سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش یک میلیارد دلاری ارزبری با داروهای زیستی

تولید دارو‌های زیستی یکی از نقاط پررنگ پیشرفت‌های علمی کشور است که سالانه حدود یک میلیارد دلار، ارزبری را کاهش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زیست‌دارو‌ها یا دارو‌های بیولوژیک دارو‌هایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌های سوماتیک، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌کننده شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌دارو‌ها به شمار می‌روند.

این دسته از دارو‌ها که از دارو‌های سنتزشده شیمیایی متمایز هستند، داروهای زیستی مبتنی بر پروتئین مشتق‌شده از سلول‌های زندهٔ کشت شده در آزمایشگاه هستند. زیست‌دارو‌ها توسط تزریق یا داخل وریدی (IV) وارد بدن می‌شوند. با ظهور تکنیک‌های بیولوژیک مولکولی مدرن و به روز استفاده از آن‌ها در طب در دههٔ گذشته فوق‌العاده افزایش یافته‌است، اگرچه از زیست‌دارو‌ها برای درمان بیماری بیش از ۱۰۰ سال استفاده شده‌است.

زیست‌دارو‌ها متفاوت از دارو‌های سیستمیک سنتی که بر کل سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند، هستند، بیولوژیک‌ها قسمت‌های خاصی از دستگاه ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد. تحقیق و توسعهٔ سرمایه‌گذاری در دارو‌های جدید در صنعت بیولوژیک ۶۵٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ بود.

دارو‌های زیستی که با فناوری‌های پیچیده‌ای تولید می‌شوند و در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج کاربرد دارند. ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این پیشرفت‌ها نقشی اثرگذار دارد و به کاهش یک میلیارد دلاری ارزبری از کشور کمک کرده است.

توانمندی‌های دارویی ایران بسیار بالا است و اوج آن را در در صنعت دارو‌های بیوتکنولوژی شاهد هستیم، جایی که تقریبا تمامی دارو‌های دارای ارزبری بالا، در کشور به تولید داخلی رسیده اند.


بیشتر بخوانید: قدیمی‌ترین بنای باستانی جهان از خطر نابودی نجات یافت


از حدود ۵۰ داروی ارزبر بیوتک، ۲۲ دارو در سال‌های گذشته تولید شده که سالانه حدود یک میلیارد دلار، ارزبری کشور را کاهش می‌دهند. تولید باقی این لیست نیز از اواخر سال ۹۷ برنامه ریزی شده و تا انتهای سال ۹۸، دانش فنی بیشتر آن‌ها کسب شده و آماده تولید صنعتی می‌شوند. پیش بینی می‌شود که این سری از دارو‌ها نیز بتوانند در حدود ۵۷۰ میلیون دلار، ارزبری کشور را در شرایط تحریم کاهش دهند.

در حال حاضر با در نظر گرفتن میزان صادرات و رفع نیاز‌های بازار داخل، زیست فناوری ایران بین ۴/۰ تا ۵/۰ درصد از حجم بازار جهانی زیست فناوری را در اختیار دارد.

چشم انداز ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کسب ۳ درصد از بازار جهانی زیست فناوری در افق ۱۴۰۴ یعنی عددی در حدود ۲۰ میلیارد دلار است. راهبرد اصلی ستاد برای رسیدن به این عدد، تمرکز بر حوزه‌های کلان اقتصادی همچون کشاورزی، دام و طیور، دریا و انرژی است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.