سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومین ریزش دسته جات ملخ در منطقه جازموریان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: طی ۲ روز گذشته با ورود ملخ‌ها به منطقه جازموریان شاهد دومین ریزش دسته جات ملخ در این منطقه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در پی اولین ریزش دسته جات ملخ، در سطحی بیش از ۵۰۰ هکتار مبارزه با ملخ‌ها انجام شد، اما به دلیل بارندگی‌های پی در پی در این منطقه امکان ادامه مبارزه نبود بنابراین کار مبارزه موقتا متوقف شد.

او افزود: طی ۲ روز گذشته با ورود ملخ‌ها به منطقه جازموریان شاهد دومین ریزش دسته جات ملخ در این منطقه هستیم.

او بیان داشت: دومین ریزش ملخ‌ها بعد از اتمام بارندگی و گسترده‌تر از اولین ریزش است و پیش بینی می‌شود ریزش‌های آینده وسیع‌تر نیز باشد و همچنین پیش بینی می‌شود که از ۱۵ الی ۲۰ اردیبهشت با اوج ریزش ملخ‌ها مواجه بوده و کار مبارزه با ملخ‌ها تا اواخر خرداد ادامه داشته باشد.

برخوری گفت: سطح سرسبز مراتع جازموریان موجب می‌شود که ملخ‌ها از اطراف وارد این منطقه شوند و به طور کلی یکی از خاستگاه‌های ملخ، منطقه جازموریان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: در پی بارش‌های باران و آب گرفتگی جازموریان، کار مبارزه با ملخ‌ها سخت‌تر شده و برای مبارزه به ماشین‌های کمک دار و شاسی بلند نیاز داریم.

او افزود: با توجه به احتمال ریزش گسترده ملخ ها، بودجه اختصاص داده شده برای مبارزه کافی نخواهد بود، اما برای شروع کار، سم مورد نیاز خریداری شده است.

برخوری با بیان این مطلب که برای مبارزه با ملخ‌ها با کمبود ماشین آلات، مواجه هستیم، عنوان کرد: از آنجایی سال گذشته ماشین آلات و وسایل نقلیه در مبارزه با ملخ‌ها آسیب دیده و مستهلک شده بنابراین در حال تعمیر آن‌ها هستیم تا بتوانیم کار مبارزه با ملخ‌ها را ادامه دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: به طور کلی مسیر حرکت دسته جات ملخ از آفریقا به سمت عربستان بوده سپس وارد ایران شده و بعد به سمت پاکستان و در نهایت هندوستان حرکت می‌کنند.

او بیان داشت: اما با حضور کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، علت ورود دسته جات جدید ملخ‌ها به منطقه در حال بررسی است و بعید نیست که این ملخ‌ها از سمت سیستان و بلوچستان وارد منطقه شده و ملخ‌هایی باشند که در پی تخم ریزی‌های سال گذشته رشد و نمو کرده باشند.

برخوری گفت: استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، فارس، خوزستان و بوشهر با ورود ملخ‌ها مواجه هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: چنانچه جمعیت ملخ‌ها زیاد شود حالت تهاجمی پیدا کرده و به مزارع حمله ور شده و خساراتی وارد می‌کنند.

او عنوان کرد: به گفته سازمان حفظ نباتات کشور، استان کرمان به لحاظ مبارزه با ملخ، موفق‌ترین استان بوده است و کوچکترین آسیبی به مزارع وارد نشده است.

او افزود: سال گذشته واقعا حالت ملخ‌ها به گونه‌ای نبود که به سمت مزارع جیرفت و سایر مناطق استان حمله ور شوند، ولی اگر ملخ حالت تهاجمی پیدا کرده و مبارزه انجام نشود ملخ‌ها به مناطق سردسیر و بخش‌هایی از کشور رفته و از سمت جنوب شرق به سمت پاکستان می‌رود.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.