او ادامه داد: در حال حاضر از نظر فنی برای بیش از ۶۰ هزار موبایل همکاران ما این امکان فراهم شده که وقتی با فردی تماس میگیرند، شماره ۴۰۳۰ درج شود و برای تلفنهای ثابت پایگاههای سلامت هم این اتفاق افتاده است؛ بنابراین قاعدتا نباید شماره دیگری بیفتد. البته ممکن است موارد استثنایی به دلیل مشکلات فنی ایجاد شود، اما حتما مردم با احتیاط عمل کنند و با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و در صورتی که سامانه ۴۰۳۰ اصالت تماس گیرنده را تایید کرد، تماس گرفته و اطلاعات را ارائه دهند.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارمندانی که باید بر سر کار حاضر شوند، گفت: یکی از مشکلاتی که در قرنطینه کامل یا حکومت نظامی خواهد بود، این مشکل است، اما در سطح سوم قرنطینه مشاغلی که در حوزه خدمات عمومی اشتغال دارند، قاعدتا همچنان حضورشان در مشاغل حفظ میشود. در عین حال برخی مشاغل هم به درآمدهای روزانه وابسته بوده و جزو مشاغل خدمات عمومی ضروری تلقی میشوند که میتوانند این روزها تردد داشته باشند، نیستند. در این گروه که در قالب شرکتها و موسسات رسمی و بنگاههای تجاری و خدماتی هستند و در صورتی که کارگر را اخراج یا تعدیل نکرده باشند، دولت اقداماتی در قالب یک بسته خدمات اقتصادی حمایتی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برایشان در نظر گرفته است که در دولت هم تصویب شده تا از افراد و نیروهای انسانی کارگری و مشاغلی که آسیب دیدهاند، حمایت کند که البته مشروط بر این است که شرکتها و بنگاهها کارگر را به بهانه کرونا اخراج نکرده باشند. در این صورت این خدمات حمایتی برای جبران حقوق و خسارتها داده میشود.
وی افزود: در حوزه کارمندان مشکلی نداریم. نیمی از کارمندان دولت در این روزها تعطیل شدند. برخی در این زمینه مطالبی را میگویند که یا اطلاعات ندارند و یا اطلاعاتشان محدود بوده و فقط نتیجهگیری بزرگ میکنند. فاصلهگذاری اجتماعی و تعطیلی کارمندان از ابتدا انجلام شد و همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاهها ۵۰ درصد از کارکنان دولت هم تعطیل شدند. بخشی از آنها که حداقل ۲۰ درصد را شامل میشود، کارکنان نظام سلامت هستند که باید تمام قد در عرصه خدمت حاضر باشند. مابقی هم حداقل ۱۰ درصد کارکنان خدمات عمومی و شهرداریها هستند که قسمت عمده آنها به هیچ وجه قابل تعطیلی نیست و نمیتوان در بحران سلامت خدمات شهری را تعطیل کنید و بلکه باید اضافه هم شود. تنها ۲۰ درصد کل کارکنان دولت بودند که تعیین تکلیف نشده بودند که قرار شد یکسوم آنها به صورت شیفت بندی سرکار حاضر شوند. تقریبا همه تعیین تکلیف و تعطیل شدند به جز کارکنان نظام سلامت و نیروهای امنیتی. زیرا این بخشها قابل تعطیلی نیست.
