سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد؛

پیش بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان فارس تولید شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی بسیار خوبی که در سال زراعی ۹۸-۹۹ داشته ایم و با وجود اینکه در سطح بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی این استان با سرمازدگی روبرو بوده ایم انتظار داریم از سطح حدود ۲۶۰ هزار هکتار اراضی گندم آبی و بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار اراضی گندم دیم بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در سطح استان فارس تولید شود.

او بیان کرد: کشاورزان استان فارس با توجه به این که سابقه دیرینه‌ای در کشت و کار گندم دارند و این استان یکی از استان‌های عمده تولید کننده گندم در کشور است لذا با شیوه‌های مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و نیز نحوه و ابزار کاشت، داشت و برداشت این محصول کاملا آشنا هستند و خوشبختانه مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برنامه ریزی برداشت و خرید گندم در سطح استان انجام گرفته و ستاد خرید و برداشت گندم با محوریت استانداری فارس تشکیل شده است.

او گفت: هماهنگی‌های لازم با اتحادیه کمباین داران استان و با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان نظیر پلیس راهور برای حمل و نقل جاده ای، با اداره کل پایانه‌ها و همچنین دستگاه‌های ذی مدخل در حوزه برداشت صورت گرفته است تا از مساعدت‌های آنان بهره‌مند باشیم و بتوانیم هم برداشت و هم خرید خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: بالغ بر ۱۳۵ مرکز خرید در سطح استان تدارک دیده شده که با مسئولیت شرکت بازرگانی دولتی و شرکت غله و با مباشرت اتحادیه تعاون روستایی بحث خرید انجام می‌گیرد.

قاسمی اضافه کرد: قیمت گندم به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در گندم نان و ۲ هزار و ۶۰۰ تومان برای گندم دوروم افزایش پیدا کرد که نسبت به پارسال بالغ بر ۵۰ درصد افزایش داشته است و به نظر می‌رسد قیمت تقریبا خوبی برای گندم است.

او اظهار امیدواری کرد: با توجه به شرایط و بارندگی‌های پیش بینی شده فروردین ماه، بتوانیم به میزان عملکرد تولید پیش بینی شده نائل شویم و به امنیت غذایی کشور کمک کنیم.

حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم با اشاره به نزول رحمت اهی در پارسال گفت: بعد از یک دوره تقریبا ۱۰ ساله خشکسالی در کشور و استان فارس ۲ سال است که وضعیت بارش‌ها هم در کشور و هم در استان خیلی خوب است.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۱۵ میلی متر میانگین بارندگی استان فارس بوده است و انتظار داریم کشاورزان این استان عملکرد‌های خیلی خوبی را رقم بزنند، اما یکی از عواملی که در سال‌های با بارندگی زیاد می‌تواند مشکل ساز شود مقوله شیوع بیماری‌های برگی محصولات کشاورزی به ویژه گندم است که در شرایط آب و هوایی فعلی می‌تواند ۵۰ در صد عملکرد را کاهش دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از راهکار‌های جلوگیری از کاهش عملکرد و کم کردن اثر این بیماری‌ها استفاده از قارچ کش‌ها است که به کشاورزان عزیز توصیه می‌کنیم که اگر مقدور باشد حداقل دو مرحله؛ یکی در مرحله رشد گره دوم ساقه و دیگری در مرحله ظهور برگ پرچم حتما مزارع را خصوصا در سال جاری با ترکیبات قارچ کشی که کارشناسان حفظ نباتات توصیه می‌کنند سم پاشی نمایند تا شاهد کاهش عملکرد در استان نباشیم.

او بیان کرد: ما در سطوح آموزشی و ترویجی در سطح ۱۰ شهرستان عمل کرده ایم و در بعضی از مزارع از جمله مزارع کشاورزان پیشرو قطعاتی را با قارچ کش‌های مختلف آزمایش کردیم و در سطح کشور نیز آزمایشاتی انجام شده که بیانگر افزایش ۲ تنی محصول به جهت استفاده از قارچ کش است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.