سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یاسین؛ جنگنده‌ای که بر لبه تکنولوژی جهان حرکت می‌کند + تصاویر

جت یاسین یکی از جدیدترین جنگنده‌های ایران است که در حال حاضر برای آموزش ساخته شده، اما در آینده نزدیک باید شاهد پیشرفت آن باشیم.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت جنگنده در دنیا یکی از پیچیده‌ترین دانش‌ها است که فقط چند کشور آن را در اختیار دارند و جمهوری اسلامی ایران هم با ساخت چند نمونه جنگنده به روش مهندسی معکوس نام خود را در این بین قرار داده است.

جوانان متخصص کشورمان در ابتدای راه، جنگنده صاعقه را ساختند که در شهریور ۱۳۸۵ اولین پرواز موفق خود را انجام داد و پس از آن آذرخش به میدان آمد که در سال ۱۳۷۷ توانسته بود پرواز موفق داشته باشد، با تجریه این دو جنگنده نیرو‌های مسلح کشورمان دست به ساخت جنگنده نسل پنجم زدند که در نتیجه قاهر ۳۱۳ ساخته شد.

قاهر ۳۱۳ یک جنگنده نسل ۵ آموزشی با قابلیت پشتیبانی نزدیک است که توسط سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح در حال توسعه است و نمونه اولیه آن در ۱۴ بهمن ۹۱ رونمایی شد، قاهر ۳۱۳ یک جنگنده دو موتوره با دو سکان عمودی است. سر بال‌های آن به سمت پایین تمایل دارند و از دو کانارد یک تکه (که در جنگنده‌های نسل ۵ هم مشاهده می‌شود و تاثیر مثبتی در سطح مقطعی دارد) استفاده می‌کند و دارای کابینی بزرگ با سطح دید خوب و یک سامانه اپتیکی زیر دماغه است؛ همچنین خروجی موتور آن دارای یک درپوش است که نشان دهنده تلاش متخصصان برای کاهش امواج فروسرخ بازتابی است.

این پرنده پیشرفته در فروردین ۹۶ آزمایش‌های حرکت بر روی باند و در بهمن همان سال تست فست تاکسی (سرعت گیری روی باند تا پرواز) را انجام داد و توسط سردار دهقان مورد تایید قرار گرفت؛ پس از ساخت این جنگنده، نیروی هوایی ارتش به فکر تولید یک جنگنده با قابلیت مانور بالا افتاد که در نتیجه جنگنده کوثر ساخته شد، اما این پایان راه نبود.

یاسین، جنگنده اصلی آموزش خلبانی

نیرو‌های نظامی ایران برای آموزش خلبانان جوان خود نیاز داشتند تا جنگنده‌ای آموزشی را با توجه به شرایط و تهدیدات روز کشور بسازند و اینگونه بود که یاسین متولد شد، این جت آموزشی پیشرفته تمام ایرانی دارای ۱۲ متر طول، چهار متر ارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر پرواز کند.

یاسین ایرانی بالی با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت دارد که آن را بسیار ویژه کرده، اما این بال یک خاصیت دیگر هم دارد، این بال به شکلی طراحی شده تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیما‌های آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

این پرنده تماما بومی قدرت خود را از دو موتور توربو جت اوج ساخت داخل با قدرت رانش حدود ۶ هزار پوند بدست می‌آورد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیما‌های جنگنده دنیا است، اما اگر به هر دلیلی جنگنده در حالت اسپین یا سقوط دورانی قرار بگیرد یکی از دیگر ویژگی‌های این پرنده ایرانی فعال می‌شود؛ وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانور‌های مختلف و فرار از حالت سقوط دورانی برطرف می‌کند.

چرا ارابه فرود یاسین وسط نیست

ارابه فرود جلویی در یاسین بر خلاف سایر جنگنده‌های ایرانی به جای وسط در گوشه قرار گرفته که تاکنون به غیر از جنگنده A-۱۰ در هیچ جنگنده‌ای دیده نشده و آن هم بخاطر وجود مسلسل پرقدرت این جنگنده آمریکایی است.

