سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونگی تاب آوری در برابر ویروس کرونا

یک کارشناس سلامت روح و روان گفت:نگرانی در برابر کرونا طبیعی است اما این ترس نباید سبب توقف چرخه زندگی شود.

رحیم شیخ هادی،کارشناس ارشد سلامت روح و روان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:انسان در طول زندگی با چالشی به عنوان بحران مواجه می شود ،ویروس کرونا بحران این روزهای زندگی ما است که سبب ایجاد استرس در بسیاری از مردم شده است و در عده ای ترس بیش از حد از کرونا باعث اختلال در زندگی، خواب و خوراکشان شده است.

او در ادامه یکی از آثار مثبت ترس را خودمراقبتی و پرهیز ار رفتار‌های پرخطر دانست و افزود: اگر ترس بیش از نیاز بدن باشد به اضطراب و وحشت تبدیل می‌شود که آثار سوئی برای انسان دارد.


شیخ هادی با بیان این که ترسی که تعادل و تناسب داشته باشد بسیار مفید است، اضافه کرد:اضطراب زیاد باعث می شود مراقبت از خود بیش از نیاز بدن باشد که آن هم برای بدن مضر است از طرفی اگر از چیزی هم نترسیم باعث زیان به خود می شویم و خطر را به خودمان نزدیک می کنیم.


این کارشناس سلامت روح و روان عنوان کرد:افرادی دچار استرس و اضطراب زیاد در رابطه با ویروس کرونا هستند،باعث اذیت شدن خود و اطرافیانشان می شوند.

او عنوان کرد: ترس بیش از حد در زندگی به کمک پزشک و روانپزشک درمان می شود، ترس از داروهای روان پزشک و داروهای روان و اعصاب یکی از اشتباهات رایج رفتاری در کشورمان است؛ فردی که در خواب دچار اختلال شده است بهتر است دارو مصرف کند که به خواب مناسب برسد تا بتواند به استرس غلبه کند.


او ادامه داد: سیستم ایمنی آنزیمی ترشح می کند که بدن را در برابر ویروس در حالت آماده باش قرار می دهد، اگر همیشه ترس و استرس داشته باشیم این آنزیم عملکرد خوبی نخواهد داشت و  فرد را زود تر به سمت بیماری سوق می دهد.


این کارشناس گفت :کرونا وارد زندگی ما شده است و ما برای مقابله با آن نیازمند امکاناتی هستیم ،اولین راه مقابله این است که بپذیریم که ما باید با این بحران کنار بیاییم و آن را حل کنیم.


شیخ هادی افزود : دومین راهکار مقابله با  این چالش،رعایت بهداشت خواب است و توصیه می شود کسانی که اختلال خواب دارند به پزشک مراجعه کنند.


این کارشناس سلامت روح و روان گفت:سومین راهکار تغذیه مناسب در همه شرایط به سلامتی روح و جسم ما کمک می کند و باید طوری باشد که بدن احساس ضعف و ناتوانی نکند و از طرفی انقدر در این زمینه زیاده روی نکنیم که سیستم بدن مختل شود.


او تاکید کرد که چهارمین راه مقابله  با این بحران،دوری از دخانیات است که استنشاق دود باعث آسیب پذیری بیشتر بدن می شود.


این کارشناس  سلامت روح و روان با اشاره به آسیب‌هایی که مصرف دخانیات برای فرد مصرف کننده دارد گفت: مجاورین و افرادی که در معرض دود هستند هم دچار مشکلات جدی تنفسی می‌شوند.

شیخ هادی با اشاره به این که پنجمین راه حل مبارزه تاب آوری است گفت : انسان حق نگرانی و ترس را دارد اما نباید این ترس و دلهره  باعث ثبات چرخه زندگی شود و باید حرکت در مسیر درست ادامه داشته باشد تا بتوانیم سالم تر از این بحران عبور کنیم.


او با اشاره شایعه سازی در مورد کرونا در فضای مجازی گفت: ششمین راه حل این است که افرادی که استرس بالایی دارند اخبار را از منابع معتبر دریافت و در طول روز بیشتر از یک یا دو مرتبه اخبار مربوط به کرونا را دنبال نکنند.


این کارشناس سلامت روح و روان هفتمین و آخرین راهکار در برابر مقابله با ویروس کرونا را  مثبت اندیشی عنوان کرد و گفت: برگ برنده هر فرد در زندگی و در مواقع بحران مثبت اندیشی است.


شیخ هادی ادامه داد:ذهن دو لاین مثبت و منفی دارد و فرد از هر لاین بیشتر استفاده کند به لاین دیگر غالب می شود.


او گفت : اینها راه‌حل‌هایی بودند که ما بر این استرس غلبه کنیم ولی راه دوم برای غلبه براسترس سازگاری با استرس است کارهایی که فرد را حواس پرت می کند و ذهن او را مشغول می‌کند برای سازگاری با استرس بسیار مفید است.


این کارشناس اضافه کرد؛ بازی کردن با بچه ها،ورزش کردن ، دیدن تلویزیون و فیلم، خواندن مجلات و کتاب های مختلف و درکنار خانواده بودن راه حل هایی برای سازگاری با استرس است.


او تاکید کرد :کودکان همیشه درحال الگو برداری از ما هستند ،بهتر است در کنار فرزندان و کودکانمان از مشکلات و این ویروس جدید صحبتی نکنیم، ولی آموزش های درست و صحیح را به آنها بگوییم.


شیخ هادی گفت : در این چالش زندگی، سلامت روح  و روان به مقابله با این ویروس کمک چندانی می کند و می تواند مارا سلامت از این بحران عبور دهد، سلامت روان کشنده ترین ابزار ما برای مقابله با کرونا است.

انتهای پیام/غ/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.