزها از مسیر مترو راهی یکی از ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندروی پرتردد پایتخت شوی؛ اتوبوس‌هایی که به گفته مسئولان ذی‌ربط، هر یک از آن‌ها حجم کمی از مسافران را جا به جا می‌کنند و برای آن‌ها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به نشانه گذاری با علامت‌های ضربدر زرد رنگ روی برخی از صندلی‌های اتوبوس‌های تندرو به منظور فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد.

امّا واقعیت امر این است که همه این تصاویر در نگاه اوّل مفید و زیبا هستند، امّا در عمل که به آن توجه می‌کنی متوجه می‌شوی که خبری از آن سناریوی به ظاهر بهداشتی برای مقابله با این ویروسی که زمان و مکان نمی‌شناسد، نیست. به طور مثال؛ در هر یک از ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو، بار ترافیکی افراد به ویژه آقایان به حدی سنگین است که فقط به دنبال سوار شدن در اتوبوس هستند و علی‌رغم اینکه در بدو ورود سعی در رعایت فاصله اجتماعی می‌کنند، امّا خستگی کار و طولانی بودن مسیر‌های رسیدن به مقصد به حدی است که این فاصله‌ها را می‌شکند تا جایی که اغلب افراد نه تنها به راحتی روی صندلی‌های نشانه گذاری شده می‌نشینند، بلکه درب ورودی اتوبوس‌های تندرو نیز شاهد افرادی است که به فاصله‌های بسیار کمی از یکدیگر ایستاده و میله‌های اتوبوس را محکم چسبیده‌اند و در این میان نه راننده و نه مسافران دیگر، هیچ گونه واکنش اعتراض آمیزی به این موضوع نشان نمی‌دهند و واقعیت امر هم این است که حق با مسافران است، چرا که نداشتن خودرو شخصی و اجبار در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و انتظار و تردد در مسیر‌های طولانی برای رسیدن به مقصد، آن‌ها را مجبور به انجام این کار می‌کند، چرا که با وجود حذف اجرای طرح ترافیک در کلانشهر‌ها به منظور استفاده بیشتر شهروندان از خودرو‌های شخصی خود و تسهیل در عبور و مرور برای کاهش شیوع کرونا، باید واقع بینانه به این مسئله توجه کرد که آیا همه افراد توان خرید اتومبیل در چنین شرایطی که بحران اقتصادی گریبان جامعه را گرفته است، دارند؟!

نداشتن اتومبیل و عدم توان خرید آن، حکایت غریب این روز‌های اغلب شهروندان به ویژه جوانانی است که در غبار بحران‌های اقتصادی جامعه همچنان ایستاده و تلاش می‌کنند تا شاید با اندک درآمدشان، زندگی خود را سرِ پا نگه دارند، اما درد این زخم زمانی بیشتر می‌شود که تمامی آن‌ها در پاسخ به پرسش " آیا توان خرید اتومبیل  را دارند ؟! " گفتند: خریدن خودرو در این شرایط، رویای صادقه‌ای بیش نیست.

حامد یکی از کارمندان جوانی است که در این خصوص گفت: "قبلِ کرونا، فاتحه ماشین خریدنو خوندیمو حلواشم خوردیم. آخه منِ کارمندِ ساده خیلی هنر کنم پول کرایه رفت و آمدمو در بیارم، چه برسه به اینکه بخوام ماشین بخرم. الان قیمت پرایدی که هیشکی نگاش نمی‌کرد داره سه رقمی میشه. من چطور می‌تونم با حقوقی که به دو تومن نمی‌رسه یه پراید حتی مدل پایین بخرم؟! به خاطر همین مجبورم هر روز توی این وضعیت با اتوبوس و مترو برم وُ بیام. "

در سال ۹۸، حداقل حقوق کارگران، یک میلیون و‌۵۱۷ هزار تومان بوده است که این رقم با احتساب افزایش ۲۱درصدی، در سال ۹۹ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافت که تسهیلات و مزایایی چون بن خواروبار ۴۰۰ هزار تومانی، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی و پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومانی نیز به آن اضافه شد که بر این مبنا، حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۰ روزه، ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۴۲ تومان و حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۱روزه، ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۵۰ تومان است.

