سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طغیانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند خسارت‌های اقتصادی کرونا کاهش دهد

منتخب مردم اصفهان گفت: برنامه ریزی دقیق دولت می‌تواند از فشار‌های اقتصادی کرونا کم کند.

مهدی طغیانی منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به وضعیت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بعد از رهایی از بحران کرونا گفت: هر شوک اقتصادی آثار خود را به جای می‌گذارد و هر چقدر آن شوک از جهت گستره و عمق یعنی از نظر زمانی و نوع کسب و کار‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌دهد جدی‌تر باشد، طبعا آثار جدی تری از خود به جای می‌گذارد.

او افزود: در دوره قبل مهم ترین شوکی که به اقتصاد کشور وارد شد شوک تحریم بود که آثاری هم به جای گذاشت که مهم ترین آن بحث بازار ارز بود که بر اثر تلاطمی که در این بازار ایجاد شد بازار‌های دیگر هم دچار شوک و تلاطم شدند.

منتخب مردم اصفهان تصریح کرد: واقعیت این است که چه در شوک قبلی و چه در شوک فعلی عاملی که باید به آن توجه داشت این است که نوع ورود ما به مدیریت آثار آن و مدیریت بازار‌ها و عملکرد رئیس دولت خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او همچنین گفت: اگر تیم اقتصادی دولت و سیاست‌گذاران ما برآورد دقیقی داشته باشند از اینکه چقدر اقتصاد ایران از این شوک آسیب دیده و می‌بیند و این شوک به چه بخش‌هایی ضربه وارد می‌کند و به صورت هدفمند به چه شکل باید به آن پرداخته شود، قطعا موفق می‌شوند و سیاست‌گذار می‌تواند تا حد زیادی آثار آن را تعدیل کند.

منتخب مردم اصفهان ادامه داد: در مقابل اگر به صورت غیرهدفمند عمل کنیم و منابع را هدر بدهیم با ضرر بزرگی مواجه خواهیم شد. اینکه بگوییم تمامی اقساط با تاخیر پرداخته شود ضرر بزرگی به کشور می‌زند و به این معنی است که ما نمی دانیم به چه کسی باید زمان بدهیم و به چه کسی نباید زمان بدهیم و به همین طریق یک سلسله از اقدامات اشتباه و ضرر‌ها را برای خودمان رقم می زنیم.

او افزود: نکته دوم اینکه ما اول باید برآورد درستی از ضرر و زیان به اقتصاد داشته باشیم و بعد سعی کنیم منابع متناسب برای آن‌ها تامین کنیم؛ منابعی که برای این کار در حال حاضر در نظر گرفته شده حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخواهیم در قالب ارزی آن را حساب کنیم، در مقابل تدابیری که کشور‌های دیگر برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته اند مبلغ بسیار ناچیزی است؛ البته مقیاس اقتصاد‌ها در کشور‌ها متفاوت است، ولی با مقایسه اقتصاد کشورمان  نسبت به سایر کشور، این مبلغ بسیار کم است.

طغیانی اظهار کرد: مسئله بعدی این است که اگر دولت بخواهد ارقام زیادی را هزینه کند، باید منابعی برای آن‌ها تدارک ببیند؛ اقتصاد ایران یک اقتصاد با ظرفیت بالا است که ما هیچ گاه به خاطر وجود نفت به آن نپرداختیم؛ از جمله ظرفیت‌هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد که البته ظرفیت خوبی نیست منابعی است که به صورت رانت در کشور تولید می‌شود؛ انواع و اقسام رانت‌ها که در بخش واحد‌های تولیدی تولید می‌شود تا رانتی که ما بابت خلق پول به بانک‌های مختلف می‌دهیم همه از این دسته هستند. در حالی که هیچ مالیات یا عایدی از این رانت‌ها عاید دولت نمی‌شود که اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند منابع مالی خوبی برای کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.