به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،منتظران بهار را مژده که در پانزدهم شعبان ،دوازدهمین ستاره درخشان در آسمان ولایت طلوع کرد،میلادش از هر سو رحمت است میلادش بشارت دهنده عدالت در سراسر گیتی است.
سلام بر گل نرگس، سلام بر قرآن ناطق، سلام بر جان جانان، سلام بر امید مستمندان، سلام بر عدالت گستر، سلام بر منجی عالم بشریت، خوش آمدی ای آفتابیترین آفتاب.
شهر مقدس قم امروز در نیمه شعبان، در سالروز میلاد عدالت گستر جهان،حضرت ولی عصر(عج) به ویژه مسجد مقدس جمکران حال و هوای غریبی دارد،امسال برخلاف سال های گذشته خبری از بساط جشن و شادمانی در کوچه ها و خیابان های شهر با وجود ویروس منحوس نیست.
خانه به خانه این شهر اما حال و هوای جشن و شادمانی دارد ،امسال مردم در منازل دست های دعا را به سوی آسمان ها گشوده اند و دعای الهی عظم البلاء بر لب زمزمه می کنند.
امروز جهان برای رفع بلایی عالمگیر، بی قرار تر از همیشه در انتظار منجی است .در این اوضاع کرونایی دلدادگان، چشم انتظار از جای جای کشور دل هایشان را به مسجد مقدس جمکران میعادگاه منتظران گره زده اند،ارتباط قلبی ارادتمندان حضرت ولی عصر(عج)با حسرت دوری از این مکان مقدس در سالروز میلاد ، ارتباطی فراتر از مکان و زمان است،چرا که مسافت مانعی برای توسل نیست جشن میلاد امام زمان امسال با اجتماع میلیونی دل های منتظر رقم می خورد.
مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص)منتهی به مسجد مقدس جمکران هزاران خادم امام عصر(عج)هر ساله در تدارک جشن نیمه شعبان بود و با برپایی ایستگاه های صلواتی عشق و ارادت خود را به ساحت امام زمان(عج)نشان می دادند اما در این روزها کرونایی ایستگاه های صلواتی ،اسمشان شده موکب های سلامت و در نقاط مختلف در حال خدمت رسانی و برای مقابله با کرونا پای کارند.
منتظر که باشی باید در همه حال آماده باشی برای پا در رکاب امام زمان(عج)خادمان منتظر این روزها با برپایی موکب سلامت به صورت جهادی با تهیه و توزیع اقلام بهداشتی میان نیازمندان و ضدعفونی معابر و هرکس به طریقی به خدمت رسانی و مبارزه با ویروس کرونا مشغول هستند.
حجت الاسلام یاسین حسین آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران،در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، با اشاره به برنامههای این مکان مقدس در نیمه شعبان گفت:با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی اجتماعات تمام برنامه های جشن نیمه شعبان در این مسجد مقدس بدون حضور مردم برگزار و از شبکههای رسانه ملی پخش خواهد شد.
او افزود:با مشارکت خیران پویشهای مهدوی مسجد مقدس جمکران به منظور کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان از شیوع این ویروس منحوس، در حال اجرا است.
حسین آبادی ادامه داد:به دلیل تعطیلی جشنهای نیمه شعبان برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره ، با اجرای پویش نذر همدلی جشن ولادت حضرت بقیه الله اعظم (عج) را به خانههای مردم برده می شود از این رو، بستههای عیدانه شامل پرچم، نبات و نمک تبرکی، شیرینی و شکلات و … تهیه و توزیع میشود.
او گفت:با مشارکت خیران در پویش مردمی مهدوی «نذر همدلی» بالغ بر ۲۰ هزار بسته عیدانه با اولویت بیمارستان ها، مراکز درمانی، مدافعان سلامت و بیماران کرونایی در قم، و در صورت امکان و وسع در برخی مراکز درمانی تهران و نیز مراکز برخی استانها در ایام نیمه شعبان توزیع میشود.
معاون فرهنگی مسجد جمکران با ابراز خرسندی از میزان مشارکت خیران در پویش مردمی «نذر قربانی برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و رفع فتنه از عالم»، گفت: بر اساس این مشارکت ها، بیش از سه هزار بسته گوشت متبرک مسجد جمکران میان نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا در شهر قم توزیع میشود.