حالا با یک نگاه اجمالی قصد داریم به این موضوع بپردازیم که با وجود افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران، یک کارگر جوان ساده بدون فرزند با حقوق یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومانی و با وجود داشتن مزایایی چون بن خواروبار ۴۰۰ هزار تومانی و حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی که حداقل دستمزد او در یک ماه را تشکیل می‌دهد در این آشفته بازار اقتصادی، توان مالی خرید کدام یک از خودروهای داخلی زیر را دارد؟! البته این محاسبه صرفا مشروط بر این است که بازار خودرو در تمامی این مدت ثابت بماند و هیچ گونه تغییری در بازار خودرو به وجود نیاید و در این میان، بنیه اقتصادی این فرد هم به گونه‌ای باشد که توان پس انداز داشته باشد.

نرخ جدید خودرو‌های داخلی در سال ۹۹
نام خودرو قیمت(تومان)
پراید ۱۱۱
۶۸ میلیون تومان
پراید ۱۵۱ (وانت)
۷۰ میلیون تومان
تیبا
۷۶ میلیون تومان
تیبا ۲
۸۷ میلیون تومان
ساینا
۸۳ میلیون تومان
کوییک دنده ای
۹۴ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ ساده
۱۲۶ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹
۱۴۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای
۱۶۵ میلیون تومان

اگر یک کارگر جوان با حداقل حقوق و دو بن خواروبار و مسکن مصوب شده, قصد خریدن یک دستگاه پراید ۱۱۱ صفر را که در بازار فعلی به قیمت ۶۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، داشته باشد در صورتی که حقوق ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانی خود را به طور کامل پس انداز کند، می‌تواند در مدت ۲۹ماه(۲ سال و ۵ ماه) صاحب این خودرو ملی شود که در حال حاضر ارزان ترین خودرو در بازار محسوب می‌شود. این در حالی است که اگر همین فرد، نیمی از این حقوق خود(یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان) را در مدت زمان حدود ۵۸ ماه(حدود ۵ سال) پس انداز کند می‌تواند صاحب یک دستگاه پراید ۱۱۱ صفر شود.

حالا فرض کنیم که این کارگر جوان بخواهد کل این حقوق ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانی خود را برای خرید یک دستگاه تیبا ساده صفر را که در حال حاضر با قیمت ۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد، پس انداز کند؛ او طی ۳۳ماه(دو سال و نه ماه) می‌تواند صاحب این خودرو شود، امّا اگر همین فرد، نیمی از این مبلغ را در مدت ۶۶ ماه(۵ سال و شش ماه) و بدون هیچ گونه برداشتی پس انداز کند، می‌تواند به خرید این خودرو امیدوار باشد.

تیبا ۲  که این روزها در بازار خودرو به قیمت ۸۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود صبوری هرچه بیشتر خریدارانی را می‌طلبد که قصد دارند با حقوق کارگری خود صاحب این خودرو شوند؛ به طوری که یک کارگر ساده جوان باید کل حقوق ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانی خود را در مدت زمان ۳۸ ماه(سه سال و دو ماه) پس انداز کند، امّا اگر نیمی از این مبلغ را برای خرید این خودرو در نظر گیرد مدت زمانی که وسع مالی او اجازه خرید این خودرو را به او می‌دهد افزایش پیدا می‌کند تا جایی که ظرف ۷۵ماه (پنج سال و سه ماه) می‌تواند یک تیبای تیپ ۲ صفر زیر پای خود بگذارد.

ساینا، یکی از خودروهای ملی پر متقاضی این روزهاست که اگر همین کارگر ساده جوان بر مبنای حقوق و مزایایی چون بن خوار و بار و مسکن که جمع کل آن رقم ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان است، بخواهد صاحب یک ساینا صفر در مدت زمان کوتاهی شود که قیمت آن در بازار کنونی خودرو ۸۳ میلیون تومان است باید مجموع این حقوق خود را در مدت زمان ۳۶ماه(۳سال) پس انداز کند. در حالی که با نصف این حقوق( یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان) در مدت زمان ۷۲ماه(حدود ۶ سال) می‌تواند صاحب این خودروی ملی شود.

