سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

آیا شاخ‌های مجازی همچنان مالیات نمی‌دهند؟

بازار داغ اینفلوئنسر‌ها در فضای مجازی منجر شده است که صدای کسب و کار‌های زیادی که مالیات می‌پردازند در آمده و نسبت به عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها شکایت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهم ترین دریچه این روزهای مردم، سرک کشیدن در فضای مجازی و شاید همان گوشی تلفن همراه در دستشان باشد. گسترش یک بیماری (کووید ۱۹) در کشورهای مختلف فضای مجازی را برای همه مردم با اهمیت تر کرده است.

واینر‌ها و اینفلوئنسر‌ها یا به زبان عامیانه شاخ‌های فضای مجازی برای خود چه کسب و کاری راه انداخته اند. خانه نشینی مردم و اجبار آن‌ها برای استفاده از فضای مجازی، بهره برداری از شبکه‌های اجتماعی را نسبت به مدت مشابه ۲ برابر کرده است.

شاخ‌های مجازی حسابی از فرصت سوء استفاده کردند و بدون تحقیق از کیفیت و یا عوارض کالا یا خدمات، اقدام به انتشار تبلیغات در صفحات فضای مجازی خود می کنند. فال و دعا برای بازگشت معشوق، سایت‌های پیش بینی آنلاین فوتبال و کازینو گرفته تا فروش حیوانات و زیورآلات و..از جمله این موارد است.

این شاخ‌های مجازی که از هر طریقی برای شهرت و کسب درآمد استفاده کردند بالاخره راهی یافتند تا به قول معروف ره صد ساله را یک شبه بروند. این بین برای فهم بهتر موضوع، یک بازنشسته که ۳۰ سال زحمت کشید و در نهایت با وام‌های مختلف تنها یک خانه کوچ را خریداری کرده با یک بِلاگر در شبکه های اجتماعی که با درآمد باد آورده طی مدت کوتاه توانایی خرید خانه ای را بدست آورده است، مقایسه کنید!

اما مسئله تنها این نیست؛ داستان از این قرار است که در طول ۳۰ سال خدمت هر کارمند، هرماهه مبلغی از حقوق این فرد به مالیات اختصاص می‌یابد که در مقابل آن ها شاخ‌های مجازی از پرداخت مالیات معاف هستند و سازوکاری برای این مشاغل چیده نشده است.

اجحاف مسئولان سازمان مالیات در حق فعالان اقتصادی

حسین عالیان کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع اظهار کرد: با ورود فضای مجازی به زندگی مردم، کسب و کار‌های بسیاری به وجود آمد و افراد بسیاری موفق شدند تا با راه اندازی فروشگاه یا به کارگیری خلاقیتشان از این طریق درآمد کسب کنند، رونق گرفتن این کسب و کار‌ها حتی پای فعالیت‌های نامناسبی مثل کلاهبرداری را هم به میدان معاملات فضای مجازی کشید.

او تأکید کرد: متأسفانه هیچ نهاد پاسخگویی در این حوزه وجود ندارد و تا به حال کسب و کار‌های فعال در این حوزه به صورت مناسب، مورد ارزیابی قرار نگرفته اند، در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که فعالان فضای مجازی بتوانند درآمد‌های بسیاری داشته باشند و مالیات نپردازند، درحالی که استارت آپ‌ها و سایر کسب و کار‌های مرتبط با اداره مالیات، حتی در صورت داشتن زیان باید دفتر سالیانه خود را پر کرده و به این سازمان ارسال کنند تا آن‌ها در مورد پرداخت یا عدم پرداخت مالیات این کسب و کار‌ها تصمیم بگیرند.

عالیان گفت: می‌توان فعالیت اینفلوئنسر‌ها را نوعی کسب و کار کوچک تلقی کرد چرا که آن‌ها نیز مشتری خود را دارند و در ازای دریافت هزینه به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند. درآمدزایی از این طریق در تمام دنیا رواج دارد، اما فعالان این حوزه هم باید مانند سایر کسب و کار‌ها مالیات خود را بپردازند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه که اهمیت دارد بی توجهی دستگاه‌های نظارتی به فعالان این حوزه است، اقدام نکردن برای دریافت مالیات از این کسب و کار‌ها به نوعی اجحاف در حق کسب و کار‌هایی است که با سازمان مالیاتی در ارتباط هستند. حتی کارمندان عادی هم پیش از پرداخت حقوق مالیاتشان کسر می‌شود.