او افزود: در روایت آمده از برکت امام عصر بندگان روزی یافتهاند و به وجودش، زمین و آسمان، استوار گشته است.از این رو، با توجه به رکود کسب و کار بسیاری از اصناف در ایام مبارزه با کرونا و بروز مشکلات معیشتی برای بسیاری از مردم، گوشت حاصل از پویش نذر قربانی برای امام زمان (عج) میان نیازمندان توزیع میشود.
آخرین امام شیعیان درسپیده دم جمعه، نیمه شعبان سال ۲۵۵ ه. ق در شهر سامرا یکی از شهرهای عراق، همچون خورشید درخشان از افق ولایت طلوع کرد. پدری گرامی او، پیشوای یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسگری(ع) و مادر بزرگوار آن حضرت، بانوی شایسته به نام نرجس خاتون بود آخرین شاخه سبز علوی را بر تنه دل آرای شجره مبارکه معصومین رویانید.
حجت الاسلام نورموسوی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:امام حسن عسگری از حساسیت دشمنان درباره تولد این نوزاد، غافل نبود و اوضاع سیاسی و شرایط اجتماعی را کاملاً میشناخت، از این رو، به گونهای مقدمات و پیش زمینههای ولادت فرزندش را فراهم ساخت که نه تنها دشمنان بلکه بسیاری از دوستان هم از این امر آگاه نشدند و این نخستین و آخرین حادثه نبوده است و در طول تاریخ بشری، نمونههای فراوانی وجود دارد مثل: ولادت پنهانی ابراهیم به دور از چشم نمرودیان و ولادت پنهانی موسی به دور از چشم فرعونیان.
او گفت:در باور شیعیان، امامت در سنین کم دیگری نیز داشته است همان طوری که از امامان، امام جواد و امام هادی و از پیامبران، حضرت یحیی و عیسی در سنین خردسالی به مقام امامت و نبوت رسیدند.
او افزود:در تاریخ هشتم ربیعالثانی، سال ۲۶۰ هجری قمری امام حسن در شهر سامرا، چشم از گیتی فروبست و به جوار حق شتافت و در هنگامی که جعفر برادر امام حسن عسگری، خواست بر جنازه امام نماز بخواند، کودکی از میان جمعیت خارج میشود و او را به عقب رانده و خودشان که همان امام زمان بودند بر جنازه پدر خویش به نماز ایستادند و با این اقدام خویش، امامت خود را به شیعیان اعلام نمودند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد:غیبت به معنی «پوشیده بودن از دیدگان» است نه حاضر نبودن. پس امام مهدی از چشمان مردمان غایب است وآنها او رانمی بینند واین در حالی است آن بزرگوار در بین مردم حضور دارد ودر کنار ایشان زندگی میکند. این حقیقت در روایات امامان معصوم به عبارت گوناگون بیان گردیده است.
همان طور که امام علی (ع) فرمود:«سوگند به خدای علی، حجت خدا در میان مردم است ودر کوچه وبازار گام بر میدارد، گفتار مردم را میشنود وبر ایشان سلام میکند؛ میبیند ودیده نمیشود تا وقت و وعده الهی.
حجت الاسلام نورموسوی گفت:نهان زیستی، پدیدهای نیست که برای اولّین بار ومنها در باره آخرین حجّت پروردگار روی داده باشد بلکه تعدادی از پیامبران بزرگ الهی، بخشی از زندگی خود را درپنهان وغیبت بوده اند واین امر به جهت حکمت ومصلحت خدایی بوده ونه یک خواسته شخصی ویا مصلحت خانوادگی.
