سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آفات و بیماری‌ها د ر کمین مزارع و باغ‌های گلستان / کشاورزان سم پاشی کنند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست: برای جلوگیری از کاهش عملکرد مزارع و باغ‌ها را سم پاشی کنند.

کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: برای کنترل آفت‌های گندم و جو و حفظ سه برگ منتهی به خوشه برای کلیه لکه برگی‌ها و سلامت خوشه در شهرستان‌های جنوبی و میان دشت استان با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی حداقل دو مرحله قارچکش توصیه می‌شود.


کیانوش حق نما افزود: برای کنترل سوسک گرده خوار و پولن خوار از سموم شیمیایی توصیه شده نظیر زولون و سموم کم خطر برای حفظ زنبور‌های عسل با نظر کارشناس توصیه می‌شود.


او ادامه داد: به منظور پیشگیری از بیماری اسکلروتینیا به ویژه در مرحله ۱۰ تا ۳۰ درصد گلدهی سمپاشی با قارچ کش‌های توصیه شده انجام شود و اگر مرحله گلدهی طولانی شد ۱۰ تا ۱۴ روز بعد دوباره سم پاشی تکرار شود.


مدیر حفظ نباتات استان گلستان درباره باغ‌ها هم گفت: برای از بین بردن بیماری مومیایی که بعد از ریزش گلبرگ‌ها رخ می‌دهد، با استفاده از قارچکش کاپتان ۳ در هزار ترجیحا با سمپاش‌های مخصوص باغی با فشار کم که به صورت مه پاش درآید استفاده شود.


حق نما گفت: برای بیماری غربالی بعد از ریزش گل‌ها و تکرار آن پس از تشکیل میوه با کاپتان ۳ در هزار و سموم مسی مورد استفاده قرار گیرد.


او ادامه داد: برای پیشگیری از اسکب انار بنابر توصیه محققین در مراحل ابتدایی شروع رشد برگ‌ها و میوه‌ها یعنی در دو نوبت سمپاشی با یکی از قارچکش‌های مسی توصیه می‌شود.


مدیر حفظ نباتات استان گلستان از کشاورزانی که سیب زمینی و گوجه فرنگی کاشته اند نیز خواست: با شرایط جوی، سرکشی به مزارع را از یاد نبرند و مواظب بیماری فیتوفترا باشند.


انتهای پیام / ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.