سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان را مجازی بگردید؛

سفرهای نوروزی بربال اینترنت

امسال گردشگری مجازی را جایگزین مسافرت نوروزی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، در حالی که متولیان بهداشت سفر را منع کرده اند، هتل‌ها در شهر‌های گردشگری مسافر نمی‌پذیرند و برخی استان‌ها از ورود مسافر جلوگیری می‌کنند و مراکز تفریحی و گردشگری بسته است، دیگر سفر معنایی ندارد.

ویروس کرونا مدتی است در جهان و کشور سفرهای خود را  آغاز کرده است و این موضوع عاملی شده که با اعلام وزارت بهداشت برای حفظ سلامت وجان مردم علاوه بر اینکه نکات بهداشتی باید رعایت شود امسال در تعطیلات  نوروز هم سفر‌ها لغو شده است و در استان‌ها دیگر نه تنها مسافر نمی‌پذیرند بلکه از ورود مسافر غیر بومی نیز جلوگیری می‌شود؛  استان همدان هم از جمله شهر‌هایی است که هیچ مسافری را پذیرا نیست.

با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروز هستیم و  خانواده ها در خانه ماندن را به  سفر‌های نوروزی  ترجیه می دهند خالی از لطف نیست که گردشگری مجازی را جایگزین سفر‌های حضوری کنیم. گردشگری مجازی این روز‌ها در تمام نقاط کشور کم و بیش فراهم شده و مسافرت با فضای مجازی راه حلی است که در شرایط کنونی می‌تواند از سوی گردشگران در اولویت قرار گیرد.

باید گفت، این روز‌ها که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا به مردم توصیه می‌شود در خانه بمانند و شهر‌های گردشگرپذیر را امسال از برنامه سفر خویش خارج کنند، لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری مجازی بیش از پیش احساس می‌شود. گردشگری مجازی یا گردشگری الکترونیک صنعت جدیدی است که مدتی است مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است. این گردشگری به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه گسترده جهانی تعریف شده که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای واقعی اطراف ما در اختیارمان می‌گذارد.

براساس این  موضوع با مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان به گفت و گو نشستم.


گردشگری مجازی اطلاعات تاریخی وفضای گردشگری کاربر را غنی تر می کند

علی مالمیر درپاسخ به سوال اینکه حالا که مردم از سفرهای نوروزی محروم هستند پیشنهاد شما برای آنان در روزهای تعطیل چیست؟ گفت: گردشگری مجازی راه حل این صنعت در شرایط فعلی است اما نوروز بازگشت به ریشه است و سفر در این ایام شناخت ریشه های قومی وجاذبه های دیدنی کشور برای مردم است ، پس با شرایط حاکم در جامعه پسندیده است  که به درون خویش سفر کرده و فرصتی برای خودشناسی هم داشته باشیم .

او با بیان اینکه در حال حاضر گردشگری با فضای مجازی بهترین راهکار است، اظهار داشت: گردشگری مجازی حداقل به کاربر کمک می‌کند در روزهای خانه نشینی ناشی از کرونا اطلاعات غنی‌تر نسبت به آثار تاریخی، فضاهای گردشگری کسب کند، از این رو شاید بتواند کمی از خلاء های  مسافرت‌های نوروزی را تامین کند.

مالمیر با اشاره به اینکه برای خانواده‌های دارای فرزند، گذراندن زمان بیشتر با هم فرصت خوبی برای ارتباط بیشتر والدین و فرزندان خواهد بود ابراز داشت:  برای سالم‌ماندن در هنگام شیوع ویروس کرونا، اعضای خانواده باید با کمک به یکدیگر و ایجاد احساس امنیت، مثبت‌اندیشی و حفظ ذهنیت سالم، منبع اصلی حمایت برای هم باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: با توجه به پویش «در خانه بماینم» یکی از بهترین مزایای سفر با فضای مجازی این است که از این طریق می توان اطلاعات خود نسبت به جاذبه های دیدنی و گردشگری سایر نقاط کشور را افزایش داد و در آینده با شناخت عمیق تر وهدفمند اقدام  به سفر کرد.

با یکی از مدرسین گردشگری  نیز در این زمینه هم صحبت شدم.

گردشگری مجازی ابزاری جذاب  برای سفر نوروزی امسال

بهنام افتخاری با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا امسال هیچ استانی پذیرای مسافر نیست، گفت: در شرایط فعلی گردشگری مجازی ابزاری جذاب برای مردم و اهرمی کارآمد برای ترغیب به خانه نشینی در دوران شیوع ویروس کرونا است.

فعال گردشگری بیان کرد: خانه‌نشینی و مبارزه با ویروس کرونا در قرنطینه آن هم در شرایطی که در آستانه تعطیلات سال نو به سر می‌بریم، موجب  شده تا دیگر نتوان فکر مسافرت را به خود راه داد، اگرچه امکان سفر جاده‌ای وجود ندارد، اما می‌توان در خانه هم فعالیت گردشگری انجام داد.
افتخاری اظهار داشت: این روزها فناوری به کمک صنعت گردشگری آمده و تورهای مجازی حسابی رو به گسترش هستند.

او با بیان اینکه گردشگری مجازی با خانه نشین شدن تمام مردم دنیا در خانه و بسته شدن مراکز گردشگری به موضوع‌های داغ این روزها تبدیل شده است، یادآورشد:  انسان روحیه‌ای تنوع طلب دارد و نشاط را در سفر می‌بیند. حالا این سفر دیگر در ماشین، اتوبوس و هواپیما و یا جاده‌ها نیست، بلکه برای تجربه گردشگری در روزهای کرونایی باید به دنیای مجازی سر زد.

او گفت: پدیده تورهای مجازی یکی از راه‌کارهایی بود که در سال‌های گذشته برای ترغیب به سفر شکل گرفت، اما اکنون به اهرمی برای خانه نشینی بدل شده است.

افتخاری افزود: گردشگری مجازی این روزها  می تواند محرکی  برای سفردر آینده مردم باشد.

و اما کلام آخر؛ به هر حال این روزها شرایط خاصی که در کشور حاکم شده، مردم را از مسافرت‌های نوروزی تا حد بسیار زیادی محروم کرده است. گردشگری مجازی شاید به اندازه گردشگری مرسوم نتواند برای اوقات نوروزی مردم جذاب باشد اما استفاده از این شرایط نیز خالی از لطف نیست.

گزارش از زهرا چعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج

 

 




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.