او با بیان این که غیبت حضرت مهدی(عج) به عنوان یکی از سنتهای پیامبران یاد شده است،گفت: پیامبرانی همچون ادریس، نوح، صالح، ابراهیم، یوسف، موسی، شعیب، الیاس، سلیمان، دانیال، عیسی علیهم السلام هر یک به تناسب شرایط سالها در غیبت بسر برده اند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به غیبت صغری و کبری حضرت مهدی(عج) می گوید:گروهی مانند شیخ مفید (ره) آغاز غیبت صغری را از هنگام تولد حضرت مهدی (عج) میدانند و در نتیجه، طول دوره غیبت صغری تقریباً ۷۴ سال میشود , برخی برآنند که غیبت صغری، از سال ۲۶۰ هجری قمری یعنی سال شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز شدو این مدت، تاشروع غیبت کبری، دوران آمادگی شیعیان وانس آنان به جدایی ازامام زمان (عج) نام گرفت لذا این دوران ۶۹ سال، غیبت همه جانبه نبود.
او افزود:امام با مردم در زمان غیبت صغری به وسیله تعیین چهار نفر از شخصیتهای بارز و مورد اعتماد،عثمان بن سعید، محمدبن عثمان، حسینبن روح نوبختی و علیبن محمد سمری به عنوان نائب خاص ایشان، دائماً در تماس با مردم و پاسخهای امام را به مردم میرساندند.
حجت الاسلام نور موسوی گفت:غیبت کبری از دوران غیبت صغری آغاز و تا به امروز ادامه داشته و تا فرارسیدن روز موعود و ظهور آن حضرت ادامه خواهد داشت.تا بدین ترتیب پیروان اهل بیت، اعتقاد قلبی خود را نسبت به امام خویش از دست ندهند و در طول غیبت به خودسازی بپردازند و به وظایف مذهبی خود عمل نمایند تا زمان فرمان الهی در مورد ظهور و قیام امام زمان (عج) برسد و به سعادت و نجات کامل نایل آیند.
او افزود:ازنظرشیعه وبراساس تعالیم دینی، امام، واسطه فیض رسانی پروردگار به همه پدیدههای جهان آفرینش است. او درنظام هستی محور ومدار است وبی وجود او عالم وآدم، جن وملک وحیوان وجمادی نمیماند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد:امام زمان(عج)در رساندن پیام های خدا به مردم وراهنمایی آنها به سوی کمال انسانی، واسطه است وهر فیض ولطفی در این بخش به سبب وجود او به همگان میرسد, امری روشن وبدیهی است. زیرا از ابتدا خداوند متعال از طریق پیامبران وسپس جانشینان آنها قافله بشری را هدایت کرده است. به بیان آشکارتر همه موجودات، آنچه از فیوضات وعطایای الهی دریافت میکننداز کانال امام میگیرند.
حجت الاسلام قاسمی نیا،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،با بیان این که در روایات بافضیلتترین عبادتها را انتظارفرج معرفی کرده اند،اظهار کرد: انتظاربرای فرج وظهور حضرت حجت بن الحسن المهدی علیه السلام علاوه برمداومت وانجام این عبادت درتمام لحظات که خودنوعی ذکربه حساب میآید، گشایش در امور و حل مشکلات را هم به دنبال دارد.
او با اشاره به ویژگی های منتظر واقعی افزود:مهم این است که باید خودرادراعمال وگفتار برای ظهور حضرت مهدی موعود مهیا کنیم و به عبارتی پیش از ظهورش؛ خودرا درزمان ظهورش بدانیم.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد:برای آرزوی بودن وزندگی در زمان حکومت صالحان باید پیش از حکومت؛ صالح شویم ونشانههای صالحین رادزندگی فردی وگروهی داشته باشیم وپیاده کنیم.
حجت الاسلام قاسمی نیا در ادامه با اشاره به سبک زندگی مهدوی عنوان کرد:ازگناهان به ظاهرکوچک دورباشیم تابه گناهان بزرگ گرفتار نشویم،به عنوان مثال از گفتن دروغ حتی به شوخی پرهیزکنیم.
او گفت:حفظ آبروی انسان ها، پرهیز از غیبت و تهمت به دیگران،پرهیز از خوردن مال حرام وحتی شبهه ناک؛ دست درازی نکردن به بیت المال وحقوق مردم؛ پرداخت خمس و زکات اموال وداراییها،اهل انفاق ودستگیری از نیازمندان بودن ،داشتن وجدان کاری واهل تلاش وکارشبانه روزی ودوری ازکم کاری وکم فروشی،ادای فرضیه امر به معروف ونهی از منکر؛ حامی حق وعدالت بودن ؛ پیروی از ولایت مطلقه فقیه؛مقابله با خوی استکبار ستیزی ونفی نظام سلطه، تنها نمونههایی از زندگی مهدوی علیه السلام است .
