سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

همتی: وام یک میلیون تومانی شامل تمام یارانه بگیران می‌شود/ نیازی به ثبت نام نیست

" مدیریت آثار اقتصادی کرونا " با حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی امشب ۲۶ فروردین ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مدیریت آثار اقتصادی کرونا پرداخت.

همتی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از کسب و کار‌ها به همت نظام بانکی انجام شده است گفت: نرخ سود بانکی ۱۸ درصد است لذا بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی به دولت مقرر شد کسب و کار‌های آسیب دیده مورد حمایت قرار بگیرند.

او با اشاره به کاهش سود وام یک میلیون تومانی برای اقشار آسیب‌پذیر افزود: برای حل این موضوع، وام خرید کالا‌های ضروری برای مردم در نظر گرفته شد که بر این اساس نرخ سود ۱۸ درصدی را کاهش دادیم، بنابراین پیشنهاد شورای پول و اعتبار این بود که بخشی از ذخایر قانونی بانک مرکزی را برای این بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی ۲۵ هزار میلیارد تومان از منابع آزاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دولت به لحاظ بودجه‌ای در فشار سختی قرار دارد، با توجه به فشار تحریم و مشکلات بودجه‌ای که کرونا هم بر آن سوار شده پیشنهاد بانک مرکزی این بود که مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصدی تا ۴ درصد قرض الحسنه را دولت تقبل کند که بر این اساس رئیس جمهور نیز موافقت کرد که بار مالی آن هم برای کل دو هزار میلیارد تومان بوده است لذا قسط وام ماهانه ۳۵ هزار تومان است که بازپرداخت آن هم ۳۰ ماهه در نظر گرفته شده است.

همتی با اشاره به آزادسازی ۲۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای ارائه پکیج ۷۵ هزار میلیارد تومانی حمایت از کسب و کار‌ها در شیوع کرونا ادامه داد: نیازی نیست که مردم در سامانه ثبت نام کنند لذا تمام یارانه بگیران شامل این طرح می‌شوند و با دریافت پیامکی از سوی وزارت کار می‌توانند آمادگی خود را اعلام کنند و قبل از ماه مبارک رمضان، این وام در حساب مردم خواهد بود.

او افزود: تمام سرپرستان خانوار یک میلیون تومان دریافت می‌کنند که بر این اساس ۴ میلیون خانوار نیز مانند کارگران فصلی، بین یک میلیون تا دو میلیون تومان وام خواهند گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: هر کسب و کاری در هر بانکی که حساب دارد، می‌تواند از وام با نرخ ۱۲ درصد استفاده کند، این وام‌ها از پایان اردیبهشت ماه عملیاتی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه این وام متعلق به نظام بانکی است گفت: سیستم بانکی قواعد خاص خود را دارد به طوری که بر اساس قیمت تمام شده پول خود نرخ تعیین می‌کند لذا وقتی ۲۵ هزار میلیارد تومان تزریق می‌کنیم پایه پولی بالا می‌رود و نقدینگی افزایش می‌یابد.

همتی با اشاره به اینکه پیش بینی ما برای سال جاری تورم ۴۰ درصدی نیست ادامه داد: تورم قبل از کرونا ۴۰ درصد پیش بینی شده بود، برای سه ماه نیز ۹ میلیون تومان به هر کارگر تعلق می‌گیرد؛ اما برای مشاغلی که دولت تعطیلی آن‌ها را دریافت می‌کند، به ازای هر ده کارگر، ۱۸۰ میلیون تومان با نرخ ۱۲ درصد وام تعلق خواهد گرفت بنابراین عمده توجه ما به کسب و کار‌های کوچک و متوسط است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت خواب نیست افزود: تیم اقتصادی دولت همچون گروه‌های دیگر پای کار است لذا گلایه‌هایی که باید از کرونا داشته باشید را از بانک مرکزی نکنید.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار دارایی بلوکه شده تاثیری در ارز ما ندارد گفت: اگر با یک میلیارد دلار و دو میلیارد دلار کشور را اداره می‌کردیم اکنون وضعیت اقتصادی این نبود، ولی ما از هر فرصتی استفاده می‌کنیم تا حق مردم را پس بگیریم.

او با اشاره به اینکه از سپرده‌های مردم ۵۰ هزار میلیارد تومان استفاده می‌کنیم؛ ادامه داد: در بخشنامه‌ای تاکید کرده ایم که نظام بانکی سایر تسهیلات روتین را کنار بگذارند و منابع را برای پرداخت وام کسب و کار‌های آسیب دیده تجهیز کنند.

امیدوار هستیم که نرخ تورم در ۲۲ درصد باقی بماند

همتی با اشاره به اثر تورمی ۷۵ هزار میلیارد تومانی افزود: اثر تورمی با اثر نقدینگی یکسان نیست، در نظر داریم تا از ابزار‌های دیگر استفاده کنیم تا بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم، ما در بخش عملیات بازار باز نرخ سود را کنترل می‌کنیم لذا سعی می‌کنیم تا نرخ رشد نقدینگی از ۲۳ تا ۲۴ درصد بیشتر نشود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه خیلی امیدوار هستیم که تورم ایران در ۲۲ درصد باقی بماند؛ اظهار داشت: به نظر من پیش بینی صندوق بین المللی پول در رابطه با اقتصاد ایران بی‌ربط بود، نرخ سود بین بانکی به ۱۶.۵ درصد رسیده است و نرخ سود بین بانکی سیگنال مهمی برای تورم و سود بانکی است، بنابراین نمی‌شود که نرخ سود بین بانکی کاهش یابد، ولی تورم بالا برود، از دی ماه نرخ سود بین بانکی به ۱۷.۵ درصد رسید که اکنون، چون عملیات بازار باز شروع شده، آثار خود را به جای گذاشته است.