در این میان، حکایت بازار خودروهایی چون پژو ۲۰۶ در دو نوع ساده و تیپ ۵ مدل ۹۹ فرق می‌کند، چرا که اگرچه بعد از خودروهای اشاره شده، در مقایسه با دیگر خودروهای بازار, قیمت نسبتا پایین تری دارند، اما در حال حاضر همین دو مدل با متوسط قیمت ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند؛ به طوری که اگر همین کارگر ساده جوان، علی‌رغم افزایش حداقل حقوقش و مزایای ذکر شده در سال ۹۹ که مجموع آن به ۳ میلیون تومان نمی‌رسد، بخواهد صرفا صاحب یک پژو ۲۰۶ ساده شود که قیمت آن در بازار فعلی خودرو، ۱۲۶ میلیون تومان است باید کل حقوق ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانی خود را در مدت زمان ۵۴ماه(۴سال و ۶ماه) برای این منظور پس انداز کند، امّا اگر او بخواهد نیمی از این مبلغ را برای خرید یک پژو ۲۰۶ ساده اختصاص دهد باید پس انداز  ۹ ساله خود را به طور کامل برای خرید این خودرو صرف کند.

حال اگر این کارگر جوان ساده بخواهد صاحب پژو ۲۰۶ مدل بالاتر یعنی تیپ ۵ شود که در حال حاضر قیمت آن ۱۴۲ میلیون تومان است، این فرد در صورتی که کل حقوق ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار تومانی خود را در مدت ۶۱ماه (پنج سال و دو ماه) پس انداز کند می‌تواند امیدوار به خرید آن باشد اما اگر اقتضای مالی او به گونه‌ای باشد که صرفا بتواند نیمی از حقوق اشاره شده را برای خرید این خودرو پس انداز کند، ۶۱ ماه(پنج سال و دو ماه) به ۱۲۲ماه(۱۰ سال و دو ماه) افزایش پیدا می‌کند.

نکته حائز اهمیت در محاسبات فوق این است که ما صرفا حقوق یک کارگر جوان ساده که بدون فرزند و در شرایطی است که می‌تواند کل حقوق یا نیمی از آن را در تمامی مدت‌های معین شده پس انداز کند و توانایی خرید هر یک از خودروهای مذکور را داشته باشد، بیان کردیم که این مهم نیز مستلزم روبرو نشدن بازار خودرو با حباب تورم است.

در صورتی که در هر یک از موارد اشاره شده از جمله شرایط اقتصادی فرد، نوع خودرو و مدل و همچنین بازار معاملات خودرو تغییراتی حاصل شود تمام معادلات وی بر هم می‌ریزد، امّا در این میان، اگر فرد قصد خرید خودروهای مدل پایین تر را داشته و شرایط اقتصادی وی‌ هم به گونه‌ای باشد که توان پس انداز کل و یا نیمی از حقوق خود را داشته باشد می‌تواند امیدوار به خرید خودروهای مدل پایین تر با قیمت‌های مناسب تر باشد.

اما اگر یک فرد متأهل که مجبور است تمامی بار سنگین هزینه‌های زندگی را به دوش بکشد و در خوش بینانه ترین حالت، در این مدت هم بازار با هیچ گونه تغییر فاحشی همچون نجومی شدن قیمت‌های خودرو روبرو نشود باید حداقل چند سالی در آرزوی خرید حتی ارزان ترین خودروی ملی بماند.

