سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت بهورزان استان فارس برای مهار کرونا در مناطق روستایی

بهورزان عرصه سلامت استان فارس برای مقابله با کرونا در مناطق روستایی و عشایری تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهورزان در خانه‌های بهداشت روستایی و عشایری فعالیت می‌کنند که خانه بهداشت نخستین واحد مراقبت سلامت روستایی است که خدمات بهداشتی در آن ارائه می‌شود که در نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور خانه‌های بهداشتی وظایف مهمی بر عهده دارند، هر خانه بهداشت بسته به شرایط جغرافیایی به ویژه امکانات ارتباطی و جمعیت یک یا چند روستا را تحت پوشش خود دارد.

برخی از وظایف و کارکرد‌های بهورزان در مناطق روستایی شامل، سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروه‌های داوطلب و شورا‌های محلی بهداشت، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از کودکان، پایش و توجه به برنامه‌های تنظیم خانواده، آموزش و مراقبت‌های تغذیه‌ای، مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، توجه به بهداشت دهان و دندان، ایمن سازی، نظارت بر موازین بهداشت حرفه‌ای در روستا‌ها، توجه به بهداشت محیط عمومی روستا، نظارت بر بهسازی محیط و توجه به بهداشت محیط اماکن عمومی، بیماریابی و بازتوانی و کمک به معلولان است.

با شیوع کرونا در مناطق مختلف استان فارس و با توجه به فراوانی جمعیت روستایی این استان وطایف و کارکرد‌های بهورزان در این مناطق دوچندان شده است، بهورزان افرادی هستند که در مناطق محروم و روستایی کار ترویج بهداشت و خدمات رسانی را انجام می‌دهند که با درآمد کم و کوله باری از تجربه و کار از صبح تا پاسی از شب مشغول انجام وظیفه هستند.

جامعه روستایی و عشایری با ۲۱ میلیون نفر جمعیت ۲۶ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده که در ۶۲ هزار مکان و منطقه زندگی می‌کنند.

جمعیت روستایی و عشایری بخش مهمی از تولید امنیت غذایی را برعهده دارند.

بر اساس تقسیمات کشوری پارسال استان فارس به ۳۶ شهرستان، ۹۳ بخش و ۱۱۳ شهر تقسیم شده است.

بر اساس آمار‌های موجود جمعیت استان فارس بیش از ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار نفر است که حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن جمعیت شهری و بیش از یک میلیون نفر آن جمعیت روستایی است.

بهورزان استان فارس در دوران شیوع بیماری کرونا بیشترین بار خدمات را برای ارائه خدمت به مردم در روستا‌ها را بر عهده دارند.

آنان همان طور که پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها وظایف ترویج بهداشت و ارائه خدمت را به عهده دارند در مناطق روستایی و در خانه‌های بهداشت و در کنار مراقبان سلامت و پزشکان روستایی در مراکز خدمات جامع سلامت به ایفای نقش می‌پردازند.

بهورزان، مسئولیت غربالگری از راه دور تمام جمعیت تحت پوشش خود را دارند و هر روز طی تماس با جمعیت روستا و پرسیدن چند سوال ساده، اقدام به شناسایی افراد مشکوک کرده و موارد را در پرونده الکترونیک سلامت افراد منظور می‌کنند و مردم روستا را به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی برای ویزیت معرفی کرده و نیز آموزش‌های لازم را به بیماران احتمالی و تمام افراد خانواده و افرادی که با آن‌ها برخورد داشته‌اند، ارائه داده و ماندن در خانه را برای بیمارانی که علائم تنفسی دارند توصیه می‌کنند.

مهزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیشتر در پیامی از تلاش بهورزان، مراقبان سلامت، پزشکان خانواده و تیم سلامت در مبارزه با ویروس کرونا تقدیر کرد.

او، در این پیام بهورزان و مراقبان سلامت را از موثرترین نیرو‌ها در ارتقای سلامت دانست و نقش فعالیت‌های آن‌ها را در تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه حیاتی ارزیابی کرد.

لطفی، گفت: بهورزان با کمترین هزینه و امکانات، با تلاش و فعالیت شبانه روزی خود، نقش مهم و تاثیرگذاری در پیشگیری از بیماری‌ها و صیانت از سلامت مردم دارند، اپیدمی کرونا در کنار تمام سختی‌ها بار دیگر توانمندی حوزه بهداشت را محک زد و این خدمتگزاران سلامت از این عرصه نیز سربلند بیرون آمدند که بدون شک این اقدام موثر با وجود پزشک خانواده در فارس توانست شتاب سریعتر و گسترده تری داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بهورزان و مراقبان سلامت به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت کشور، نقشی بسیار حیاتی را در سلامت جامعه به عهده دارند و از نتایج زحمات این عزیزان غربالگری بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان فارس در کنار بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات دیگر از قبیل آموزش، پیگیری، نظارت و پیشگیری از بیماری کرونا که بسیار ستودنی بوده و شاخص بسیار قابل قبولی در کشور است.

بهورزان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با انتشار بیانیه ای، بر عزم راسخ خود برای مبارزه با کروناتا شکست کامل آن تاکید کردند.
در متن این بیانیه آمده است: ما بهورزان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مانند دیگر بهورزان زحمتکش این مرز و بوم با عنایت به الطاف بیکران الهی که توفیق خدمتگزاری به محروم‌ترین قشر مردم که روستائیان هستند را برای ما مقرر و مقدر فرمود که قدم در این عرصه بزرگ نهادیم و در تمام طرح‌ها به عنوان نیرو‌های خط مقدم فعالیت داشته ایم.