ارابه فرود یکی از قسمت‌های بسیار مهم در پرنده است، در فرآیند فرود یک هواپیمای مسافربری یا جنگنده، ارابه فرود کاملاً درگیر این فرآیند می شود، لذا باید از همه جهات آمادگی کامل برای یک فرود مناسب وجود داشته باشد. این فرآیند در مورد جنگنده‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است، چرا که در هنگام به وجود آمدن تهدید نظامی برای کشورها، جنگنده جزو اصلی‌ترین برطرف کنندگان آن تهدیدات هستند، لذا باید در آمادگی کامل باشند.

اما چرا ارابه فرود این جنگنده در وسط قرار ندارد، برای بررسی این موضوع باید به سراغ نمونه‌هایی که از این قابلیت برخوردار هستند برویم که تنها نمونه هم جنگنده A-۱۰ ایالات متحده آمریکا است.

تاندربولت A-۱۰ از جمله اولین هواپیما‌های جنگی آمریکا است که برای حمایت از نیرو‌های زمینی در جریان نبرد طراحی شده که در سال ۱۹۷۵ ساخته و در جنگ‌های دهه ۱۹۸۰ در اروپای شرقی برای مقابله با تانک‌های روسی استفاده شده است. از این پرنده در جنگ‌های خلیج فارس و مبارزه با داعش در خاورمیانه استفاده شد.

این هواپیما قدرت مانور زیاد در سرعت بالا و ارتفاع پایین را دارا است و می‌تواند مدت‌ها با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع پایین‌تر از ۳۰۰ متری زمین با شعاع دید ۴٫۲ کیلومتر حرکت کند. این پرنده آمریکایی ویژگی‌هایی دارد، اما شباهت آن با یاسین ایرانی در ارابه فرود است.

جنگنده A-۱۰ به یک مسلسل بسیار قوی مجهز شده که می‌توان آن را بارزترین ویژگی این پرنده دانست، مسلسل گاتلینگ ۳۰ میلیمتری که بر روی این هواپیما تعبیه شده ۳۹۰۰ گلوله در دقیقه را شلیک می‌کند و توسط سامانه‌های کنترل الکترونیکی مرتبط با سامانه‌های ناوبری به سادگی قابلیت آتش روی اهداف متحرک را دارد و به خاطر بزرگی این مسلسل طراحان مجبور شدند تا ارابه فرود دماغه را در کنار قرار دهند.

با بیان این موضوع می‌توان متوجه شد که متخصصان ایرانی هم برنامه بسیار ویژه‌ای برای یاسین دارند و احتمالا در آینده نزدیک باید شاهد تغییرات اساسی روی این پرنده آموزش تماما ایرانی خواهیم بود که می‌تواند تعجب دشمنان ایران اسلامی را برانگیزد.

این چنین ویژگی‌هایی آن هم در سطحی که فقط دو کشور قادر هستند از آن استفاده کنند نشان می‌دهد که طراحان جمهوری اسلامی ایران امروز در لبه تکنولوژی جهان حرکت می‌کنند و می‌توانند در هر لحظه تجهیزات مورد نیاز کشور را بسازند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
فرشاد
۰۳:۵۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
هزار ماشاالله
خدایا به همه مردم ایران دل خوش و سلامتی اعطا فرما.
به عزت و بزرگی خودت استقلال این کشور را حفظ کن .
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
من یک سوال دارم بال های جنگنده کوثر بزرگ تره یا یاسین وآیا جنگنده یاسین قابل مقایسه بااف4هست یااف5
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
حیف که اموزشیه
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بابا الکی خوشحالی نکنید یاسین یک جنگنده آموزشی برای آموزش ساخته شده من که اصلا خوشحال نشدم
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۹
در صنعت خودرو سازی ایران مدیران أنها فقط دنبال پر کردن جیبهای خود و پر گردن خزانه دولت هستندر غیر اینصورت پریاد پنج ملیونی پنجاه ملیون نمیشد
حاج قاسم
۰۱:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
قاهره ۳۱۳چراتابحال پرواز نکرده توان پرواز دارد یا ندارد ؟
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
با موتور توربوفن پرواز میکنه ولی فقط موتور مهم نیست
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
جنگ به تاريخ پيوسته
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
باشه
ناشناس
۰۴:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله. شما راست میگی!