گزارش از فاطیماه میرزایی دخت

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا با جونامون چیکار کردن که هممون ناامید شدیم
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقا اینا رو برای کی میگین؟ برای من. تاکی باید چوب دزدی و رانت خوری و جنگ و موشکی رو بخوریم که هیچ تقصیری ما نداریم.
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
محاسبه بدرد نمیخورد.چونکه باید مقدار واقعی پس انداز را در نظر بگیره.این مشکل نشون دهنده مشکل بزرگ اقتصادی مملکته.این همه ثروت داریم ملو اینطور و تولید اینطور.
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیشنهاد می کنم افراد دانشمند و مبتکر و شرکتها دانش بنیان با هم متحد شده و جهت تولید خودرو ارزان قیمت با اولویت هیبریدی یک شرکت تولید ایجاد کنند مطمئنان مردم پیشتیبان شما خواهند بود و همه موانع را از سر راهتان بر خواهند داشت
vnsh
۰۹:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمانی که پراید شش ونیم ملیون بود،با یکسال پس انداز میشد پرایدخرید.بهترین ماشین رو با دوسال پس انداز میتونستیم بخریم... اما حالا حتی فکر خریدن خودرو رو نمیتونیم بکنیم...
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ وفت
سامان عزیزی
۰۴:۱۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
15سال سابقه کار حقوق سه میلیون سن ۳۸سال متاهال صاحب یک فرزند قسط ماهیانه 600هزار تومان و در آخر شاید 200 هزار باقی بماند بدون خرید لباس و تفریح و هر گونه خرج اضافه بدون پشتوانه مالی خانواده زن و خودم ده سال گواهینامه دارم هرگز از خودم ماشین نداشتم و ماشین کس دیگری رو هم سوار نمیشم خدایی رانندگی فراموشم شده و صاحب ماشین شدن رویا شده ماشین هم خیییییییییییلی گرونه با وام هم نمیشه خرید دیگه باید ب گور برد این رویا رو آرزو دارم یک ماشین داشته باشم تا اینقدر شرمنده خونواده نشم این یک درد است.و مثل من هم زیاد
مریم
۰۳:۳۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی دلتون خوشه ،این حقوق فقط واسه کارگرهای استخدام شده ورسمی هست .....کارگرای فصلی،کارگرای سرمیدونها ،کارگرایی مثل بابای من هنوزم یکوپوندمیگیرن اونم بعضی وقتا چن ماه اصلاکارگیرشون نمیاد،یاخیلی راحت پولشونمیدن ،اعتراض هم کنه فوری میگن تشریفتوببرنمیتونیم بیشترازاین پول کارگربدیم......کاش ایرانی نبودیم،کاش تویه یه جای دیگه ازدنیازندگی میکردیم
بینام
۰۲:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بگو با چند ده سال میتونن صاحبخانه شوند ؟!!... بنده و همسربنده امسال ۲۹ سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش هنوزهم که هنوزه ......بقیه اش رو نگم بهتره....۲۹سال بعدی رو یه جور میگذرونیم تموم میشه میره و رو سیاهیش...........
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما طوری برنامه ریزی کردید که انگار تا دوسال دیگه قیمت ها هیچ تغییری نکرده اند دیگه چه برسه به 5سال و 10سال.
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ماهی ۳۰۰هزارتومن . با یارانه ماهی ۶۰۰ ت . میشه ۶۰۰۰ماه .
اتنا
۲۲:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا لعنتشون کنه ارزو همه چی تو دلمون موند .پراید ۶۸ملیون یا خدا
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
از اول عمرشون تا اخر عمر هفت نسلشون اگر هیچی خورن میتونن چرخ گاری پرایدو بخرن انشالله
محسن
۱۹:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا امیدوار شدیم
محمد آیین
۱۹:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
دمتون گرم ..حرف دل ما رو زدین
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
نیاز های ما واسمون شده آرزو..
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیامت اول چیزی که از خدا می خوام اینه که خدای کسانی که حق من رو خوردن رو بگیر ازشون الان پول نداریم ازدواج کنیم ماشین که جای خود داره
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سال جهش تولید هست یا جهش قیمت ها....
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم اونهایی که باعث و بانی این همه گرونی اند
چه خبره که ، اینقدر این چهار چرخ هایی که حیف اسم خودرو است که روی آنها گذاشت، اینقدر گران و غیر قابل خریدن است
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
بااین گر انی فقط اقازاده ها ماشین سوار هستند بقیه مردم نمیتوانند.
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
این گزارشتون گریه داره نه خوشحالی پس انداز چی دلت خوشه
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه شغلی در کار باشد با حقوق عادی هیچ وقت!
در دولت فعلی شب میخوابیم و بیدار میشیم و صبح جمعه خبردار میشیم ماشینا با شیب ملایم افزایش ۱۲۰ درصدی داشتن بعدش دولت تدبیر میکنه ۲دهم درصد کاهشش میده و میگه ملت خوش باشید که ما تدبیرکردیم!