بهورزان استان فارس در ادامه تاکید کردند، خدا را شاکریم که بهورزان به عنوان طلایه دار خدمت در عرصه‌های مختلف بهداشت همانند ریشه کنی بیماری ها، غربالگری، خطر سنجی بیماری‌های غیر واگیر، بسیج ملی فشارخون و بسیاری از طرح‌های استانی و ملی دیگر همیشه و همیشه درخشیده اند.

آن‌ها در این بیانیه یاد آور شدند، ما بهورزان در این نبرد بزرگ جنگ با کرونا ویروس جدید که به صورت پاندمیک در سطح جهان گسترش یافته و در کشور ما به عنوان یک اپیدمی گسترده درآمده است نیز از پای نخواهیم نشست و تا پای جان برای ریشه کنی این ویروس مبارزه می‌کنیم.

همه ما خدمت رسانی زیر پرچم مقدس کشور عزیزمان ایران را افتخار می‌دانیم و برای حفظ سلامت مردم سرزمین مان ایران تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد جان مردم عزیزمان به خطر افتد و تا پیروزی نهایی شجاعانه خواهیم جنگید.

فارس پیشتاز مقابله با کرونا در مناطق روستایی

سید کمال پاک فطرت مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس این استان را پیشتاز مقابله با کرونا در مناطق روستایی دانست و گفت: اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری کرونا در روستا‌های این استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، با کوشش شبانه‌روزی بهورزان، بخشداران، دهیاران، شوراها، سازمان‌های مردم نهاد پایگاه‌های مقاومت، مراکز بهداشتی و روستاییان انجام شده است.

او، بیان کرد: بدین ترتیب تلاش شد که جلو شیوع این بیماری در این مکان‌ها گرفته شود که طی این مدت در کنار توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده در بین روستاییان، اقداماتی از جمله ارائه آموزش، نصب بنر‌های آموزشی و هشدار دهنده، کنترل مبادی ورودی روستا‌ها در ایام نوروز و جلوگیری از ورود افراد غیر بومی و ساکن، انجام تست تب سنجی در مبادی ورودی روستا‌ها به ویژه روستا‌های بین راهی، ضدعفونی معابر عمومی روستا‌ها و تعطیلی برخی فعالیت‌ها و کسب و کار‌ها انجام شده است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس اضافه کرد: خانه‌های بهداشت از آغاز شیوع ویروس کرونا با آموزش و اتخاذ تدابیر ویژه بسیج شده و امکانات لازم را در اختیار روستاییان قرار داده‌اند و از تمام ظرفیت‌های اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی مردم در شرایط بحرانی استفاده شده که تاکنون نتایج خوبی به دست آمده است.

پاک فطرت اظهار کرد: دهیاری‌ها با نصب بنر و توزیع بروشور و اعلام پیام‌های بهداشتی از طریق بلندگو برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به اهالی روستا، اطلاع‌رسانی می‌کنند.

او، تاکید کرد: در نخستین اقدام، تمام سالن‌های ورزشی تعطیل شده‌اند و به طور مستمر در معابر عمومی ضد عفونی و گندزدایی انجام می‌شود و این امر مهم تا ریشه کن شدن این ویروس خطرناک ادامه دارد.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد در عرصه مقابله با شیوع کرونا حضوری چشمگیر دارند، گفت: آن‌ها بدون هیچ گونه چشم داشتی در خدمت به مردم، فعال هستند و حتی به صورت رایگان نیز اقلام بهداشتی در میان مردم توزیع می‌کنند که جای تشکر دارد.

پاک فطرت با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ خانه بهداشت در نقاط مختلف استان فعال هستند، بیان کرد: این امر با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا و علوم پزشکی انجام می‌شود که مردم هم با ماندن در خانه توجیه شده اند و همه گونه همکاری را انجام می‌دهند و آمار این بیماری در سطح روستا‌ها بسیار پایین است.

او، تصریح کرد: در تمام روستا‌ها آب، برق، گاز و تلفن وجود دارد و شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها اطلاعات لازم را به مردم می‌دهند که به نظر نمی‌رسد کسی نباشد که نداند این ویروس چه خطراتی را به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر روستایی و شورا‌های استانداری فارس ادامه داد: ماندن در خانه را بهترین راهکار برای پیشگیری از شیوع کرونا دانست و با توصیه به اینکه مردم در خانه بمانند تا این ویروس ریشه کن شود، ادامه داد: همان گونه که پزشکان و متخصصان علوم پزشکی بار‌ها به ماندن در خانه را توصیه کرده‌اند، این کار بهترین راهکار برای پیشگیری از شیوع کرونا است و مردم هم از این نوع مبارزه درس‌های خوبی گرفته و با رعایت نکات بهداشتی قدم بزرگی تاکنون برداشته اند.

پاک فطرت افزود: از طریق فضای مجازی آموزش‌ها و نکات لازم را به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا به دهیاران استان منتقل کردیم که مدیریت متمرکز استانی در موضوع پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا عملکرد خوبی داشته است و ما نیز تابع تصمیم این مدیریت واحد هستیم.

او، اضافه کرد: پیگیری‌های لازم را برای روستا‌هایی که خانه بهداشت ندارند انجام داده‌ایم تا از طریق سازمان‌های مردم نهاد، خدمات رسانی لازم را به روستا‌ها در زمینه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ارائه شود.

پاک فطرت اظهار کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ روستای استان فارس دارای شورای اسلامی هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ روستا دهیاری دارند و حدود ۳۰۰ روستا در استان فارس خانه بهداشت ندارند که انتظار می‌رود با تمهیدات و اقدام انجام شده در سطح استان شاهد شیوع ویروس کرونا در هیچ کدام از روستا‌های استان نباشیم.

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، استان فارس در ردیف مناطق قرمز آلوده به کرونا قرار گرفت.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۱۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.