سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هیچ خدمتی قبل از ۲۵ اردیبهشت به عشایر ارائه نمی‌شود

عشایر کوچ رو قبل از ۲۵ اردیبهشت ۹۹ اقدام به کوچ بهاره نکنند.

یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: عشایر استان اگر قبل از ۲۵ اردیبهشت ۹۹ اقدام به کوچ (چه سنتی و چه ماشینی) کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

او با بیان اینکه هر ساله هنگام کوچ خدمات مختلفی به عشایر ارائه می‌شود افزود: در صورت کوچ قبل از موعد مقرر هیچ گونه خدماتی به عشایر ارائه نخواهد شد.

حسین پور اضافه کرد: کوچ عشایر استان از ۵ ایلراه اصلی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: برابر با مواد ۴۴ و ۴۴ مکرر قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور و تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وروده پیش از موعد مقرر (٢۵ اردیبهشت ٩٩) و بدون پروانه چرا یا مازاد بر ظرفیت پروانه چرا به مراتع جرم محسوب گردیده و توسط مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی و پاسگاه‌های نیروی انتظامی و ایست و بازرسی‌های اکیپ‌های کنترل دام مستقر در گلوگاه‌های استان، برابر با مقررات با متخلفین برخورد خواهد شد و از طریق مراجع قضایی و انتظامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

حسین پور گفت: احتمال اینکه کوج بخاطر جلوگیری از شیوع کرونا ویروس به تعویق بیافتد وجود دارد.

کوچ عشایر همه ساله در ۲ فصل انجام می‌شود؛ اول در فصل بهار و هنگام کوچ ایل از گرمسیر به طرف سردسیر (ییلاق) و دوم در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز که ایل از سردسیر به طرف گرمسیر (قشلاق) و معمولاً خوزستان حرکت می‌کند و تا بهار سال آینده در مراتع این استان باقی می‌ماند.

چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است. جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری، حدود ۶۲.۱۰ درصد جمعیت عشایری کشور و ۵.۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.