سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

بدهی چند هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان، چوب لای چرخ صنعت قطعه

بدهی چند هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان مشکلاتی را به وجود آورده که بر صنعت خودرو هم تأثیر گذار بوده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با رونق تولید در بخش های مختلف ، به طور حتم چرخ اقتصاد هم راه می افتد. قطعه سازی یکی از حوزه هایی است که نقش مهمی در صنعت کشور ایفا می کند و داخلی سازی آن تاثیر بسزایی در ارتقای تولید داخلی کشور دارد.

اما در حال حاضر قطعه سازان که ریشه اصلی در تولید و داخلی سازی محصولات دارند، با مشکلات متعددی از جمله کمبود نقدینگی مواجه شده اند.

چندی پیش وزیر صنعت خبر از ارائه تسهیلات و مطالبات به قطعه سازان داد که بر این اساس قرار شد ۱۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شود تا آنها بتوانند کار را پیش ببرند اما بعد از آن تنها بخشی از این مطالبات پرداخت شد و قطعه سازان در ادامه راه با مشکلات جدی رو به رو شدند.

چند روز قبل از عید امسال هم برای بار دیگر پرداخت اعتبار چندهزار میلیاردی به قطعه سازی‌ها تا پیش از پایان سال ۹۸، مجدد مطرح شد، اما قطعه سازان چندان به عملی شدن این وعده امیدی نداشتند چراکه به اعتقاد آنها حجم دخالت‌های دولتی در شرکت‌های خودروسازی به حدی وسیع است که پرداخت با تاخیر این اعتبارات هم نمی‌تواند چندان کارساز باشد و بیشتر به "نوش داروی پس از مرگ سهراب " می‌ماند.


بیشتر بخوانید: رفع مشکل تامین مواد اولیه قطعه سازان تا پایان بهمن ماه/ آغاز تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در آینده نزدیک


البته باید به این نکته نیز توجه کرد که شرکت‌های قطعه ساز مثل خودروسازی‌ها، دولتی نیستند. سودآوری در آن‌ها مهمترین هدف حیات آنهاست و اگر رفتار دولت باعث شود هدف مهم سودآوری در این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار گیرد، ممکن است دامنه این تاثیر مخرب بر بقای شرکت‌های خودروساز به ویژه در ایام تحریم و رکود، خدشه ایجاد کند.

به گفته کارشناسان حوزه صنعت، دولت باید به این نکته توجه کند که این بار تنها سودآوری شرکت‌های خودروساز نیست که در خطر است بلکه حیات آن‌ها نیز در معرض آسیب جدی قرار دارد. توقف پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی می‌تواند به واسطه مطالبات معوق کارگران و مشکلات این قشر به مشکلات امنیتی و کارگری منتهی شود.

پرداخت ۴  هزار میلیارد تومان به قطعه سازان

سیامک مقتدری عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت:  در جلسه‌ای که با وزیر صنعت برگزار شد قرار بر این بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان پرداخت شود، اما هم اکنون تنها ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و ۶ هزار میلیارد تومان مانده است،  در صورتی که وعده داده بودند این مبلغ تا پایان سال۹۸ پرداخت شود.

او با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از شیفت‌های کاری تعطیل شده و تولید قطعه با مشکلات جدی مواجه شده است، گفت: در کنار مشکلات شیوع بیماری کرونا، مسائل مربوط به نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به شدت به این حوزه فشار وارد کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز نیز مشکلات خاص خود را دارند، گفت: با توسعه تولیدات و رشد فعالیت‌های صنعت خودروسازی در کشور، بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شعار امسال با عنوان "جهش تولید" اظهار کرد:  یکی از عوامل مهم برای حرکت به سمت جهش تولید، پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان است چرا که اگر این پول به موقع تسویه نشود، تولید فعلی را از دست خواهیم داد.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در ادامه گفت: عوامل زیادی برای تحقق این شعار در دستور کار وجود دارد اما قدم اول که می‌تواند ۹۰ درصد در این امر تاثیرگذار باشد، تسویه به موقع مطالبات قطعه سازان است.

به گفته نجفی منش، اگر این تسهیلات به موقع پرداخت نشود علاوه بر مشکلاتی که برای تولید ایجاد می‌کند، منجر به نارضایتی کارکنان این صنعت به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق می‌شود و در نهایت نتایج منفی به همراه خواهد داشت.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه قدم اول برای توسه تولید ، تامین نقدینگی است افزود: اگر پول را به موقع به قطعه ساز پرداخت کنند، مشکلی در تولید وجود نخواهد داشت.

