سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشایی احتمالی مدارس انگلیس خشم بسیاری را برانگیخت

علی‌رغم شیوع گسترده کرونا، دولت انگلیس در نظر دارد برای از سرگیری فعالیت اقتصادی، مدارس ابتدایی را از نیمه اردیبهشت بازگشایی کند که این موضوع خشم بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دولت انگلیس اعلام کرد تنها راه بازگشت کارمندان به مشاغل خود و ممانعت از رکود اقتصادی، بازگشایی اجباری مدارس ابتدایی از ماه مه (اواسط اردیبهشت) است تا به این ترتیب والدین کارمندان بتوانند به سر کار خود بازگردند.

روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی این خبر را اعلام کرد و نوشت این موضوعی در حالی منتشر می‌شود که هنوز نگرانی‌ها از شیوع گسترده ویروس کووید-۱۹ در انگلیس بسیار بالاست.

تلگراف در ادامه به نقل از یکی از وزرای کابینه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، که از بازگشت دانش‌آموزان ابتدایی به کلاس درس حمایت کرده و سبب برانگیخته شدن عصبانیت خیلی‌ها شده بود نوشت: «باید اطمینان حاصل کنیم که این رکود اقتصادی V شکل است و به فرم L نیست. باید شروع به بازگشایی مواردی بکنیم که می‌توانند بازگشایی شوند، بنابراین مدارس ابتدایی باید بازگشایی شوند و فروشگاه‌های غیرضروری هم همین‌طور.»

او در ادامه توضیح داد: «اگر می‌توانید با رعایت طرح فاصله اجتماعی به خرید وسایل ضروری بروید، چرا نمی‌توانید در فروشگاه‌های دیگر این کار را بکنید.»

سر لین دانکن اسمیت، رئیس پیشین حزب محافظه‌کار نیز با این عقیده موافقت کرده و گفته است: «مدارس مهم هستند، زیرا والدین آن‌ها می‌توانند به سر کار خود برگردند، به ویژه این مسئله درباره مدارس ابتدایی که دانش آموزان خردسال‌تر هستند و باید در خانه تنها بمانند مهم است. مدارس ابتدایی کلید بازکردن بازار کار است.»

نگرانی‌ها درباره رکود بی‌سابقه اقتصادی در انگلیس پس از آن تشدید شد که اداره بودجه این کشور پیش‌بینی کرد اقتصاد آن به دلیل توقف فعالیت‌های کاری با شیوع ویروس کرونا تا ۳۵ درصد کوچک خواهد شد. با این حال انتظار می‌رود دولت اقدامات جلوگیری از شیوع کرونا را تا سه هفته دیگر از روز پنجشنبه (فردا) تمدید کند و تا هفتم مه ادامه یابد. اما به نظر می‌رسد هیچ گونه توافقی میان اعضای کابینه دولت جانسون در خصوص طول مدت تعطیلی ناشی شیوع کرونا وجود ندارد.

یک منبع آگاه در داخل حزب محافظه‌کار انگلیس به تلگراف در این خصوص گفت وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس ابتدایی دچار تصمیم گیری آنی شده است «او واقعا تصمیم‌گیرنده نهایی نیست. یک دقیقه به نظر می‌رسد اعتقاد دارد که باید مدارس بازگشایی شوند، اما یک دقیقه بعد به نظر بسیار محتاط می‌رسد. کار کردن در این شرایط سخت است. هرچند او وظیفه دارد منافع همه طرف‌ها در نظر بگیرد.»

این در حالی است که انتشار این خبر سبب نگرانی و خشم بسیاری از والدین و معلمان انگلیسی شده است. روز گذشته اتحادیه معلمان انگلیس اعلام کرد اعضای آن با پیشنهاد بازگشایی مدارس «شوکه» شده‌اند و این تصمیم اعضای این اتحادیه را در معرض «خطر بیشتری» قرار می‌دهد.

تقریبا دو هفته پیش، مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس، اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود شیوع کرونا در این کشور در اواسط آوریل (اواخر فروردین) به اوج خود برسد و با این توصیف تصمیم بر بازگشایی مدارس در ماه مه نشان از فشار شدید بر اقتصاد این کشور است.

چندی پیش گاردین در گزارشی نوشت حتی پیش از شیوع کرونا اقتصاد انگلیس به دلیل مسئله برگزیت و خروج این کشور از اتحادیه اروپا با کاهش تولید ناخالص داخلی روبرو بود، زیرا فعالیت‌های تجاری در آن کند شده بود. برخی از اقتصاددانان انتظار دارند این کشور رکودی را که در بیش از یک قرن گذشته در تاریخ آن بی‌سابقه‌ای است تجربه کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه امسال بالاترین میزان پس از جنگ جهانی دوم باشد.

دو روز پیش نیز، ریشی سانک، رئیس خزانه انگلیس، در نشست کابینه دولت با موضوع بحث برای کاهش طرح فاصله گذاری اجتماعی هشدار داد تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه‌های آوریل و ژوئن بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش بیابد.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، در انگلیس که از ۲۳ مارس (۲۲ روز پیش) قوانین سختگیرانه درباره فاصله گذاری اجتماعی اجرا شده است تاکنون بیش از ۹۳ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۲ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.