همتی گفت: سال ۹۷ نرخ رشد اقتصادی ایران منفی بود و صادرات نفت کاهش جدی داشت؛ این موضوع باعث شد که رشد بدون نفت در فصل اول سال ۹۸ منفی شود، اما فصل سوم بدون نفت ۱.۹ درصد و کشاورزی نیز ۸.۵ درصد رشد داشت.

او با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در بدترین شرایط از منفی ۱.۵ بیشتر نخواهد شد تصریح کرد: اگر کرونا نبود، تا پایان سال رشد غیرنفتی ایران بهتر می‌شد و لذا نرخ با نفت نیز از این وضعیت بهتر می‌شد، الان فرصت طلایی است که رشد با نفت نیز بهتر شود، صحت ندارد که اقتصاد ایران ۷.۶ درصد منفی خواهد داشت؛ لذا اطلاعات صندوق بین المللی پول از وضعیت ایران دقیق نیست.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: تمام محرومیت‌هایی که به خاطر برگشت چک برای یک فرد به لحاظ قانونی مقرر شده بود، برداشته شده است، اما به هر حال رابطه حقوقی بین دو نفر در برگشت خوردن چک‌ها سر جای خود باقی است.

همتی با اشاره به ضمانت‌هایی که وام کسب و کار‌های آسیب دیده باید بپردازند گفت: مبالغ پایین را ساده خواهیم گرفت و، اما برای مبالغ بالا ضمانت نامه‌های سختگیرانه‌تری اعمال خواهد شد، برخی از بانک‌ها به دلیل اینکه سیستم برداشت وام اتوماتیک دارند از حساب مشتری کسر کرده اند لذا این بانک‌ها عذرخواهی کرده اند، ۴۰ هزار نفر اعلام شکایت کرده اند و در حالیکه تعداد وام‌های قرض الحسنه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره است لذا نباید از بعد منفی به سیستم بانکی نگاه کنیم.

بازار ارز تحت کنترل است

او خاطرنشان کرد: اردیبهشت سال گذشته نرخ ارز ۱۵ هزار و ۲۰۰ بود، میانگین اردیبهشت ۱۴۲۰۰ بوده است و به تدریج در ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و بعد از بنزین و سایر حوادث کشور، ارز به کانال ۱۵ هزار تومان بازگشت، امروز صرافی بانک‌ها قیمت ارز ۱۵،۵۰۰ تومان بود و این رقم نسبت به اردیبهشت تغییری نکرده است.

همتی با اشاره به اینکه مشکلی در بازار ارز نداریم؛ افزود: بازار تحت کنترل است، ولی به هر حال نوساناتی ممکن است به دلیل جو‌هایی که ایجاد می‌شود داشته باشد، بازار ارز ریسک دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ سود مرکب ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت مصوبه شد که ظرف دو هفته بانک مرکزی باید شیوه نامه ابلاغ کند، شورای فقهی بانک مرکزی نکاتی را مطرح کرده است و همه آن بخشنامه‌ها ابلاغ خواهد شد.

او با اشاره به گزارش تفریغ بودجه گفت: در سال ۹۷ معادل ۳۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تزریق شده که از ۱۶ مرداد ۹۸ که بنده عهده دار مسئولیت شدم، دولت سیاست‌های ارزی خود را تغییر داد و سیاست جدید ارزی پیاده سازی شد و از این زمان کالا‌های اساسی و غیراساسی تقسیم بندی شدند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ۱۲ آذر ۹۸ این گزارش تفریغ بودجه تهیه شده است که اکنون ۳ میلیارد دلار دارایی دارای ابهام است که گم هم نشده است؛ گفت: ممکن است که کالا هم در راه باشد و ما هم به برخی از واردکنندگان ۹ تا ۱۲ ماه مهلت واردات داده ایم، پس بخشی از این موارد می‌تواند از این رقم گزارش تفریغ بودجه کم شود.  از این ۳ میلیارد دلار ۱.۵ میلیارد دلار را که واردکننده به تعهد عمل نکرده است، به تعزیرات و قوه قضاییه ارایه شده است و هنوز اینطور نمی‌توان اعلام کرد که گم شده است؛ بلکه ممکن است تعهد ایفا نشده باشد لذا قوه قضاییه پیگیر است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری صندوق بین المللی به اقتصاد ایران افزود: ما همه این موارد انتقادی نسبت به درخواست بانک مرکزی از صندوق بین المللی پول را اطلاع داریم، نوعی از تسهیلاتی که صندوق بین المللی پول می‌دهد، تنها برای کرونا است و هیچ شرطی هم ندارد، این وام حق ماست و ۲.۱ میلیارد دلار پول بانک مرکزی در صندوق است و ۶۰ سال است که ما از این صندوق، حتی یک وام نگرفته ایم؛ پس الان وقت آن است که از حق خود استفاده کنیم، اگر از این حق استفاده نکنیم ممکن است از ما خرده بگیرند، اگر به ما این وام را بدهند، ممکن است بتوان نتیجه گرفت که آن‌ها کمی صداقت دارند، امیدواریم صندوق بین المللی ثابت نکند که بیطرف نیست.

همتی با اشاره به دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: آمریکا دو میلیارد دلار از ما خورده است که ۱.۶ میلیارد دلار نیز باقی مانده است که بر این اساس تلاش گسترده‌ای شد تا دو حکم آمریکا را لغو کردیم، اگر هم به ما بدهند ما باید فشار بیاوریم موضوع انتقال آن را هم حل کنیم چراکه این ذخایر دلاری است.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.