جد
۱۷:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
منظور شما از این گزارش چیه ؟این چیزایی که شما فرمودید همه میدونستن. چه باید کرد .حقوق هارو زیاد کنن یا ماشینهارو ارزان کنن . بعدش اصلا کی میتونه این کارهارو انجام بده به زبان ساده دست کیه؟
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با حقوق یک ماه
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
تازه اگه تا اون موقع همین قیمت بمونه که نمیمونه
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
لگن ۷۰م
محمد
۱۶:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب وضعیت اسف باری داریم ما جوانان ایرانی
شرایط کار مهیا نیست
هممون در فشاریم
هیچ کسی هم به فکرمون نیست....
«هوا بس ناجوانمردانه سرد است»
منتظر
۱۶:۴۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای داد
هیچ کس به فکر ما جوان ها نیست
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
باز هم از سر تفریح نشستید به ضرب و جمع و تقسیم ......
چرا فقط درد را میگویید
یکی بیاید این درد یا بهتر بگویم دردها را درمان کند.
خدایا خودت به فرباد ما برس که از بندگانت بخصوص صدر نشینان
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوانان کار دارند که نان بربری بخرند تا ماشین؟
مهران
۱۶:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
از زمان ارسال این خبر هم تا الان همه چیز تغییر کرد
کارگر
۱۶:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کمترازدردکرونانیست ،،،،دردمدیریت خودرو سازان درایران
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
207 چی داره که 165 میلیون شده.
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
هيچگاه با اين حقوق نمي توان ماشين خريد زيرا اگر كل حقوق دو ميليوني را سه سال پس انداز كنيم آنوقت قيمت خودرو حد اقل دو برابر مي شود و سه سال ديگر حقوق خود را پس انداز كنيم همينطور قيمت خودرو باز هم دو برابر مي شود! و شايد آنوقت با آن پول يك شانه تخم مرغ بتوانيم بخريم!
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر شما با هر بهانه ای با تیتر های مختلف از قیمت ساز ی خودرو دست بردارید (این جوان)خیلی زودتر میتواند صاحب خودرو شود .
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم بر قیمت سازهای بازار
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مملکت شده دزدخونه هکی میاد میدزده ومیره۴.8ملیارد ۳۰۰۰و۸۰۰۰۰دزدی بعدم مععلوم نیس کجا میره ماشینم که جای خودداره برای خودم متاسفم
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا بیکارکه شدم بچه دارم خودرو ازارزوهای دست نیافتنی شد
محمد
۱۵:۰۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اندکی صبر سحر نزدیک است انشالاه
مرتضی
۱۴:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا از باعث و بانیش نگذره که پول های مملکت می دوزدند و ما جوان هارو بدبخت کردن.
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خنده داره...
25 سالمه و کارم شده حسرت...
هرچی تلاش میکنیم، فقط بدتر میشه، هر روز حسرت دیروز که یه نمه حالوروزمون بهتر بود...
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک معلم تازه وارد در مدت 40 ماه با حقوقش یک خانه 150 متری در حد متوسط مانند پیروزی میتوانست بخرد امروز یک معلم 25 سال سابقه 400 ماه طول میکشد تا بتواند یک اپارتمان 100 متری در شوش بخرد
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اول ببینید جوانان شغل دارند یا نه بعد حقوقشان را محاسبه کنید
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سال 1913 هنري فورد روزي 5 دلار حقوق به کارگران کارخانه خودرو سازي خود پرداخت ميکرده/حالا در ايران زمين بعد از 107 سال در ايران 4 دلار تصويب کرده به کارگران بدهند
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با حقوق روزي 4 دلار امريکا ميشود پرايد خريد.................
یاسر
۱۴:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه برای مملکتی که فقط هدفش جنگ افروزی وساخت موشک وپهبادهای جنگیه مهمه که جوانان مملکتش چی میخوان؟ فقط زمانی به جوانان فکر می کنند که احتیاج باشه تعدادی برن روی مین تا اونها به مقامهاشون برسن
جوان نا امید
۱۴:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به خدا چجوری به آینده امید داشته باشیم. کجایی دولت تدبیر و امید دقیقا کجایی؟ لا اقل کاری کنین ماشینا به قیمت کارخونه به جوونا برسه. یه بازه سنی رو در نظر بگیرین تا دست دلال ترسه
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای داد ازین مسیولین ماهم همینجوری هستیم فقط خدا به فریادمان برسد
هادی
۱۳:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا نگذره با این دستمزد تعیین کردنشون در حق کارگرا ظلم کردن