جهانپور ادامه داد: در عین حال علاج واقعه قبل از وقوع خواهد کرد. با روند فاصلهگذاری اجتماعی که از ابتدا آغاز شد و موثر هم بود و هیچوقت به بحرانها و مشکلاتی که حتی در توسعهیافتهترین کشورهای دنیا مشاهده میکنیم، مبتلا نشدیم، به دلیل همین اقدامات بود که به صورت گام به گام و ارزیابی سطح خطر انجام شد. وقتی احساس میشود که در فاز مدیریت هستیم، اما از موج بازگشت مسافران نگرانیم و یا اتفاقات روز طبیعت، قاعدتا تلاش میکنیم که حداقل اگر پیشرفت نمیکنیم از این فاز مدیریت شده پس رفت نکنیم و بیماری که تحت مدیریت قرار گرفته از مدیریت خارج نشود و دچار لجام گسیختگی که در برخی ابالات آمریکا و برخی کشورهای دیگر دیده میشود، نشویم. تشدید فاصلهگذاری اجتماعی برای این بود که ما در روزهلای باقی مانده از تعطیلات نوروزی دچار موج بازگشت و پیک ناشی از اقدامات ناگهانی قابل پیشبینی نشویم که فعلا تا ۲۰ این اقدامات وجود دارد و هفته به هفته بر اساس ارزیابی سطح خطر تمدید و یا تعدیل شده و یا شدت مییابد و گام به گام سیاستها اعمال میشود.
وی تاکید کرد: یکی از کشورهایی که بدون افتادن در دام هیجانات و تصمیمگیریهای هیجانی، موضوع کرونا را مدیریت کرد، ایران بود. در برخی کشورهایی که ادعا میکنند دنیا را میچرخانند برای ۷۲ ساعت ۷۲ تصمیم مختلف گرفته شد، اما ما از روز اول سیاستمان این بود که اولا وارد فاز حکومت نظامی نخواهیم شد، دوما وارد فاصله گذاری اجتماعی میشویم و سوما اصل فاصلهگذاری اجتماعی بر اساس اقدامات اقناعی بوده و بخشی که نشود با اعمال محدودیتهای قانونی انجام میشود و چهار این اقدام را بدون ایجاد هیجانف هراس و وحشت در جامعه انجام خواهیم داد. این سیاست را از روز نخست انجام دادیم و هیچ اقدامی خارج از این نخواهید دید. همه فشارهای رسانهای، مجازی و غیر مجازی، خارجی و داخلی خللی در روند تصمیم گیری و سیاستگذاری با طمانیه و گام به گام در کشور ایجاد نکرد و خیلی وقت است که بیماری تحت مدیریت قرار گرفته است. بعد از این است که آرزو میکنیم بتوانیم این مدیریت را ادامه داده و با همین روند به تدریج و بدون هیجان و سروصدا وارد فاز مهار و کنترل بیماری شویم.
وی همچنین اظهار کرد: یکی از دلایلی که با آغاز تعطیلات نوروزی آمار را به تفکیک استانی ارائه نکردیم و فکر میکنم تصمیم درستی بود، نگرانی از این بود که با ارائه آمار مقایسهای روند نزولی ابتلا در برخی استانها، به نوعی افراد را به سمت مسافرت و مهاجرت به این استانها برده و دوباره با پیک بیماری در این استانها مواجه شویم، اما سعی کردیم کهع بیماریابی و آمار کشوری دقیقتر شود. این تجربه تقریبا تجربه موفقی بود.
وی افزود: در برخی از استانها گزارش آمار روزانهمان هر روز زیر ۵ نفر است و در برخی شهرستانها زیر ۲۰ نفر و بعضا زیر پنج نفر مبتلا داریم که این هم گسترهای حدود ۳۹ تا ۴۰ میلیون نفر را شامل میشود که روند ابتلا انفرادی شده است، اما اطلاعات و جزییات آن هیچ سودمندی ندارد. زیرا هم ممکن است موجب سهلانگاری در مراعات در این مناطق شود و در عین حال ممکن است برخی افراد علی رغم تشدید محدودیتهای تردد بین شهری ممکن است برخی افراد انگیزه پیدا کنند که تردد کنند و با روند ابتلای جدید ناشی از سفر افراد مواجه شویم. خوشبختانه روند ابتلا، مرگ و میر و موارد جدید در برخی استانها کاهش یافته است و تختهای بیمارستانی خالی داریم. در مراکز درمانی معین که ممکن بود ظرفیتشان به طور کامل پر شود، اما اینچنین نشد، اما فعلا ترجیح میدهیم که جزییات آن را منتشر نکینم. اینکه در کشور موارد جدید داریم یعنی هنوز در فاز طغیان بیماری قرار داریم، اما بیماری در کشور مدیریت شده است. هر زمان وارد فاز کنترل شویم، جزییات را منتشر میکنیم.
