سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشته قدیمی چوقه بافی در بوشهر احیا شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: رشته قدیمی چوقه بافی در بوشهر احیا شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدحسین ارسطوزاده سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: رشته عبا بافی یکی از رشته‌های بومی صنایع دستی این استان است که با پشم شتر بافته می‌شود.

او ادامه داد: چوقه و یا چوکه یکی از پارچه‌های بافته شده از پشم شتر است و در زمان ریسندگی، ریسنده نخ را ضخیم‌تر می‌ریسد و در نتیجه پارچه‌ای ضخیم‌تر بافته می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: این نوع پارچه قدیمی بار دیگر در روستای ملی عبا بافی بحیری بافته شده و در نمایشگاه روستایی عشایری تهران در غرفه این روستا به نمایش در آمده است.

ارسطوزاده به آماده سازی صددرصدی این نوع پارچه در بوشهر اشاره کرد یادآور شد: در روستای ملی عبا بافی بحیری کلیه مراحل آماده سازی تهیه مواد اولیه، ضدعفونی، نخ ریسی و بافت پارچه انجام می‌پذیرد.

او عنوان کرد: امیدواریم با توجه به علاقمندی مردم به صنایع دستی بتوانیم رشته‌های فراموش شده در این حوزه را بار دیگر احیا کنیم، زیرا فرهنگ و زندگی مردمان هر دیار به این قبیل میراث فرهنگی ملموس و ناملموس گره خورده است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.