سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیل نقش اساسی ایفا می‌کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات آبخوانداری و سازه‌های آبخیزداری در کنترل و مهار سیل نقش اساسی ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سازه‌ها و عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در این استان، در کنترل و مهار سیل و جلوگیری از آسیب به تاسیسات و زیرساخت‌های شهری و روستایی نقش اساسی ایفا می‌کنند.

او افزود: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ سازه سنگی ملاتی و یکصد سدخاکی از محل اعتبارات استانی، ملی و صندوق توسعه ملی با هدف تثبیت زمین لغزش، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی، کنترل فرسایش خاک و تغذیه آبخوان احداث شده است.

محمدی مقدم ادامه داد: با توجه به بارش‌های ابتدای سال و میزان آب موجود در سد‌های استان ناشی از بارش‌های گذشته، تعدادی از سد‌های خاکی حوزه دشت شهرکرد، تومانک، هرچگان، هفشجان، نافچ، بارده و لارک، همچنین برخی از سد‌های خاکی شهرستان کوهرنگ، فارسان، لردگان، سامان، بروجن و خانمیرزا سرریز کردند.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد نزولات آسمانی به صورت روان‌آب از استان خارج می‌شود، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سدسازی موجب ذخیره ۳۰ درصد این میزان روان‌آب می‌شود.

محمدی مقدم تصریح کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار موجب ذخیره‌ و تزریق ۵۰۰ متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی می شود که در افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، احیای چشمه‌ها و قنوات مؤثر است.

به گفته او؛ خوشبختانه با اجرای تمهیدات لازم، بر اثر بارش های اخیر خسارتی به سازه‌های آبخیزداری استان وارد نشد.

انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.