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوانان قشر متوسط وکم درآمد باید فکر خرید خودرو نو وسالم را فراموش کنند . بهتر هست به فکر خرید دوچرخه معمولی و شارژ بلیت مترو و اتوبوس شرکت واحد باشند .
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
استغفرالله ربی و اتوب الیه
Azim
۱۳:۲۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید خون‌گریه کنیم ،کارگر و کارمند دو قشر بدبختن حقوقشون اندازه بخور نمیره تا سر ماه ، اگه ۲۰درصد افزایش حقوق میدن چیزا ۹۰درصد گرون تر میشن مالیات بیشتر کم میشه از فیش حقوق بشن هرسال ما داریم بدبخت تر میشیم ،اصغر بانگاه دار سر کوچه ما با مدرک سیکل. قیمت خونه هارو بیشتر میکنه ماهی ۱۰۰میلیون به جیب میزنه کسی چرا رسیدگی نمیکنه مردم این دلالا بدبخت کردن
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاری کردند که فقط باید به زنده ماندن راضی باشیم.
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
علی برکت الله
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونم معلوم نیست قیمت ها ثابت بمونه یانه
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا هیشکی فکری نمیکنه
پس این اقای رییسی عدالت خواه کجاست؟
ادم دیگه به همشون شک میکنه
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به تورم هم باید نگاه کنید دیگه مثلا برای پراید بخوای پول پس انداز کنی چند سال بعدبخری دوباره قیمتش طبق تورم بالا میره، پس هیچ فرقی نمیکنه
سینا
۱۳:۱۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
از جوانی تا پیری اونم شاید یه پراید گیرت بیاد !
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من نه ماسک میزنم نه از دستکش استفاده میکنم تا از این زندگی خلاص شوم
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کدام جوان در این شرایط میتواند نیمی از حقوق. خود را پس انداز کند تو رو خدا جک نگویید که که کسی دیگر شوق خندیدن ندارد
مهدی
۱۲:۵۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
امیدواریم امریکا سرانجام کارخانه های خودروسازی ایران رو بمباران کنه و مارو نجات بده.به خداوند جهانیان قسم ظلمی که اینا بما کردن یزید به امام حسین نکرد
Vahid
۱۲:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظرتون هزار تا ازین مقالات بزارین دردی رو دوا میکنه!!!! این ی واقعیت تلخه
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
این را نمایندگان نجومی مجلس و کابینه نجومی جواب دهند
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
البته این اگر تا این مدت ماشین مدنظرش چند برابر نشود.
این است نتیجه منع خودرو خارجی.خدا به دادمون برسد
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم اینها رو میدونن اینهارو به مسولین بگید
اکوان
۱۲:۲۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به ولاه حق مردم ما این نیس .پرایدی که یه زمان هفت تومن بود شده شصت و هفت تومن انوقت حقوق کارگر تازه شده دو تومن .بعدشم تو بازار ایران هیچ ثباتی نیس امروز یه قیمته فردا چن برابر میشه .خدا ازشون نگذره .کاش تو ایران به دنیا نمیومدیم خدایش اخه ماشین چیه که شده رویا برا جوانان ما
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش یه لحظه مسئولین از خودشون بپرسن مردم رو کجا داریم میبریم؟
فقط یه لحظه
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
100 در 100 در انتخابات 1400 شرکت خواهند کرد جوانان با اين اميد که به اينده دارند سال 1400 دلار 4000 شد پرايد هم 20 ميليون/ با جهش توليد........
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
جوانی که بیکار شده . چه خاکی بر سر کند..
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما میگید نصف حقوق دو میلیون و پانصد هزار تومانی پس انداز بشود چنین و چنان
کمی منصف باشیم، با حقوق بگیم 3 میلیون تومان در ماه میشود زندگی کرد که بشود پس انداز هم کرد؟
وقتی از هزینه ها صحبت میکنیم بد نیست کمی انصاف رو هم دخیل کنیم
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکم خجالت بکشین صبح تا شب پنیر بخوریم مثلا 5 سال تا بتونیم پراید بخریم فقط پنیر ها زندگی هم نکنیم
بیداد
۱۲:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
افتخارات خودتونو به رخ دنیا کشیدید!!!؟
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
این هم حاصل انقلابی که برای آب و برق مجانی بود
هم دینمان را گرفت هم دنیایمان را
شهاب
۱۲:۰۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا به جایی این که حساب کنید چند ماه پول جمعه کنه یا نکنه، خرج کنه یا نکنه، با این حال که خودتون میدونید، به فکر چاره باشید و اگرنه ما ها خودمون این هارو میدونیم، باتشکر
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