مشکل تامین مواد اولیه در تولید قطعه وجود دارد

بلال امانی یک قطعه ساز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: هم اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا به شدت حوزه تولید قطعه با مشکل مواجه شده اما تنها این یک طرف ماجراست و طرف دیگر کمبود مواد اولیه و نبود نقدینگی است که مشکلات متعددی برای فعالان این بخش به وجود آورده است. 

او بیان کرد: در گذشته مواد اولیه به صورت آزاد ارائه می شد اما هم اکنون این مواد در بورس کالا ارائه می شود که کار را سخت کرده است. قطعه‌سازان می توانند با دریافت کامل مبلغ تسهیلات مواد اولیه مورد نیاز خود را از فروشندگان داخلی و خارجی تامین کنند. 

امانی افزود: هم اکنون تیراژ تولید خودرو پایین بوده که به  دلیل عرضه کم مواد اولیه است.

مجموع بدهی گروه صنعتی ایران خودرو ۹ هزار میلیارد تومان است

فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پتانسیل‌های داخلی صنعت خودرو و قطعه، توان تولید داخلی کشور را بالا برده و مهندسان ایرانی که سربازان جنگ اقتصادی کشور هستند، این توانمندی را دارند و ما هم این باور را داریم که می‌توانند.

او در ادامه با اشاره به مجموع بدهکاری شرکت ایران خودرو اضافه کرد: در موضوع تسویه مطالبات قطعه سازان، با تمهیداتی که اجرا شده، هزار میلیارد تومان از تسویه ۱۲۰ روزه به قطعه سازان کاهش یافته است.

مقیمی بیان کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هم تمام و کمال به شبکه تامین تزریق خواهد شد و یک ریال هم صرف امور داخلی ایران‌خودرو نخواهد شد.

او با بیان اینکه مجموع بدهی گروه صنعتی ایران خودرو ۹ هزار میلیارد تومان است گفت: بنا داریم تا پایان سال این بدهی را به صفر برسانیم ضمن اینکه بازه‌های تسویه با قطعه سازان به تدریج از ۱۲۰ روز به ۶۰ روز و کمتر کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش رونق گرفتن تولید خودروی داخلی در مرحله اول بستگی به تامین سرمایه در گردش صنعت قطعه دارد. دولت قرار بود کمکی به بانک‌ها برای تسهیلات بلا‌عوض دهد، که این قضیه به ۴ هزار میلیارد تومان مشهور شد، اما متاسفانه دولت در این خصوص کند پیش رفت.

به طور حتم حمایت از قطعه‌سازان بر روی قیمت نهایی خودرو اثر می‌گذارد. این تسهیلات بانکی وعده داده شده برای تبدیل به سفارش گذاری جدید حتما باید به دست قطعه ساز برسد و تنها در صورت رفع مشکلات قطعه سازان می توان به توسعه صنعت خودرو هم امیدوار بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
رسول میرزایی
۲۰:۱۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
مگه قطعه سازان برای خودرو نمیسازن؟خوب مگه خودرو رامفت یاارزون میدن به مردم ؟قبل ازاینکه ماشینو بدن پولشو خودروسازهامیگیرن چرا بدهی بالا میارن
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
علتش نبود پول نیست علتش بقای انحصار خودروساز اگر قطعه ساز پول داشته باشه میشه خودرو ساز و بازرار انحصار از دستشون خارج میشه !!
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
تو این کشور چه خبره کی حاکمه بانکها در مدت 17 ماه 168 درصد سود کردن و 29 درصد به مردم دادن تازه ناراضین و میخوان 10 درصد به مردم بدن صد رحمت به کمونیستی
حامد
۰۱:۳۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام انشاله اگر جلوی رانت بازی گرفته شود و مدیران ایرانخودرو دلسوز با شند
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
بهتره برن یه بازرسی از این دوتا خودرو ساز انجام بد. احتمالا چاهی چاله ای ابر گودالی تو این شرکت ها هست که هرچی پول از مردم میگیرن میریزن توش بازم پر نمیشه...
واقعا خجالت اوره که این فساد رو دارن هر هفته با یه مقاله توجیه می کنن.
پراید 25 تومنی در ابتدای سال شد هفتاد تومن یعنی چند درصد...
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
یه جای کار خرابه درآمد اینها خیلی بالاست اما کجا این پولها هزینه میشه جای سواله
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
مردم ایران تاوان چیا میدن چرا باید با این ماشینا مزخرف بسازیم؟
محمد
۰۹:۲۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
چون مستعمره پژو هستیم