سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متخصص اپیدمیولوژی مطرح کرد؛

۸۵ درصد افراد در طیف ابتلای خفیف کرونا ویروس

متخصص اپیدمیولوژی در شهرکرد گفت: ۸۵ درصد افراد در طیف ابتلای خفیف کرونا ویروس قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی احمدی رئیس مرکز تحقیقات مدل‌سازی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: تمام پیش‌بینی‌ها در خصوص انتقال کرونا ویروس وابسته به رفتار مردم و مسئولان است.

او با بیان اینکه کرونا ویروس از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، اظهار داشت: از گونه‌های خطرآفرین این ویروس در انسان، ۴ گونه عامل سرماخوردگی و ویروس عامل بیماری سارس (سندروم حاد دستگاه تنفسی) و عامل بیماری مرس و کووید ۱۹ هستند که از طریق حیوانات به انسان منتقل شدند.

احمدی افزود: هم‌اکنون کرونا ویروس از طریق خفاش به انسان منتقل شد و باعث اپیدمی شدن این بیماری از کشور چین و سپس به سایر کشور‌های جهان از جمله ایران شد.

او با اشاره به علائم بالینی فرد مبتلا به کرونا ویروس، ادامه داد: سرفه خشک، لرز، تب، تنگی نفس، خستگی، کوفتگی، گرفتگی بینی، اسهال و در موارد شدید آن سینه پهلو از علائم ابتلا به کووید ۱۹ است که این بیماری می‌تواند منجر به شوک چند منظوره، نارسایی کلیه و مرگ در فرد مبتلا شود.

احمدی با بیان اینکه در خصوص بیماری ناشی از کرونا ویروس و اپیدمی آن در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سه مدل سازی انجام شده است، گفت: این بیماری دارای سه ضلع عامل بیماری‌زا، میزبان یا همان انسان و محیط است.

متخصص اپیدمیولوژی افزود: از زمان ورود این ویروس در بدن انسان تا زمان شروع علائم بیماری، تقریبا بین یک تا ۱۴ روز با میانگین ۷.۵ روز طول می‌کشد، در نزدیک به ۷۰ درصد مبتلایان معمولا علائم ابتلا به کرونا ویروس بعد از پنج روز علائم خود را نشان می‌دهد، این بیماری معمولا به سه صورت خفیف، متوسط، شدید و کشنده است که در ۸۵ درصد موارد افراد در طیف ابتلای خفیف قرار می‌گیرند.

او تأکید کرد: قابلیت سرایت کرونا ویروس نسبت به ویروس‌های مشابه مانند سارس و مرس بالاتر، اما کشندگی آن کمتر است.

احمدی پیش‌بینی کرد: نمودار ایران در رابطه به شیوع کرونا ویروس از ۲۴ اردیبهشت روند نزولی دارد، بنابراین باید تلاش‌ها در رابطه با کنترل این ویروس مضاعف شود تا هرچه سریعتر این ویروس منحوس از هفته اول اردیبهشت کنترل شود.

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.