پس لابد حاج قاسم و ابومهدی رو هم در شرایط صلح به شهادت رسوندند!
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
تو نوشته هاتون فقط گفتید نیرو های مسلح ایران در صورتی که 90در صد این دستا اورد ها برای ارتش بوده
ناشناس
۰۴:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ناجا و ارتش و سپاه و وزارت دفاع باهم، در خدمت اسلام. از این درصد بندی های عجیب و غریب هم نداریم
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
لبه تکنولوژی موتور اوج جی 85 توربوجت
مهدی ایران پور مبارکه
۰۵:۵۱ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
به نام خدا
واقعا ازصمیم قلب خوشحالم که سازندگان ما به این درجه از استعداد رسیده اند،واقعا احساس غرور می کنم
ناشناس
۰۳:۳۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
ما می توانیم
A
۰۱:۴۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
نمیدونم چرا هر چی طراحی میکنیم تهش شبیه اف5 هستش. به امید طراحی های بهتر
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۵ تير ۱۳۹۹
اگه از اف۵ به بالاتر بریم موتور توربو جت میخوایم بسازیمدر حده سوخو۳۰ شاید بشه ساخت
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
عاشق ایران ونیروی توانمد هوایی ایران هستم به امید ساخت وتولید پیشرفته ترین جنگنده ها وتجهزات نظامی دنیا انشاءالله عاشقتم ایران وایرانی روحت شاد حاج قاسم سلیمانی عزیز.ره.
مصطفی راد نصرتی
۰۰:۰۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
انشاا هر چه سریعتر و بزودی بتوانیم در حوضه ساخت هواپیمای مسافربری و قطعات مربوطه خودکفایی برسیم ،
مهدی
۲۱:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
اینده ازان ماست زنده باد ایران سربلند
سجاد حسن زاده فرد
۲۰:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
ای کاش صنعت خودروسازی دست سپاه پاسداران بود
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
چرا این هواپیما چرخهاش بسته نمیشن؟
چرا موقع نشستن صدای هواپیمای ملخدار میده؟ !
چرا وقتی بلند شد ناگهان افت قدرت و ارتفاع داشت و نتونست با قدرت اوج بگیره؟ !
صادق
۱۸:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
ج سوال اول چون هواپیما تست هاشو داره میگذرونه و اگه نگاه کنی قطعه ای که هنگام بستن چرخ ها حفظ ایرودینامیک بعد از بستن چرخ رو انجام میده روش نیست (قطعه ای که چرخ را داخل هواپیما موقع برخاست پنهان می کند )
ج سوال دوم اون صدا مال هواپیما ملخی هستش که همراهش پرواز کرد و در فیلم هم در هوا مشخصه از اون هواپیمایی که داره فیلم میگیره ، و برای این از هواپیما ملخی استفاده کردن که نشون بدن جز معدود جت های اموزشی هست که سرعت نشست دویست کیلومتر و نشون بدن سرعتش مادون صوت هست
ج سوال سوم بیشترین وزن هر پرنده ای که میخواد پرواز بکنه واسه وقتی هست که داره از زمین بلند میشه بخاطر همین در همه سایت ها دقت کنی وزن برخاست همه نوع هواپیمایی درج شده که تقریبا دو برابر وزن اون هواپیماست
ج سوال چهارم که فکر کنم در ذهن شماست اینه که چون هواپیما آزمایشی هست و مراحل ازمایش رو میگذرونه رنگش سبزه که یه چیز متداوله که سرچ کنی کارخانه اف 35 اونجاهم جنگنده هارو ببینی قبل رنگ کردن ، سبز هستن یا عکس کارخانه های هواپیماسازی هم همینطور
جانباز جنگ تحمیلی
۱۱:۱۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
درود برشرف شما پاسداران امنیت واقتدارایران
شفق
۱۰:۵۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
قاهر اگر نمایشی هم بود حداقل خوشکل بود بقیه که همان اف 5 خودمان است با کمکی دخل و تصرف؟