جهانپور درباره وضعیت اتباع غیرایرانی مبتلا به کرونا نیز گفت: تفاوتی بین اتباع کشورهای مختلف قائل نیستیم. افراد که به خصوص به صورت قانونی در کشور بودند، از هر کشوری میتوانند از این سرویسها استفاده کنند و حتی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع در سامانه سیب ثبت شدند و امروز هم میتوانند با ورود کد یکتا به سامانه غربالگری از این خدمات استفاده کنند. قاعدتا آن بخشی که پیش از این تحت پوشش بیمههای درمانی بوده باشند، بیمه هزینههایشان را متقبل میشود و اگر بیمه نبودهاند مانند هر ایرانی خودشان باید هزینه را در بیمارستانهای خصوصی و دولتی مطابق تعرفههای مدون بپردازند.
وی ادامه داد: یک مشکلی که وجود دارد، این است که اغلب کشورهای منطقه امرو، غیر از ایران جمعا به اندازه یک کشور کوچک هم موارد ابتلا گزارش نکردهاند. ما مطمئنیم که آمار در کشورهای این حوزه بیشتر استو منتها برخی کشورها توانایی تشخیص و ثبت دادهها را ندارند و برخی هم ملاحظاتی داشته وب ا تاخیر اعلام میکنند. حال مواردی را داریم که برخی افراد در کشورهای همسایه با تشخیص مثبت ایرانیریال قصد ورود به ایران برای دریافت خدمات را دارند، اما ما واقعا در این شرایط نمیتوانیم مورد جدیدی برای تشخیص، غربالگری و درمان از کشورهای دیگر بپذیریم. اگر روزی از فاز طغیان خارج شدیم و امکانات مازادی داشتیم، میتوانیم به آنها هم کمک کرده و در دسترس همسایگان قرار دهیم.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره کمبود پرستار نیز گفت: نسبت به شاخصهای کلی سلامت و یا نسبت تعداد پرستار به تخت یا بیمار، قاعدتا در تمام سالهای اخیر در کشور هم کمبود پزشک و هم کمبود پرستار داریم و سیاستهای وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی و جذب به این سمت بوده که هم تعداد پزشک و پرستار بیشتری تربیت کرده و هم بیشتر جذب کنیم و تا حد امکان از ظرفیت دولت برای فرصتهای استخدامی در سالهای اخیر استفاده کردهایم. قبل از بحران کرونا حدود ۹ تا ۱۰ هزار جذب داشتیم و اکنون با تایید و دستور رییس جمهور کلیه افراد و پرستارانی که در خط مقدم بهداشت و درمانی و درگیر با کرونا قرار گرفتند و استخدام نشده بودند، همه اینها در قالب همین ۹۰۰۰ نفری که مجوز گرفتیم که ۴۵۰۰ موردش پرستار است به سمت استخدام رفته و به صورت پیمانی جذب خواهند شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره مطالبات معوق کادر درمانی، گفت: مبالغ چه مطالبات و چه مواردی که برای کرونا در نظر گرفته میشود، بعضا ممکن است مستقیمان به خود دانشگاهها پرداخت شود که آنها در مسیری که سیاست تعیین شده وزارت بهداشت است هزینه میکنند. در عین حال مبالغی هم ممکن است به وزارت بهداشت بیاید که جیب وزارت بهداشت سوراخ است و به سرعت در دانشگاههای علوم پزشکی توزیع میشود.
انتهای پیام/