این کارشناس مذهبی ادامه داد: درتقویم کشور روز پانزدهم ماه شعبان روز تجلیل از سربازان گمنام حضرت، ولی عصر(عج)است که وظیفه خودمی دانیم تااز فداکاری ها،همت، ومجاهدتهای شبانه روزی نیروهای بزرگوار و قهرمان امنیتی و اطلاعات درتمام حوزهها وعرصهها تشکر کنیم.
حجت الاسلام قاسمی نیا گفت:امنیت،استقلال وپیشرفت کشور در تمامی ابعاد فرهنگی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی مرهون تعهد وبصیرت سربازان گمنام وسلحشور حضرت امام زمان علیه السلام است.
بنا بر روایات حکومت جهانی موعودمرزهای آن، دو قطب منجمد شمالی و جنوبی است و تمام سرزمین را در بر میگیرد و بر کل زمین و آنچه در آن است، حکمفرمایی میکند و بدون هیچ مزاحمتی برای شیعیان، سلطه تمام و قدرت کامل برقرار میسازد.زمین را پر از عدل میکند همانطوری که از جور و ستم مالامال گشته است، اهل آسمان و حتی پرندگان در هوا هم، از حکومت ایشان خشنود و راضی هستند.
پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.
هنگامى که امام زمان حضرت مهدی (عج) ظهور کند و قیام آزادى بخش وى فراگیر شود، برخى از سلاطین و حاکمان کشورها در برابرسر تسلیم فرود میآورند و برخى دیگر با آن حضرت مقابله میکنند و پس از درگیرى شکست میخورندطبق روایات حکومت آن حضرت از شرق تا غرب کره زمین را فرا خواهد گرفت. در این باره، روایات فراوانى از معصومین (ع) نقل شده است امام محمد باقر (ع) میفرمایند:
خداوند منان، به دست او دین خود را بر همه دین ها غالب گرداند، اگر چه مشرکان را خوش نیاید. در روى زمین هیچ خرابى باقى نماند، مگر این که آبادش کند و عیسى بن مریم از آسمان نازل شده و بر او اقتدا کند و پشت سرش نماز بخواند.
حجت الاسلام نور موسوی ،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:نحوه بهرهمندی انسانها از وجود مبارک امام زمان (عج) در عصر غیبت به بهرهمندی از خورشید پشت ابر تشبیه شده است.
او افزود:خورشید در منظومه شمسی مرکزیت دارد وکرات وسیارات به دور او حرکت میکنند چنان که وجود گرامی امام عصر مرکز نظام هستی است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد:همانگونه که مردم از نور و گرمای خورشید هنگامی که پشت ابر است، به کلی محروم نیستند، از نور وجود معنویت خورشید ولایت نیز به کلی محروم نمیباشند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد:مجهول بودن حقیقت و ماهیت حیات و پیری، قانونی طبیعی است، انعطافپذیر و قابل تاخیر.اصولا، وجود استثناءدر هر امری، از مسائل روشن و انکار ناپذیر است.
او ادامه داد:از دیدگاه تاریخی، تعبیرکنندگان فراوانی وجود دارند که طول عمرامام زمان(عج) را قابل درک مینمایند، مثل: حضرت نوح علیه السلام که بنا به تصریح قرآن ۹۵۰ سال فقط پیامبر بوده است و حتماً عمر او بیش از این بوده است؛ و همچنین داستان خضر پیامبر نیز که مصداقی دیگر از این اصل کلی است.
حجت الاسلام نورموسوی گفت:اگر از زاویه ایمان به غیبت، به این دیده بنگریم، پاسخ همه اعتراضها و اشکالها داده میشود زیرا تأثیرگذاری علل و عوامل طبیعی، به دست خداوند است:(لا مؤثر فیالوجود ... الله) و اوست که اگر بخواهد شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد، چگونه ازحفاظت وجود نازنین حجت خدا وذخیره عالم آفرینش ناتوان است.
