سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

اصرار تاکسیرانی به اجرای دستورالعملی که رعایت نمی شود

با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی در پایتخت رانندگان ناوگان تاکسیرانی کرایه خود را بازهم افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تمام دستگاه‌ها به نحوی سعی در اجرای موثر آن داشتند،به گونه‌ای که حتی در اجرای این طرح اشکال تازه‌ای از تصمیم مدیریت شهری نیز مشاهده شد.

مدیریت شهری پایتخت با در اختیار داشتن زیرساخت‌ها و ایده‌های تازه به هر شکل ممکن به دنبال اجرای طرح فاصله گذاری بود و از تمام ظرفیت خود و زیر مجموعه تحت مدیریت خود استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها تا پایان فروردین ماه 


یکی از بخش‌هایی که در شهرداری تهران طرح فاصله گذاری به اجرا در آمد ناوگان حمل و نقل عمومی بود به گونه‌ای که مدیریت شهری در مترو و اتوبوس با نصب علائم و نشانه گذاری بر روی صندلی‌ها تلاش کرد تا با اجرای طرح فاصله گذاری به منظور قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک کند.

یکی از بخش‌های حمل و نقل عمومی ناوگان تاکسیرانی شهرداری تهران است که با تصمیم ستاد مقابله با کرونا تلاش کرد فاصله گذاری اجتماعی را به اجرا درآورد و این سازمان در اولین گام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اقدام به پارتیشن بندی و جداسازی صندلی راننده تاکسی از دیگر مسافران کرد که این عمل از سوی شهرداری تهران با به کارگیری چند متر پلاستیک به اجرا درآمد.


بیشتر بخوانید: طرح جدا سازی فضای رانندگان از مسافران اجرا شد 


در کنار این اقدام مدیرعامل سازمان تاکسیرانی به منظور اجرای بهتر  فاصله گذاری اجتماعی، از ممنوعیت سوار شدن سه مسافر در صندلی عقب تاکسی خبر داد که این اقدام را گامی موثردر جهت قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا اعلام کرد.

با توجه به تصمیم‌گیری درباره ساز و کار اجرای این طرح پرسش‌های متفاوتی در ذهن ایجاد شد که به چه شکل می‌توان این دسته از طرح‌ها را به اجرا درآورد و مهم‌ترین پرسش این بود که با توجه به کاهش میزان تقاضا برای ناوگان تاکسیرانی رانندگان چگونه می‌خواهند ضرر و زیان سفر درون شهری با یک مسافر کمتر را جبران کنند.

مدیرعامل سازمان نظارت تاکسیرانی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال با اشاره به این نکته که اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ناوگان تاکسیرانی موقت است،گفت: بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا تنها تا تاریخ ۳۰ فروردین ماه این طرح اجرا می‌شود که موقتی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران افزود: طرح فاصله‌گذاری در ناوگان تاکسیرانی تنها با مصوبه ستاد مقابله با کرونا ادامه پیدا می‌کند.

اما در کنار چرایی این تصمیم‌گیری مهم‌ترین پرسش ساز و کار جبران زیان مالی یک مسافر کمتر تاکسی که مدیرعامل تاکسیرانی در جواب کوتاه خواهان این شد که به موضوع کرایه ورود نشود.

در کنار این پرسش مهم که بی جواب ماند چگونگی اجرای طرح فاصله گذاری در تاکسی‌های ون نیز پرسش دیگری بود که آن هم از سوی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران بی‌پاسخ ماند.

با شروع اولین روز کاری پس از ابلاغ ممنوعیت سوار کردن ۳ مسافر در صندلی عقب تاکسی بازدید‌های میدانی از وضعیت ناوگان تاکسیرانی ما را با شکل جدید مدیریت شهرداری تهران آشنا کرد.

یکی از اقدام‌های تامل برانگیز در ناوگان تاکسیرانی نصب کاغذ‌هایی بر روی داشبورد خودرو‌ها بود که بر روی آن رانندگان با اشاره به تصمیم تاکسیرانی برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی قانونگذاری تازه کرده بودند و کرایه یک مسافر کمتر را بین ۳ مسافر دیگر تقسیم کرده و کرایه فراتر از نرخ مصوب از آن‌ها اخذ می‌کنند.

در یکی دیگر از پایانه‌های تاکسی پایتخت مشاهده شد که رانندگان ناوگان تاکسیرانی بدون تکمیل ظرفیت (مسافرگیری۴ نفر) حرکت نمی‌کردند و این اقدام رانندگان در مقابل چشمان مسئولان خطوط و بازرسی تاکسیرانی انجام می‌شد.

با تماسی دیگر با مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران پیگیر پاسخ این دو شکل اقدام رانندگان و ناظران خطوط تاکسیرانی شدیم که قنادان در پاسخ گفت: باید بدانیم رانندگان تاکسی از جمله اقشاری هستند که در شرایط کرونایی به دلیل کاهش مسافر منصرف شده اند.

حال نگاهی به اقدام مدیریت شهری می‌کنیم که چگونه در مسیر منافع تاکسیرانان اقدام کرده است.

یکی از اقدام‌های مدیریت شهری افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی در سال ۹۸ بود که با مصوبه شورای شهر تهران انجام شد و آمادگی شهرداری تهران به حدی بود که پس از مصوبه آن روز شورای شهر تهران برچسب‌های نرخ جدید کرایه تاکسی با اعمال افزایش ۱۱ درصدی بین رانندگان توزیع شد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌داد که بازهم رانندگان ناوگان تاکسیرانی به افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه قانع نبودند و در برخی مسیر‌ها افزایش نرخ کرایه بیش از ۲۵ درصد اعمال شده است.

شیوع ویروس کرونا بستری شد برای اعمال کرایه‌های بیشتر از مسافرانی که چاره‌ای جز استفاده از تاکسی ندارند و علت نیز این است که خطوط مترو و اتوبوس به بسیاری از معابر فرعی دسترسی ندارد.

مدیران شهری در حالی صحبت از ضرر و زیان رانندگان ناوگان تاکسیرانی می‌کنند که بیشتر مشاغل با ضرر و زیان مواجه شدند و حتی به اندازه رانندگان تاکسی نیز این اختیار را ندارند که بر سر کسب و کار خود حاضر شوند.

به نظر می‌رسد مدیران شهری تصمیم گیر در حوزه حمل و نقل برای ساعتی باید از پشت میز و صندلی مدیریت خود بلند شوند و به شکل میدانی بازدیدی از شکل جدید تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشند و به جای استفاده از فضای مجازی جهت اطلاع رسانی با اصحاب رسانه که حلقه ارتباطی مردم با مسئولان هستند صادقانه‌تر صحبت کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.