سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشنهاد نماینده جمهوریخواه کنگره به وزارت خارجه آمریکا برای شکایت از چین

یکی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا از وزارت امور خارجه و همچنین دادستان کل این کشور خواست علیه چین به دلیل مشکلاتی که با شیوع کرونا در جهان به وجود آمده است، شکایت کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی هیل، «جیم بنکس» نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا، از وزارت امور خارجه این کشور و همچنین ویلیام بار، دادستان کل، خواست شکایتی بین‌المللی علیه چین به دلیل خسارت‌های وارده به کشور‌های سراسر جهان با شیوع ویروس کرونا تنظیم کنند.

بنکس که عضو کمیته سرویس‌های مسلح کنگره است در این خصوص مدعی شد تلاش‌های اولیه پکن برای پنهان ساختن شیوع ویروس کرونا در ووهان و انتشار اطلاعات نادرست درباره آن سبب شده است سایر کشور‌ها از اتخاذ اقداماتی که ممکن بود مانع انتشار ویروس شود بازداشته شوند.

این نماینده کنگره آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «اگر مقامات پکن از شیوع این بیماری دستپاچه نمی‌شدند و تلاش نمی‌کردند شیوع آن را پنهان کنند، جهان شاید شانس بیشتری برای آماده شدن جهت مواجهه با آن و یا حتی مهار آن در ووهان و یا چین را داشت. اما به جای آن حالا با یک شیوع جهانی مواجه هستیم.»

این نماینده آمریکایی در ادامه با متهم ساختن چین نوشت: «چین مسئول بیشتر این‌هاست. جهان باید به جای تسلیم شدن در برابر تبلیغات چین، آن‌ها را به خاطر سوءرفتار در این شیوع جهانی مقصر بداند، اگر سازمان ملل نتواند این کار را انجام دهد، به این ترتیب این سازمان هدف خود را کاملا گم کرده است.»

این نماینده کنگره با تنظیم نامه‌ای آن را میان دیگر نمایندگان پخش کرده و در تلاش است تا حمایت بیشتری برای این نظریه خود پیش از مطرح شدن در دادگاه بین‌المللی سازمان ملل جلب کند. قرار است یک نسخه از همان نامه هفته آینده برای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ویلیام بار، دادستان کل این کشور، ارسال گردد.

این نخستین بار نیست که یک مقام آمریکایی انتشار ویروس کووید-۱۹ را به چین نسبت می‌دهد. پیشتر نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی‌های خود از ویروس کرونا با نام «ویروس چینی» یاد می‌کرد که این اقدام او با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.