سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چطور فیزیک را در کنکور سراسری ۱۰۰ درصد بزنیم؟

یک مشاور تحصیلی و کنکور به بیان توضیحاتی درباره اینکه چگونه فیزیک را در کنکور سراسری ۱۰۰ درصد بزنیم پرداخت.

هیراد ذاکر مشاور تحصیلی  و کنکور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان توضیحاتی درباره چند سوال پر تکرار داوطلبان کنکور سراسری پرداخت.

ذاکر گفت: داوطلبان دلیل اینکه چرا در یک درس ضعف دارند را باید پیدا کنند و این موضوع بسیار مهم است. داوطلبانی که سال اول در کنکور موفق نمی‌شوند باید علت موفق نشدن خود را کشف کند و سپس در پی جبران آن برآیند و به مسیر اشتباه قبلی ادامه ندهند.

او در ادامه گفت: مثلا داوطلبی در فیزیک و عربی ضعیف است و درس را متوجه نمی‌شود و این باعث می‌شود از این درس‌ها متنفر شود داوطلب در این زمینه باید علت این مشکل خود را کشف کند و سپس در پی جبران آن برآید. اشکال را ابتدا پیدا کنند و سپس در جهت رفع آن برآیند. با حل این مشکلات داوطلب می‌تواند در کنکور موفق شود و افراد بسیاری داریم که این افراد حتی رتبه تک رقمی نیز آورده اند.

با تلاش زیاد و مطالعه فراوان می توان در کنکور موفق شد؟

ذاکر در ادامه گفت: اگر کسی امکانات نداشته باشد معدل ضعیف هم داشته باشد می‌تواند در کنکور موفق شود. با اضافه کردن تلاش نمی‌توان گفت که فرد موفق می‌شود وقتی در مسیر اشتباه بدوید هر چه قدر بدوید بیشتر به شکست می‌خورید. داوطلبان این تصور را نداشته باشند که با بیشتر خواندن حتما موفق می‌شوند بلکه باید مسیر درست را انتخاب کنند.

حذف برخی دروس سخت برای داوطلب مضر است یا مفید؟

او در ادامه با بیان اینکه داوطلبان اطلاعات خود از کنکور را بالا ببرند اضافه کرد: ضعف در یک درس باعث نمی‌شود که فرد در کنکور موفق نشود بلکه با خوب خواندن سایر درس‌ها نیز می‌توان در کنکور موفق شد. داوطلبان نباید اقدام به حذف درسی کنند که فکر می‌کنند در آن ضعف دارند.

این مشاور تحصیلی در ادامه گفت: هیچ درسی را نباید حذف کرد، چون سوالات کنکور الان ترکیبی است و نمی‌شود گفت که یک مبحث دو سال در کنکور نیامده پس سال بعد هم نمی‌آید. سوالات کنکور الان ترکیبی از چند مبحث است.


بیشتر بخوانید:زمان جدید برگزاری کنکور ارشد و دکتری اعلام شد


این مشاور تحصیلی در ادامه تاکید کرد: به عنوان مثال نخواندن فیزیک قطعا داوطلب را از کنکور حذف خواهد کرد.

معدل پایین چقدر در عدم قبولی کنکور موثر است؟

او در ادامه گفت: معدل پایین مدرسه و ضعف در هر درسی نمی‌تواند جلوی قبولی در کنکور را بگیرد و داوطلب می‌تواند تمام این مشکلات را حل و در کنکور موفق شود.

ذاکر بیان کرد: در نمیسال دوم تحصیلی که کنکور دارید نباید با آزمون و خطا پیش رفت. با بالا بردن ساعات مطالعه نمی‌توان در رقابتی که ۶۵۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و فقط ۳ هزار نفر آن‌ها قبول می‌شوند موفق شد. داوطلبان باید روش‌های مطالعه خود درست کنند.

برای مطالعه کنکور باید از چه سالی شروع کرد؟

او افزود: داوطلبان باید از سال یازدهم حتما شروع به مطالعه برای کنکور کنند، چون در این سال نه امتحان نهایی وجود دارد و نه کنکور، امتحان نهایی که ۳۰ درصد تاثیر مثبت در کنکور دارد و کنکور ۷۰ درصد در قبولی تاثیر گذار است. باید بار کنکور را از سال دوازدهم کمتر کنید و از سال یازدهم شروع کنید. شروع کردن برای کنکور و رتبه‌های تک رقمی آوردن نیازمند شروع کردن از سال‌های پایه است.

با ۱۰ ساعت مطالعه در روز می توان در کنکور قبول شد؟

این مشاوره تحصیلی افزود: اگر روزی ۱۰ ساعت درس بخوانید و روش درست مطالعه را بدانید و پیش نیاز و هم نیاز را رعایت می‌کنید و مطالب ترکیبی را به موازات هم پیش ببرید. برای مرور مطالب حفظی، تحلیلی روش‌های متفاوت داشته باشید. رفع اشکال را انجام می‌دهد و در آزمون‌های که می‌دهید پیشرفت دارید و اشکالات خود را تغییر می‌دهید بله می‌توانید در کنکور موفق شوید، ولی صرف ۱۰ ساعت مطالعه در روز گواهی بر قبولی در کنکور نیست.

ذاکر گفت: برای ۱۰۰ درصد زدن فیزیک در کنکور باید به تمام تست‌های ۱۰ سال کنکور را بخوانید به گونه‌ای که با هیچ سوال جدیدی در کنکور مواجه نشوید و بعد از آن نیازی به تهیه کتاب بیشتر ندارید بلکه خودتان شروع به طرح سوال و تست کنید. به عنوان مثال تراز ۷ هزار ۲۰۰ خیلی خوب است. رفع اشکال هم انجام دهید. سوالات سخت برای خودتان طرح کنید.

والدین با داوطلبان بی انگیزه چکار کنند؟

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: داوطلبی که انگیزه ندارد را باید به دنبال علت این بی انگیزگی را بر طرف کنید. بیشترین علت این بی انگیزگی موفق نبودن در مطالعه و درس خواندن است بهتر است به دنبال حل اشکال داوطلب بروید تا انگیزه خود به خود در داوطلب به وجود بیاید. با نتیجه مثبت گرفتن می‌توان انگیزه کافی برای کنکور پیدا کرد.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.