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۵ تير ۱۳۹۹
قاهر نمایشی نیست،موتور قوی میخواد مگرنه درحد جی ۲۰ میشه
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
خدا رو شکر کن که توانستیم مرگ نگو
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
چر از جنگنده قاهر خبری نیست!؟
مایکل
۰۶:۱۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
چرا چرخ هواپیما ها جم نمیشه مشکل از چیه لطفا پاسخ بدید
جنگنده
۱۸:۰۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
تو تلویزیون چند بار گفتن بخاطر اینکه داره تست هاشو میگذرونه و نگاه کنی قطعه آهنی یک تکه که به چرخ وصله و موقع بستن چرخ ها حفظ ایرودینامیک و پنهان کردن چرخ رو انجام میده روی چرخ هاش نیست ولی روی کوثر بود
سرباز
۰۵:۵۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
الهی شکر ،خداقوت موفق باشید
ناشناس
۰۵:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
درود برنیروهای مسلح وصنایع دفاعی ایران.
مونا
۰۳:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
انشاالله پاینده باشید
ناشناس
۰۲:۵۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
قاهر که هنوز پرواز موفقی نداشته.پروازی نداشته
محمدرضا
۰۱:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا زنده باد بر ایران
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
درود برشرف وغیرت وایمان دانشمندان ایرانی.خداوند برعزت شان بیافزاید که عزت اسلام ومسلمین وانقلاب راحفظ میکنند
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
و اونوقت برای هممه مردم سؤال است که چرا صنعت خودروسازی ایران سالهاست پراید با این کیفیت بد و غیر ایمن تولید می کند و باعث کشته شدن خلق الله می شود آیا این توانایی در جوان ایرانی نیست که بتواند موتور ماشین طراحی و بهت ین بدنه را طراحی و ساخت کند
.c
۲۰:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
یکی از هموطن غزیز مان دوماشین طراحی کردن اما افسوس هیچ شرکتی قبول نکردالعان در شرکت آلمانی این دو ماسین رو ساخته اگر بدانید چه ماشینهای ساخته در حیرت میمانید بازم بعد چند سال بازم پیشنهاد داده اگر شرکت های ما دوباره افع نیان دوباره اسمش العان یادم رفته ولی میتوانید از داخل گوگل سرچ کنید با عرض ادب که سر شما رو به درد آوردم
کاربر
۲۰:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
هواپیماسازی چه ربطی به خودروسازی دارد؟!
روسیه هم هواپیماسازی قوی اما خودروسازی بسیار ضعیف دارد
حال ما که فعلا در هر دو ضعیف هستیم!
گرچه فراموش نکنید همین کیا پراید در ژاپن هم بنام مزدا ۱۲۱ و در آمریکا بنام فورد فستیوا ساخته می شد. پس بجای تحقیر بیجای آن، به سبک رانندگی فاجعه بار خودتان ایراد بگیرید
ایرانی
۲۱:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
اگه به جوانان فرصت داده بشه شکی نیست بهترینها رو میسازند بخصوص اگه رقابت هم باشدولی این اتفاق نمیافتدچرا؟؟؟؟چون پشت پرده پور سانتهای خیلی چرب و چیلی داده میشه!!!!حیفه که اینها از دستشون بره!!!نهایت باید با این آشغالهاشون باقیمتهای نجومی بسوزیم و بسازیم!!!!اگه6ماه دندون رو جگر میگذاشتیم و اینارو نمیخریدیم اونموقع مجبور بودند این ارابه های مرگ رو به قیمت واقعی بفروشند.به امید روزی که خودروهای لوکس و محکم بدست جوانان خودمون ساخته شود.بخدا میشد که بشه خیلی خیلی زودتر از این!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی خدایی
۲۳:۵۲ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
ماشالله بله کاملا درسته باید همه نوع تکنولوزی بسازیم تولید بکنیم دستمان پر باشد