سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد:

تولید تست‌های تشخیص ۵ دقیقه‌ای کرونا در ایران/ طرح ترافیک دغدغه اصلی وزارت بهداشت است

جهانپور گفت: طرح ترافیک دغدغه اصلی وزارت بهداشت است و برقراری آن در غیر ساعات کاری ادارات باعث کاهش مراودات می‌شود‌.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره ضمانت اجرایی گام دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: اجرای گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی متضمن برقراری و تداوم بسیاری از محدودیت‌های قبلی خواهد بود. موضوع فاصله گذاری هوشمند به عنوان فاز سوم بسیج ملی مقابله با کرونا و گام دوم در حوزه مداخلات حاکمیتی بوده و ما   با استفاده از فناوری اطلاعات و ارزیابی ریسک و افزایش تعداد تست‌ها اعم از تست PCR و تست الایزا یا سلولوژیک که به زودی از سوی شرکت‌های دانش بنیان به تولید انبوه رسیده و با هزینه بسیار پایین تر در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار خواهد گرفت، موضوع شناسایی شاخه‌های امن یا خوشه‌های امن و ناامن و بازگشت مرحله‌ای و تدریجی مشاغل با اولویت مشاغل کم خطر و ضروری  را در دستور کار داریم و در فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی مواجه هستیم.

او افزود: قاعدتا مشاغلی هم که در گام اول به عنوان مشاغل کم ریسک و ضروری تلقی می‌شوند و بازگشت آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند که در سایتی سلامت اعلام کردیم و پروتکل ها بارگذاری شده است البته اصناف، واحدهای صنفی و صنعتی باید در سامانه‌ای که اعلام کردم نیز ثبت نام کنند تا ارزیابی‌های لازم انجام شده و به تدریج برای هریک از این صنوف مجوز بازگشت یا عدم مجوز بازگشت صادر می‌شود. بنابراین در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجه هستیم و سرعت‌ کار در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی که از وضعیت بیماری هر روز ثبت خواهد شد، وابسته است و بر این اساس تصمیم گیری می شود.

دغدغه اصلی وزارت بهداشت طرح ترافیک است

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت مخالف طرح ترافیک هستیم. اما اعلام شده که فردا طرح ترافیک برقرار است، گفت: با توجه به اینکه دو سوم کارکنان دولت از فردا در همه استان‌ها به جز تهران و از سی‌ام فروردین در تهران تردد خواهند داشت و استفاده از وسیله شخصی به فاصله‌گذاری فیزیکی کمک می‌کند، طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت است و به نظر می‌رسد شهرداری در ساعات ورود و خروج کاری کارمندان، طرح ترافیک را مستثنی کرده است. برقراری طرح ترافیک در غیر ساعات کاری ادارات، ممکن است به کاهش مراودات بینجامد. اگر این روند تاثیر گذار باشد ادامه می‌یابد در غیر این صورت، ستاد مقابله با کرونا در زمینه اصلاح یا لغو طرح ترافیک اقدام خواهد کرد.

او با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده برای بازگشت مشاغل گفت: بیش از ۸۰ راهنما برای گام دوم فاصله گذاری که فاصله گذاری اجتماعی هوشمند است در سایت Markazsalamat.behdasht.gov.ir تا این لحظه ابلاغ شده که جهت اطلاع مشاغل مختلف در این سایت در دسترس است.

جهانپور اظهار کرد: صاحبان صنایع و مدیرانی که جزو مشاغلی هستند که در مرحله اول جزو صنوف کم خطر و ضروری محسوب شده و باید به مشاغل‌شان بازگردند، حتما پروتکل‌های خاص هر صنف را رعایت کنند. هموطنان عزیز هم هر گونه تخطی از این پروتکل‌ها را می‌توانند از طریق سامانه سجام به اطلاع وزارت بهداشت و دستگاه‌های قضایی برسانند. از آنجایی که موضوع مربوط به سلامت عامه است، در موارد تخلف مورد پیگیری دادستان قرار می‌گیرد.

روند صعودی ابتلا در ۸ استان کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه آمار برخی استان‌ها که در گذشته کاهشی بوده دوباره افزایشی شده است، گفت: همچنان باید محدودیت‌ها را جدی تلقی کنیم و تمام نکات بهداشتی فردی و عمومی، محدودیت تردد‌ها و سفر‌ها و لغو هرگونه سفر غیر ضروری را جدی گرفت، از ابتدا که کرونا در کشور آغاز شد، همیشه بین هشت تا ۱۳ استان طغیان، خیز و نمودار ابتلای صعودی داشتند و استان‌های دیگر ممکن بود با چنین موضوعی مواجه نباشند بپس از گذشت مدنی استان‌های دیگری اضافه شدند و این استان‌ها از حالت شیب صعودی ابتلا خارج شدند.

جهانپور با بیان اینکه در نگاه ملی ما یک روند صعودی کند و حتی ثابت در روز‌های اخیر داشته‌ایم، گفت: استان به استان وضعیت متفاوت است. در هفته‌های اول استان‌هایی مانند قم، گیلان، مرکزی، بخش غربی استان اصفهان مانند کاشان و نطنز و استان تهران در فاز طغیان بودند که در هفته‌های بعد وضعیت این استان‌ها به سمت پایداری رفت، اما شاهد آن بودیم که در استان مازندران، گلستان، سایر قسمت‌های استان اصفهان و یزد در حالت طغیان بودند، در هفته‌های اخیر هم شاهد آن هستیم که استان‌هایی مانند فارس، سیستان بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی درگیر شده‌اند، بنابراین استان‌های مختلف در سه یا چهار فاز ابتلای کرونا شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد:‌از نظر ملی تقریبا روند ثابتی داریم. در ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت اخیر هم استان‌های مسافرپذیر یا استان‌هایی که بازگشت مسافران نوروزی را داشتند مانند تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه، سیتان و بلوچستان، آذربایجان غربی و شرقی روند افزایشی داشتیم که قابل توجه است.