او گفت: نهاد فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی شورای نظارت بر فعالیت‌های فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که شاید توان لازم برای رسیدگی به تمام امور را ندارد. نبود یک تصمیم گیرنده و نهاد پاسخگو در این حوزه باعث می شود تا آسیب‌ها و مشکلات بسیاری را شاهد باشیم و شاید زمان آن رسیده که از مراجع بالا بخش مجزا و مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

تبلیغات مناسب، ابزاری برای بهبود عملکرد فضای کسب و کار

عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افرادی که به تبلیغات گسترده پرداخته و از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند، اظهار کرد: اگر برخورد مناسبی با فعالان این حوزه نداشته باشیم می‌تواند آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد، اما در شرایط مناسب می‌تواند از عوامل موثر در رونق کسب و کار باشد، بنابراین برخورد ما و سایر سازمان‌های مربوط در این حوزه می‌تواند در نتیجه عملکرد آن‌ها تعیین کننده باشد.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نقش دولت در اجرایی قوانین این حوزه گفت: دولت با همکاری سازمان‌های مربوط باید به فعالیت‌های انجام شده و درآمد‌های اخذ شده در این حوزه نظارت کند. نباید بررسی مالیات و اعمال هزینه‌های غیر منطقی باعث از بین رفتن فعالیت در این فضا شود. تبلیغات انجام شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان ابزاری به رونق گرفتن کسب و کار و درآمد زایی کمک کند.

آسوشه با تاکید بر درآمد‌های هنگفتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: نکته که اهمیت دارد، آن است که توجه داشته باشیم این حوزه نیاز به ساماندهی دارد و این به معنای قطع کردن فعالیت آن‌ها نیست. تبلیغات مناسب، ابزاری برای بهبود عملکرد فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و تولید ثروت است، اما باید با فعالان این حوزه هم مانند سایر فعالان اقتصادی و مطابق قوانین کشور برخورد شود، اما سخت گیری بیجا می‌تواند آن‌ها را از این فضا دور کند.

نظارت کامل بر فعالیت اینفلوئنسرهای فضای مجازی داریم

علی محمدی سرپرست روابط عمومی سازمان امور مالیاتی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کسب مالیات از اینفلوئنسر‌ها اظهار کرد: واحد‌هایی جهت رصد فعالیت این بلاگر‌های فضای مجازی وجود دارد که حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی آن‌ها را چک می‌کنند و برای آن‌ها پرونده مالیاتی درست می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۲ سال می‌شود که ما این واحد ها را جهت رصد فعالیت‌های اینفلوئنسر‌ها تشکیل دادیم که در حال حاضر نظارت کامل بر فعالیت آن‌ها دارند. همچنین ما طبق قانون حق داریم فعالیت‌های ۵ سال گذشته این افراد را رصد کنیم و برای آن نرخ مالیات تعیین کنیم.

محمدی در پایان گفت: رصد این افراد را در درجه اول از کسانی شروع می‌کنیم که فعالیت بیشتری داشته اند.

در پایان این مسئله درست است که فعالیت بلاگر‌های مجازی نوعی شغل محسوب می‌شود، اما باید توجه کنیم که بعضی از این افراد بدون توجه به نوع تبلیغ و یا راست بودن آن به سراغ این تبلیغ‌ها رفته و به همه پیشنهاد آن را می‌دهند. همچنین ین نوع فعالیت‌ها موجب فرار‌های مالیاتی گسترده شده و در حق افرادی که مالیات کسب و کارخود را به موقع از آن‌ها کسر شده، اجحاف می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
مریم
۱۶:۳۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
عین بیعدالتی است و بهتر است دولتمردان بدانند که این بیعدالتی کاملا توسط مردم رصد میشود و همه میدانند که بناست از انها بعنوان پیاده نظام در انتخابات بعدی و بلندگو جناحی خاص استفاده بشه و پیشاپیش با این معافیت دارند حقوقشان را میدهند
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
خود اینستاگرام چرا مالیات نمیده؟؟؟
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
مالیات رو کارمندا میدن
رضا
۲۲:۲۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
به جای مالیات گرفتن باید اینستاگرام را فیلتر کرد
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
چه پولهایی از طریق اینستاگرام درمیاد ما خبر نداشتیم ۴۰میلیون تومان بابت یک پست تبلیغاتی . اداره مالیات بجای اینکه از کارمند ضعیف مالیات بگیره از اینها باید بگیره ، اداره مالیات بگیر ازشون نوش جونت هر چقدر از این سلبریتی های بیسواد فضای مجازی بگیرن بازم کمه
علی
۱۹:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
ما بازاری ها نفس میکشیم مالیات و عوارض و ... رو پرداخت می کنیم به همراه سایر هزینه هایی مثل برق و اجاره و ...

این درست نیست که کسی تو خونه بشینه همون اجناس رو بفروشه و مالیات هم پرداخت نکنه
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
شما بازاریا پدر مردم رو در میارید و دوزار مالیات خود اظهاری میدید. تو این کرونا هم به مردم رحم نکردین....
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
سلبریتی‌ها و شاخ‌ها را بازداشت و مالیات‌کشی کنید