آیا منظور از غیبت حضرت حجت (عج) غیبت شخصی است، یا غیبت عنوانی؟به عبارت دیگر، آیا آن حضرت، به گونهای زندگی میکند که هیچگاه با مردم در تماس نیست؟. یا اینکه آن حضرت با مردم معاشرت دارد، لکن به گونهای ناشناس؟
این کارشناس مذهبی گفت:بحث از مکان و مسکن آن حضرت، در هر دو فرض قابل بررسی است. روایاتی که در زمینه وجود دارند، چند دستهاند:برخی از آنها محل خاص را تعیین نمیکند و جایگاه حضرت را در بیابانها و کوهها معرفی میکند.
دسته دوم روایاتی است که مناطق خاصی را به عنوان محل سکونت آن حضرت، نام میبرند، مثل: مدینه و پیرامون آن یا مکه و پیرامون آن.
دسته سوم اخباری است که مانند دسته اول، جایگاه خاصی را نام نمیبرد، ولی از وی به عنوان فردی که با مردم حشر و نشر دارد و به گونهای ناشناس زندگی میکند، نام برده است.
نگاهی به حوادث ناگوار چند وقت اخیر از قبیل سیل، زلزله،کشتار فجیع و بی رحمانه مسلمانان باعث شده ذهن بشر را به سمت آخرالزمان ببرد،از این رو عده ای در فضای مجازی و حتی در دنیای واقعی، این رخدادها را به نام آخرالزمان منعکس می کنند.
حالا این روزها با شیوع کرونا که بیش از ۱۰۰ کشور جهان را درگیر کرده، عده ای را برآن داشته تا کرونا را به آخرالزمان گره بزنند،اما آیا شیوع کرونا و مرگ تعداد زیادی از مردم جهان، از علائم ظهور امام زمان(ع) است؟
آیت الله لنکرانی،رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به سوالی در خصوص مسائل و اتفاقات پیش آمده بیماری کرونا و علایم ظهور امام زمان (عج)و انعکاس آن در فضای مجازی، می گوید: حوادث و بلاها و امراضی در طول تاریخ مکررا با شدت و ضعف محقق شده است و به هیچ وجه نمی توان آن را به عنوان یکی از علائم ظهور و یا قریب الوقوع بودن آن دانست.
او افزود:علائم ظهور از امور و اختیارات تام خدا است است و باید به آنچه که در منابع معتبر آمده اکتفا شود و بر حسب متون دینی حوادث این زمان از علایم ظهور شمرده نشده بنابراین اضافه نمودن از مصادیق قول بغیر علم و بلکه از موارد تحریف دین است.
او عنوان کرد:چنین حوادث و بلاها و امراضی در طول تاریخ مکررا با شدت و ضعف محقق شده است و به هیچ وجه نمی توان آن را به عنوان یکی از علائم ظهور و یا قریب الوقوع بودن آن دانست.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت:از علائم انتظار واقعی آن است که از تحریف دین جلوگیری شود و ذهن جامعه و جوانان را بدون دلیل متوجه امور غیر واقعی ننماییم و هر حادثهای ولو عجیب و سهمگین را نمی توان از علائم ظهور دانست.
امروز دل ها بی قرارتر از همیشه در انتظار طلوع زیبایی هاست، برای تنها گلی ابراز دل تنگی می کنیم که با آمدنش دنیا بهار می شود،در زاد روز ولادت باسعادت شما دست به دعا بر می داریم و دل هایمان را راهی جمکران می کنیم در ناملایمات و نامهربانی های روزگار دل به شما گره زدیم و چشم امید داریم،امروز اگر چه میعادگاه منتظران مسجد مقدس جمکران خالی از جسم ها است اما دل های میلیون ها منتظر نزدیک تر از همیشه به امام عصر(عج)است.امروز در گوشه و کنار دنیا عاشقانتان با زبانها و ملیتهای مختلف یک صدا دعای فرج را زمزمه میکنند، امروز جهان در انتظار حکومت عدلتان بیقرارتر از همیشه است.
انتهای پیام/ش
گزارش از زهره شعبانی