ضدعفونی ادارات به عهده وزارت بهداشت نیست

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره گندزدایی ادارات در فاز بعدی فاصله گذاری اجتماعی و بازگشت به کار مشاغل گفت: وزارت بهداشت مکلف به تامین هزینه ضدعفونی داخل مکان‌های اداری سایر وزارتخانه‌ها نیست قاعدتا اگر ما به این حجم از منابع دسترسی داشتیم، اوضاع متفاوت بود. ما پروتکل‌ها را ابلاغ می‌کنیم و بخش خصوصی و دولتی خودشان باید مواد ضدعفونی را با منابعی که دارند، تامین و پروتکل ها را اجرایی کنند. قرار نیست وزارت بهداشت به جز مکان‌های اداری نظان سلامت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خود اقدام به ضدعفونی و گندزدایی سایر اماکن کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی با شهرداری‌ها بوده و امکانات لازم هم در کشور فراهم شده است، به طوری که اکنون یکی از بهترین وضعیت را در بین تمام کشورها در زمینه تامین اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده داریم، تاکنون هیچ روزی کمبود مواد شوینده کمبود و  مشکل کمبود مواد ضدعفونی‌کننده هم مرتفع شده است و امروز به وفور الکل و هیپوکلرید سدیم در کشور موجود است و در صورت مصرف منطقی حتی به نوعی مازاد بر نیاز در کشور مواد ضدعفونی و شوینده داریم و اتفاق بزرگی که افتاد این بود، رشد تولید چند برابری را در این حوزه‌ها ظرف چند هفته شاهد بودیم، حتی درباره ماسک هم که هنوز در دنیا مشکل وجود دارد، ما تقریبا بخش عمده مشکلات را در کشور حل کردیم.

۷۳ طرح تحقیقاتی درمان کرونا در ایران

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره طرح های تحقیقاتی درمان کرونا در ایران گفت: در دنیا طرح‌های تحقیقاتی بسیاری درباره داروها یا اقدامات درمانی برای کرونا وجود دارد، از همان هفته‌های اول شیوع کرونا در کشور ما هم تحقیقات آغاز  شد و تاکنون بیش از ۷۳ طرح تحقیقاتی درباره کرونا و درمان آن طراحی شده است و این تعداد، نشان از توانمندی علمی ماست و نتایج این تحقیقات می‌تواند برای ما در مسیر مقابله با کرونا بسیار سودمند باشد.

او با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ داروی اختصاصی درمان کرونا در دنیا و ایران تایید نشده است، گفت:‌. با این وجود مطالعات اولیه در برخی داروها نشان می‌دهد که برخی داروها در مسیر درمان حمایتی موثر هستند  که این داروها و بخش اعظم مواد اولیه این داروها  در کشور تولید می‌شود،‌در پروتکل‌های درمان سرپایی کرونا در ایران دارودرمانی وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته این گونه نیست و ما دسترسی عام با مناسب‌ترین قیمت به همه داروهایی موثر در روند بهبود بیماران را در پروتکل‌های درمانی داریم.

تولید تست برای تشخیص کرونا در پنج دقیقه

جهانپور درباره تست‌های سرولوژیک مبتنی بر فناوری الایزا، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ما بر روی تست‌های الایزا کار می‌کنند و توفیقاتی هم داشته اند و تولید این تست  ها در سه مرکز مختلف برای تشخیص آنتی‌بادی علیه کرونا دنبال می شود البته در دنیا هم هنوز این تست‌ها در حجم انبوه مورد تایید قرار نگرفته است.

او ادامه داد:   یکی از اتفاقاتی که در فاصله‌گذاری هوشمند رخ می‌دهد، استفاده از این تست‌ها و ورود آنها به چرخه آزمایشگاهی کشور به صورت انبوه خواهد بود تا وزارت بهداشت بتواند با این تست برای افراد گواهی سلامت صادر کند. با انجام این تست اگر افراد آنتی بادی قابل قبولی  علیه کرونا داشته باشند، نشان می‌دهد که قبلا مبتلا شده‌ است و تا چند ماه مصونیت دارد، در این صورت گواهی سلامت صادر می شود تا  افراد بتوانند با سهولت بیشتری به مشاغل و تجمعات برگردند.

جهانپور گفت: این اتفاق بسیار مثبت خواهد بود و زمینه آن در کشور فراهم بوده و برآورد ما این است که هزینه انجام شده نهایی برای تست سرولوژیک با تکنیک الایزا حدود یک دهم تست PCR بوده و این تست ها کاربردی تر است و  ابتلای قبلی یا فعال و مصون بودن فرد را نشان می دهد و  زمان انتظار آن هم کمتر خواهد بود. این اتفاق مثبتی است که در روزهای آینده بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

او ادامه داد: خوشبختانه برخی مراکز توانستند با تکنیک‌های نانو به تست‌های سریع و رپیدتست‌های سلولوژیک دست یابند که در صورت تایید و رفع ایرادات، موارد تشخیص ظرف پنج تا ۱۰ دقیقه با فناوری داخلی امکان پذیر خواهد بود و می‌تواند مشخص کند که فرد مصونیت نسبی به کرونا دارد یا پیش از این مبتلا شده است و  این تست بلافاصله بعد از تایید به تولید انبوه می‌رسد و برای تمام افراد، صنوف و تجمعات کاربردی خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
شهرداری چطور جرٱت میکنه خلاف نظر ستاد که حتی از شورای امنیت ملی هم بمراتب مهمتره عمل کنه