سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجازات‌های سنگین برای تهدیدکنندگان بهداشت عمومی

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: اگر فردی با علم و آگاهی از بیماری کرونا در سطح جامعه تردد کند و ناقل شود، می‌تواند مشمول مجازات قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان سید مهدی قویدل سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل رعایت نکردن برخی افراد، همیشه شاهد نقض حقوق دیگران بوده ایم، تصریح کرد: در شرایط کنونی که ویروس کرونا نیز فراگیر شده است، انتظار می‌رود همه مردم، مجموعه‌ها و اصناف همکاری و مراعات کنند.

او با بیان اینکه همیشه شعار کادر درمان پیشگیری بهتر از درمان است و در نظام‌های مختلف حقوقی، جامعه‌شناسی و روانشناسی هم همه معتقدند، پیشگیری بهترین، کم هزینه‌ترین و موثرترین راه کاهش آسیب است و در عدالت ترمیمی، اصل بر اقدامات پیشگیرانه گذاشته می‌شود، افزود: در عدالت کیفری قانون گذار برای افرادی که رعایت نکنند و به حقوق دیگران تعرض و قانون را نقض کنند، مجازات‌هایی را در نظر گرفته است.

قویدل بیان داشت: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تا یک سال مجازات حبس برای تهدید کنندگان بهداشت عمومی در نظر گرفته شده است؛ یعنی: اگر فردی با علم و آگاهی از بیماری کرونا در سطح جامعه تردد کند و ناقل شود، می‌تواند مشمول این مجازات قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه قانون گذار، تشخیص تهدید علیه بهداشت عمومی را برعهده وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی گذاشته است، اعلام کرد: در حال حاضر نیز کادر بهداشت و درمان کشور به صورت مستمر اعلام می‌کنند: حضور شهروندان در مجامع عمومی تهدید علیه بهداشت است و باید مردم دقت و رعایت کنند.

قویدل با بیان اینکه ترس همیشه بد نیست؛ گفت: از منظر روانشناسی ترس خوب، بر حفظ جان ما کمک می‌کند و ما را در برابر با خطر آماده می‌سازد و بر خلاف باور رایج، ترس همیشه نشانه ضعف نیست.

او از مردم و به ویژه جوانان خواست درشرایط فعلی که همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و کادر پزشکی و پرستاری درگیر ویروس کرونا هستند؛ در چهارشنبه پایان سال دقت داشته باشند، مشکلی را بر مشکلات جامعه اضافه نکنند.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان اعلام کرد: در قانون مجازات اسلامی اقداماتی که موجب اخلال در نظم، آسایش و آرامش عمومی جامعه شود، جرم انگاری شده و مجازات‌هایی از قبیل سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه در راستای استفاده از ظرفیت عظیم مردم در امر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی و شرکت دادن آنان در ارسال اخبار مختلف و بهره مندی از طرح ها، نظرات و پیشنهادات عالمانه آنان، سامانه سجام از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه راه اندازی شده است، گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیک http://sajam.adliran.ir/ اقدام به ثبت نام کنند.

قویدل با بیان اینکه توسعه پایدار و متوازن در هر جامعه؛ اگر همزمان با بهبود ابعاد گوناگون کیفیت زندگی صورت گیرد، به رشد منتهی می‌شود، بیان داشت: افزایش آسیب‌های اجتماعی نه تنها مانعی برای توسعه همه جانبه است؛ بلکه مانع ایجاد جامعه متعادل می‌شود و از دیدگاه جامعه شناسان؛ اگر جامعه و محیط، ناسالم و آسیب زا شوند، همه افراد در این حلقه آسیب آفرین، گرفتار می‌شوند.

او افزود: برنامه‌های اجتماعی پیشگیرانه و اصلاحی، زمانی به موفقیت می‌رسند که جامعه و محیط با آن شرایط سازگاری پیدا کنند؛ بنابرابن، ارتقای فرهنگ یک جامعه و افزایش آگاهی اجتماعی در کاهش آسیب‌ها تأثیر فراوانی دارد.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه آحاد مردم و افراد در جامعه بایستی نسبت به حقوق خود اطلاع داشته باشند، گفت: شهروندان در کنار حقوق خود، تکالیفی را نیز در برابر جامعه دارند که در منشور حقوق شهروندی آمده است و اگر رعایت شود می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای حفظ حقوق شهروندی امیدوار شد.

او تصریح کرد: در موقعیت کنونی و فضای حال حاضر کشور، همه مردم و تک تک افراد جامعه وظیفه دارند نسبت بر حفظ حقوق دیگران و سلامت افراد در جامعه اهتمام ویژه داشته باشند.


انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.