100 خط نوشتین.
حالا بگین، با چند تومن ماهیانه میشه 206 معمولی و ساده خرید. این در شرایطی که چند ماه باید نون و آب فقط بخورم، محقق میشه؟ ؟
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی بی حیا هستید...
نمک به زخم جوانها میریزید؟؟؟
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کل عمرش هم نمیتونه یه خونه بخره
مجید ن
۱۱:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمک به زخم میزنی
پارسا
۱۱:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
به این نکته دقت کنید که تو ایران پس از چند سال اون پولی که جمع کرده باهاش میتونه دوچرخه بخره بخاطر تورم
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمیدونم والا چی بگیم من که دیگه خسته شدم ای کاش بمیرم راحت چیه بابا این زندگیه ما داریم؟
تلف ع
۱۱:۳۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
یا سلام .جوان بیکار کا حقوقی نداره اکر بتونه رفع گرسنگی بکنه شاهکار کرده، ما شین پیشکش .........
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
این حرفا و ضرب و تقسیم ها هیچ دردی از درد ما جوان ها دوا نمیکنه.
رضا
۱۱:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با چه رویی راجع بهش صحبت میکنین؟
چند سال صبر کنی برای این آشغال خون جگر بخوری بعد بگن شد ۱۰ برابر
تو رو خدا اصلا حرف نزنین
اه
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم جوونم چند ساله پول پس انداز میکنم یه پراید بخرم ..دیگه بیخیالش شدم پدرم در اومد
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر خوشبینانه نگاه کردی اولا که حقوق 2/200 کلا اگه کارفرما فیلم درنیاره و انسان باشه 1/700 نقدر میره تو حساب کارگر یعنی عملا 500 تومنش وجود نداره بن و اینجور چیزارو هم تقریبا هیچ جا نمیدن نکته دوم اینه که اگه تورم کشور همین 30 درصد باشه طی 5 سال پراید 70 تومنی الان باید در پایان سال پنجم به قیمت 200 میلیون خرید علی برکت الله
MOSTAFA
۱۱:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
گاری ۱۱۱ ملی شده؟؟؟
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط حرف حرف حرف ای کاش یکم به درد ما مردم بدبخت هم رسیدگی میکردید که گرفتن یه پراید واسه ما جوونها دیگه شده آرزو..
کریم
۱۰:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقای راوی این رو هم بگو ثانیه به ثانیه قیمت خودرو بالا میره .بگو اصلا دیگه نمیتونی خودرو بخری چون هر ۱۰ سال حقوق کارگر جزئی بهش اضاف میشه .واقعا تاسف داره برای مسئولین و غارتگران ثروت کشور
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
شعار هر ایرانی یک پیکان تبدیل شد به هر خانواده چند تا معتاد هر خانواده چندین طلاق فقر بدبختی زمان خریدی که گفتید برای خرید ماشین در کشورهایی که علمای ما بهشون میگن کشور کفر زمان خرید خانه و پس انداز شأن عرضش داره .....خبرنگاران جوان این هم بیان کنید چند درصد کارگران حقوقی که شما میگید دریافت میکنند بیشتر کارفرمایان حقوق سال نودوشش را میدهند
وحید
۱۰:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببینید اصلا جوانان کاری دارند که بخواهند بعد از n سال صاحب خودرو شوند .
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمی دونم بخندم یا گریه کنم؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
زباله 111 قیمت 68 میلیون تومان . عوضش امنیت داریم
امین صمصامی
۱۰:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
تازه این با شرایط فروش امروز هستش ولی اگر بخواهیم واقع بین باشیم تا این پول رو جمع بکنیم قیمت خودرو هم حرکت کرده و فرار را برقرار ترجیع داده این بی ثباتی قیمت پدر مردم را در آورده
PHD
۱۰:۲۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودروی آرزوهای من بود 200 میلیون که میرفتم عکساشو میدیدم. الان شده 1200000000 تومن. بازم برم عکساشو نگاه کنم.
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا اینو به گوش مسئولین نمی رسونین
به خدا توان زندگی نداریم خیلی گرونیه
کاشکی زودتر بمیرم ... اینه آرزوی جوان ایرانی .
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنونیم که مردم را به کرامت انسانی رساندید
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
با بیکاری که نمیشود خودرو خرید اول کار بعد خودرو
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصلا صاحب خودرو نمیشن
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسولین به فکر همه چی هستن الا رفاه مردم جوانان ما هروز ناامید و نا امید تر می شوند خدا خودش به داد ما برسه
م ح
۱۰:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
40سالمه هرچی تلاش میکنم وپس اندازمیکنم که سال بعدش سواری بگیرم نمیشه قیمتها بشدت افزایش یافته وهنوزحسرت سواری دارم.