سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کل گمرک ایران خبر داد؛

ثبت رکوردی تاریخی در شاخص وزنی صادرات غیر نفتی

میراشرفی گفت: از ۸۵ میلیارد دلار تجارت خارجی پارسال، ۴۱.۳ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار هم مربوط به واردات بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران، با اشاره به رسیدن حجم صادرات و واردات کشور به بیش از ۱۶۹ میلیون تن در سال ۹۸ اظهار کرد: میزان صادرات کشور از لحاظ وزنی به ۱۳۳/۹ میلیون تن رسید که تقریبا معادل ۳ برابر میزان وزنی واردات است. این افزایش، رکوردی در تاریخ صادرات غیر نفتی در شاخص وزنی ایران بوده و نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷، رشد ۱۳/۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

او افزود: میزان وزنی واردات سال ۹۸ به ۳۵/۳ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه ۹/۳ درصد افزایش یافته ‎است.

رئیس کل گمرک تاکید کرد: علیرغم تحریم‌های ظالمانه کشور در بنادر و مرز‌های زمینی و هوایی، توانستیم حدود ۱۳۴ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات در سال ۹۸ داشته‌ باشیم و با رسیدن رقم وزنی واردات به یک سوم میزان صادرات، رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کنیم.

میر اشرفی در خصوص ترکیب کالا‌های وارداتی به کشور توضیح داد: بیش از ۸۵ درصد کالا‌های وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه تولید، ماشین آلات خط تولید و کالا‌های واسطه‌ای تولید بوده و این ترکیب به این معناست که واردات در مسیر رونق تولید صورت گرفته است که با رونق تولید، افزایش صادرات را شاهد خواهیم بود.

او درباره ترکیب کالا‌های صادراتی گفت: کالا‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی دارای بیش‌ترین سهم در ارزش صادرات کشور بوده که حاکی از فاصله گرفتن کشور از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی، است.


بیشتر بخوانید: مرز‌های ایران و عراق تا ۲۷ فروردین مسدود است


رئیس کل گمرک اولین شریک تجاری کشور در سال ۹۸ را چین اعلام کرد و افزود: در سال ۹۸ بیشترین صادرات را به چین داشتیم و پس از آن کشور‌های عراق با حدود ۹ میلیارد، ترکیه با ۵ میلیارد، امارات متحده عربی با ۴/۵ میلیارد و افغانستان با ۲/۳ میلیارد دلار، ۵ مقصد اولیه صادرات ایران بودند که نشان می‎دهد، ۵ شریک اول صادرات کشورمان از کشور‌های آسیایی و اغلب از همسایگان ایران بوده‌اند.

میر اشرفی در خصوص شرکای وارداتی ایران نیز توضیح داد: چین با ۱۱/۲ میلیارد دلار شریک اول ایران در واردات بوده و پس از آن امارات متحده عربی با ۸/۹، ترکیه با ۴/۹، هند با ۳/۶ و آلمان با ۲/۱ میلیارد دلار ۵ شریک اول ایران در واردات هستند.

او در خصوص ترکیب کالا‌های وارداتی نیز اظهار کرد: این کالا‌ها شامل دو دسته ۱۰ قلم و ۲۵ قلم می‌شود که در خصوص ۲۵ قلم کالا، ۲۵ میلیون تن نهاده‌های تولید، نهاده‌های دامی، کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو وارد شده‎ است.

رئیس کل گمرک یکی از دلایل اصلی کاهش یا ثبات قیمت مرغ و فرآورده‌های مربوط به آن را افزایش واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی به کشور به میزان ۳ میلیون تن بیش‌تر از سال قبل دانست و افزود: بر اساس آمار گمرک ۲۹/۷ میلیارد دلار کالا‌های واسطه‌ای، ۵/۹ میلیارد دلار کالا‌های سرمایه‌ای و ۸ درصد کالا‌های مصرفی در سال ۹۸ وارد کشور شده ‎است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.