سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۷۰ درصد خسارت سیلاب ها در استان سمنان

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: با اجرای طرح آبخیزداری سالانه با فرض ۳ بار آبگیری این سازه‌ها در سال ۸۵/۶ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سطح استان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمد رضا رجبی رئیس اداره کنترل سیل و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با اجرای طرح آبخیزداری از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸ سالانه با فرض ۳ بار آبگیری این سازه‌ها در سال ۸/۵ میلیون متر مکعب آب نفوذ وآبخوان‌ها را تغذیه و از طرفی می‌تواند در سال ۸۵/۶ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سطح استان انجام می‌شود.

او افزود: اعتبارات صندوق توسعه در بخش آبخیزداری در سال ۱۳۹۷ (معاونت آبخیزداری ۱۸۴ میلیون ریال و در سال ۱۳۹۸، ۳۴۲ میلیون ریال بوده است.

محمد رضا رجبی ادامه داد: با اجرای فعایت آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی که تحت پوشش این عملیات می‌گیرند می‌تواند در بحث پیشگیری از سیلاب حفاظت خاک، احیای پوشش گیاهی ونفوذ پذیری و تغذیه آبخوان تاثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکار ناپذیر است، ابراز داشت: ایران کشوری سیل خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است و از اینرو سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در نظر دارد براساس مطالعات دقیق و کاربردی میزان وقوع سیل را بین ۵۰-۷۰ در صد کاهش دهد.

او بیان کرد: با تاکید بر ضرورت توسعه ابخیزداری و آبخوانداری گفت: استـــان سمنان با سطحی معادل ۹۷۵۷۸۳۵ هکتــار، ۴۲۲۸۹۷۱ هکتار مربوط به منـاطق کویری و مساحت ۵۵۲۸۸۶۴ هکتار مربوط به حوزه‌های آبخیز در سطح استان بوده که قابل برنامه‌ریزی می‌باشد. از مجموع ۵۵۲۸۸۶۴ هکتار حوزه آبخیز، ۱۸۰۷۴۴ هکتـار مربوط به حوزه سدهــای موجود و ۵۷۹۳۹ هکتار مربوط به حوزه‌های آبخیز فـــاقد سد (به‌جز مناطق کویری) می‌باشدتا بحال از مساحت ۵۵۲۸۸۶۴ هکتارحوزه‌های قابل برنامه ریزی کل استان ۴۷۳۰۱۹ هکتار مطالعه انجام گردید و ۵۰۰۰ هکتار در حال مطالعه است واین اداره کل توانسته درسطح ۱۴۸۵۲۷ هکتار عملیات آبخیزداری را به اتمام برساند.

محمد رضا رجبی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان سمنان تصریح کرد:حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه طبیعت و اکوسیستم طبیعی در سطح استان سمنان از جمله مزایای فعالیت آبخیزداری و آبخواندری به شمار می‌رود.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بروز سیل اثر گذار است، گفت: با وجود آنکه سیل یک موضوع چند وجهی است از این رو یک فاکتور یا یک عملیات به تنهایی اثر پذیری ندارد و تنها موضوع تغییر اقلیم کره زمین، تجاوز به حریم سیلاب به واسطه گسترش فعالیت هاو افزایش جمعیت، رعایت نکردن حریم و تغییر کاربری اراضی بر وقوع سیل تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: توسعه طر‌های آبخیزداری و آّبخوانداری در حوزه‌های بالادست، حفظ کاربری اراضی، رعایت ساخت و ساز‌ها در حریم سیلاب و به رسمیت شناختن مناطق پایین دست آبراهه‌ها نقش پیشگیرانه‌ای در کاهش خسارت سیل دارد.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به عملکرد اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در کشور بیان کرد: کاهش حجم سیلاب و مشکلات در ارتباط با خسارت سیل، تقویت سفره آب‌های زیر زمینی، مرطوب سازی خاک و تقویت واحیای پوشش گیاهی بخشی از عملکرد و اثر بخشی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به شمار می‌رود.

انتهای پیام / م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.