سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غذا‌های کرمانشاه ثبت ملی شدند

رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : خورش خلال، دنده کباب، آش عباسعلی غذا‌های ثبت شده کرمانشاه هستند که خورش خلال و دنده کباب امسال به ثبت رسیدند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاهطهماسبی رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : غذای قاپلی و آش شله مخصوص منطقه ریجاب است که به ثبت رسید و آش ترخینه، شیرینی بژی و آش کشکک پاوه که طی مراسم آئینی در تکیه خالصی پاوه پخته می‌شود، از دیگر غذا‌های به ثبت رسیده کرمانشاه است.

او گفت : در پخت آش و غذا‌های کرمانشاه بیشتر از محصولات بومی استان استفاده می‌شود مثلاً در خورش خلال بیشتر از زرشک سیاه که بومی منطقه است استفاده می‌شود و ترخینه را مردم محلی استان پخت می‌کنند و مخصوص منطقه غرب است.

طهماسبی گفت: کرند گیاهان خاصی دارد که برای تهیه آش گیلاخه استفاده می‌شود همچنین آش عباسعلی پیشینیه ۲۰۰ ساله دارد و شخصی به نام عباسعلی آن را برای زوار کربلا به دلیل مقوی بودن می‌پخت.

او درباره غذا‌هایی که به ثبت نرسیده گفت: در منطقه دالاهو و استان کرمانشاه غذا‌های متنوعی داریم که با گیاهان بهاره پخته می‌شود و اکنون نیز در حال پژوهش برای شناسایی آن‌ها هستیم.

این مسئول با بیان اینکه نان برنجی، کاک و روغن حیوانی هم محصولات کرمانشاه هستند که در فهرست ملی ثبت شده، گفت: از میان نان‌های کرمانشاه تنها نان ساجی ثبت شده و ثبت کلانه و باقی نان‌های محلی دردست اقدام است.

طهماسبی افزود: پژوهشگران در حال پژوهش درباره نحو پخت و برداشت گیاهان برای تهیه غذا‌های بهاری هستند به گونه‌ای که به محیط زیست آسیب وارد نشود تا در نهایت پرونده کاملی تهیه و در شورای ثبت ارائه شود.

او با اشاره به خاص بودن غذا‌های کرمانشاه گفت: اگرچه ترخینه در منطقه غرب کشور پخت می‌شود، اما می‌توانیم ادعا کنیم استان‌های همجار این گونه آش ترخینه را می‌پسندند همچنین در تمام مهمانی‌ها و مجالس رسمی خورش خلال سرو می‌شود.

رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه عنوان کرد: روغن حیوانی به خاطر وجود مرتع و گیاهانی به نام چویر که عطر و بوی روغن را از استان‌های دیگر متمایز می‌کند، خاص استان کرمانشاه است و به نام استان کرمانشاه ثبت ملی شده است.

طهماسبی گفت: در این ایام که بیماری کرونا شیوع دارد مردم از منزل خارج نشوند و از موادی که در منزل دارند استفاده کنند، اما به طور کلی آش و سوپ‌های بهاری و آش عباسعلی بیشتر توصیه می‌شود هرچند همه غذا‌های کرمانشاه خواص خود را دارد و مقوی هستند .

 

 

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.