سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راز درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای پرداخت ۳ میلیون دلار به قطر چیست؟

فدراسیون فوتبال ایران از فیفا درخواست کرده به دلیل برگزاری اردوی تیم‌های ملی در قطر ۳ میلیون دلار به حساب این کشور واریز کند!

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (چهارشنبه) یکی از روزنامه‌های ورزشی کشورمان سند عجیبی را از فدراسیون فوتبال منتشر کرد که طبق آن فدراسیون با ارسال نامه‌ای به امضای ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی سابق خود به فیفا درخواست کرده است سه میلیون دلار از پول‌های ایران در فیفا به دلیل برگزاری اردوی تیم‌های ملی فوتبال کشورمان در کمپ‌های تمرینی قطر (به خصوص کمپ اسپایر) و برگزاری بازی‌های دوستانه در این کشور به حساب قطری‌ها واریز شود.

این درحالی است که پس از امضای قرارداد خواهر خواندگی فدراسیون فوتبال کشورمان با قطر در سال ۲۰۱۷ ، مهدی تاج و همکارانش بار‌ها اعلام کرده اند، اردو‌هایی که تیم‌های ملی در این کشور برگزار کرده یا خواهند کرد رایگان است. این تفاهم نامه‌ای است که قطری‌ها با ۱۲ کشور امضاء کرده اند و حتی همزمان با حضور تیم ملی در کمپ اسپایر پیش از جام ملت‌های آسیا، تیم‌هایی مانند عراق، فلسطین، چین و ... هم در قطر در قبال همان تفاهم نامه اردو زده بودند.

به همین دلیل ارسال چنین نامه‌ای بسیار تعجب آور است و بار دیگر ابهام‌ها را نسبت به شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌های ورزشی کشور، افزایش می‌دهد.

نکته‌ای که در این میان قطعی به نظر می‌آید این است که برگزاری بازی‌های دوستانه و کمپ‌های تمرینی تیم‌های ملی در قطر رایگان بود. تیم پرسپولیس تهران هم سال گذشته و زمانیکه اردوی نهایی تیم ملی پیش از جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات در دوحه به اتمام رسید، به این کشور سفر کرد که به جز هزینه‌هایی مانند رفت و آمد و تغذیه اعضای تیم، پرسپولیسی‌ها می‌توانستند به صورت رایگان از کمپ اسپایر استفاده کنند.

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال برای دریافت بخشی از مطالبات خود از فیفا چنین نامه‌ای را ارسال کرده و امیدوار بود با انتقال این پول به حساب فدراسیون قطر بتواند دست کم ۳ میلیون دلار از این پول‌های بلوکه شده را دریافت کند.

هرچند به نظر می‌رسد این موضوع به سه دلیل امکان پذیر نشده است. ابتدا اینکه فیفا راضی نمی‌شد تا زمان دریافت قرارداد اردو‌ها به ایران پول بدهد و طبیعی است فدراسیون فوتبال هم نمی‌توانست اسناد رایگان بودن آن‌ها را به فیفا ارائه بدهد و از فدراسیون بین المللی فوتبال بخواهد سه میلیون دلار برای برگزاری اردو به قطر بدهد. همچنین با توجه به شرایط ایران امکان انتقال پول‌های بلوکه شده کشورمان حتی به حساب قطر هم وجود ندارد و در نهایت با توجه به اینکه فیفا هم حسابرسی مستقل دارد، در صورت انجام شدن چنین امری امکان بسته شدن حساب‌های خودش وجود داشت و این حسابرس بی شک گزارش دریافت پول فدراسیون فوتبال را به سازمان‌هایی که شرایط تحریم بانکی ایران را به وجود می‌آوردند، ارائه می‌کرد و در این شرایط همکاری با ایران برای فیفا دردسرساز می‌شد.

ابراهیم شکوری، در گفتگو با خبرنگار ما درباره این موضوع گفت: زمانیکه برای پیگیری دریافت مطالبات مان به فیفا رفتیم، راه‌های مختلفی را امتحان کردیم که اسناد آن موجود است. با توجه به مذاکراتی که در زوریخ داشتیم و ارتباط خوبی که با فیفا داریم، خواستیم از این طریق بخشی از پول مان را بگیریم که البته فیفا چنین موضوعی را قبول نکرد.

او افزود: البته من بحث انتقال پول به قطر و دریافت مطالبات مان از این کشور را به فیفا گفته بودم، اما در نهایت چنین بحثی را نپذیرفتند. این را بگویم فیفا می‌خواهد پول فدراسیون ایران را بدهد، اما با توجه به شرایط بانکی ایران نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.

سرپرست دبیرکلی اسبق فدراسیون فوتبال ادامه داد: به هر حال برای دریافت پول مان باید راه‌های مختلف را امتحان کنیم که یکی از راه‌ها هم این بود که مورد موافقت فیفا قرار نگرفت. نمی‌دانم چرا برخی‌ها از اینکه می‌خواهیم این پول را بگیریم ناراحت هستند!

شکوری افزود: از طریق ارتباط‌های دوستانه‌ای که با الانصاری، دبیرکل فدراسیون قطر داشتم می‌خواستم پول بلوکه شده مان را به شکلی به قطر ببرم و از طریق روابط خوب ورزشی و سیاسی مان با این کشور بتوانیم، این پول را به ایران بیاوریم. شک نکنید تمام اردو‌های ما در قطر رایگان است.

به هر حال این بخشی از تلاش‌های فدراسیون برای دریافت پول‌هایی است که به دلیل تحریم ظالمانه علیه ایران در فیفا بلوکه شده است. مدیران این فدراسیون در ماه‌های اخیر سعی کردند بخشی از مطالبات شان را از طریق ارتباط خوب کشورمان با روسیه، ترکیه و حتی از طریق سفارت ایران در آلمان و سوئیس به کشورمان انتقال بدهند که به دلیل شرایط موجود در این امر ناموفق بوده اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
وقتی رشید پور واسه شب یلدا چهارصد میلیون تومان دستمزد میگیره هر چیزی احتمال داره
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
باورش سخته که راست بگین دلیلش هم انتخاب مربی تیم ملی که یک مرتبه کسی دیگه شد که از قبل انتخاب شده بود