سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقتصاد دنیا در شوک کرونا

نائب رئیس هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گفت : بیماری کرونا نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد دنیا را دستخوش رکود و خسارت‌های سنگین کرده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حجتی نائب رئیس هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گفت : ایران هم از این قضیه مستثنی نیست اقتصادی که ما داریم اقتصادی مریض و شکننده تحت فشار شدید تحریم‌ها قرار دارد این کرونا هم بدتر سبب شده خسارت‌های بیشتری وارد شود، بعد از کرونا فروکش کند یعنی دوران پسا کرونا اثرات واقعی خود را نشان خواهد داد.

او گفت : واحد‌های پلیمر و سلولزی به خاطر رکود بازار و کاهش شدید قیمت نفت که تاثیر مستقیمی روی مواد اولیه دارد آن‌ها را از این قاعد مستثنا نکرده و کلی به آن‌ها خسارت وارد آمده، چون مواد اولیه که قبل از سال خریداری کردند دچار افت قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی شدند و خسارت سنگین به آن‌ها وارد شده و واحد‌های این خسارت را باید تحمل کنند و از طرفی دیگر هم رکود بازار را باید به جان بخرند و بیماری‌هایی که نیروی کاری آن‌ها دچارش شوند همه مزید بر علت شده است.

او افزود: همه این‌ها خسارت است در طی سال‌جاری و حتی سال بعد هم تاثیرات خودش را دارد و واحد‌های صنعتی هم ناچارا باید تحمل کنند این مشکلات کروناست.

حجتی اشاره‌ای به جهش تولید داشت و گفت: یک ماه از سال گذشته به خاطر این موضوع کرونا تولید تعطیل بوده کلا کشور تعطیل بوده و مشخص نیست این تعطیلی‌ها تا چه زمانی باشد و افت تولید تا کی ادامه داشته باشد و همین قضیه کرونا سبب شده که تمام واحد‌های تولیدی به فکر بقا باشند و خود را حفظ کنند و اولویت اصلی واحد‌ها تولیدی در این شرایط این است که بتوانند واحد‌های خود را حفظ کنند.

او گفت: حتی اگر این فشار‌های کرونا نباشد فشار تحریم‌ها خیلی کمرشکن شده، الان خیلی از واحد‌های تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند و حتی اشباع هم رد شدند اگر بخواهند جهش تولید داشته باشند باید بدنبال بازار‌های صادراتی باشند بازار صادراتی هم باید شرایط برایش فراهم شود که بشود بازار صادرانی را به وجود آورد یا حفظ کرد.

دسترسی به مواد اولیه مرغوب، دسترسی به ماشین‌آلات مدرن و تکنولوژی‌های مدرن همه این‌ها به گفته حجتی، به رفع تحریم‌ها مربوط می‌شود، چرا که تحریم‌ها مانع دسترسی ما تولید‌کنند گان به ابزار و تکنولوژی‌های مدرن و مواد اولیه ارزان قیمت شده است.

او افزود: اگر به این‌ها دسترسی نداشته باشیم قدرت رقابت در بازار‌های صادراتی از ما گرفته می‌شود کشور‌هایی مانند ترکیه و عربستان و ... بخاطر اینکه بازار آن‌ها باز است به راحتی پول و ارز را جابجا می‌کنند، دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت دارند، دسترسی به تکنولوژی‌های مدرن دارند، قیمت تمام شده محصول آن‌ها بسیار پائین‌تر از ماست و این ما را واقعا در تگنا قرار می‌دهد .

 

 

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.