سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا می‌دانید افراد ناقل کرونا، علائم بیماری ندارند؟

معاون فنی مرکزبهداشت یزد گفت: افراد ناقل کرونا، علائم بیماری ندارند و می‌توانند دیگران را هم مبتلا کنند.

مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت یزد در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: ویروس کرونا از زیرشاخه کرونا ویروس‌ها است و از سال‌ها پیش تحت عنوان مرس و سارس وجود داشته است.

او افزود: کرونا ویروس ۲۰۱۹ از کشور چین شروع شد و بیش از ۱۶۰ کشور جهان را درگیر کرده است وقتی این ویروس  وارد بدن می‌شود در مخاط، حلق، گلو و مخاط تنفسی لانه گزینی می‌کند و به سلول‌ها می‌چسبد و تکثیرمی شود و دست اندازی می‌کند و از ازطریق مستقیم یا جریان خون خود را به ریه می‌رساند.

 ویروس کرونا در کدام قسمت بدن فعالیت دارد؟

شریفی ادامه داد: فعالیتی که ویروس کرونا دارد بیشتر در فضای ریه است و از طریق مستقیم به ریه آسیب می‌رساند و تغییرات و فاکتور‌های التهابی که دربدن ایجاد می‌کند و تاثیر روی سایر دستگاه‌های بدن از جمله سیستم قلبی و عروقی دارد.

آیا راه انتقال این بیماری را می دانید؟

او گفت: راه انتقال این بیماری قطرات تنفسی است یعنی وقتی فردی آلوده به بیماری مبتلا می‌شود قطرات تنفسی اش به ویروس آلوده است و وقتی فاصله کمتر از ۱ متر باشد می‌تواند به طور مستقیم از فرد به فرد منتقل شود و بر روی مخاط فرد مقابل می‌نشیند و وارد بدن او می‌شود.

معاون فنی مرکزبهداشت یزد گفت: قطرات تنفسی آلوده به ویروس وقتی خارج می‌شود روی سطوح مختلف می‌نشیند که افراد سالم وقتی دست خود را به آن سطوح می‌زنند دستشان آلوده می‌شود و از طریق دست آلوده به مخاط انسان منتقل می‌شود و این چرخه تکرار می‌شود.

برای پیشگیری از کرونا چه نکاتی باید رعایت شود؟

شریفی ادامه داد: یکی از راه‌های حفاظت، استفاده ماسک در افراد بیمار است برای اینکه قطرات تنفسی آن‌ها به بیرون پرتاب نشود و افراد سالم هم نباید به افراد بیمار نزدیک شوند و باید مرتب دست خود را شستشو دهند و ضد عفونی کنند که اگر دست آلوده شد مخاط انسان آلوده نشود.

اوگفت: بیماری‌های ویروسی ماهیتی دارند که کنترل این بیماری‌ها سخت است، چون وقتی به بیرون از منزل می‌روند مرتب به سطوح مختلف دست می‌زنند و ممکن است مخاط هم آلوده شود پس بهترین کار این است که درخانه بمانید تا حداقل مواجه با ویروس را داشته باشید.

او گفت: اگر افراد حداقل دو هفته در منزل بمانند که در خیلی از کشور‌ها اجرا می‌شود، چون دوره کمون بیماری حدود ۳ تا ۱۴ روز است و مشخص می‌شود چه افرادی بیمار هستند و نیازبه بستری یا خدمات یرپایی دارند و افرادی که بیمار نیستند یا ناقل هستند یا دفع ویروس آن‌ها طی دوهفته به صفر می‌رسد پس باید درخانه بمانند که مشکلی برای خود و دیگران ایجاد نشود.

شریفی افزود: ۸۰ درصد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند تقریبا علامتی ندارند و این افراد خیلی خطرناک هستند که با ظاهر سالم در جامعه حرکت می‌کنند و ویروس را پراکنده می‌کنند و باعث ابتلا افراد می‌شوند و افرادی که سن بالا دارند ممکن است افراد جوان با ظاهر سالم، اما ناقل به منزل مادربزرگ و پدربزرگ بروند و آن‌ها را مبتلا کنند و علائم شدید پیدا کنند و منجربه بستری دربیمارستان می‌شود و ممکن است منجربه فوت شود.

او تصریح کرد: توصیه می شود افراد در خانه بمانند و از افرادی مانند؛  بیماران قلبی و عروقی و بیماران مزمن تنفسی محافظت کنند.

او گفت: افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند همیشه یک برونشیت مزمن دارند و همیشه سرفه‌های خلط دار دارند که سیستم تنفسی این افراد بیماری زمینه‌ای دارد و اگر در مواجه با این ویروس قرار بگیرند دو اتفاق برای آن‌ها می‌افتد یکی اینکه دستگاه تنفسی آسیب پذیرتری دارند و به واسطه اینکه برونشیت مزمن و سرفه دارند ویروس کرونا را بیشتر پراکنده می‌کنند و این بیماری برای افراد سیگاری خطرناک تراست.

او افزود: جا‌هایی که به صورت عمومی و یا جا‌هایی که در ابتدای ورود به منزل در معرض آلوده شدن به ویروس هستند ضدعفونی شود و برای مدیریت اضطراب ناشی از ویروس کرونا به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت یزد گفت: استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود  افراد سعی کنند روحیه نشاط خانواده را حفظ کنند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
خانم
۲۳:۲۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
تو رو خدا ورودی های یزد را کامل ببندید