سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا پایان نامه‌ها برای جامعه کاربردی ندارند؟

رئیس دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی درباره اینکه پایان نامه‌های دانشگاهی به مسائل و مشکلات موجود جامعه نمی‌پردازد توضیح داد.

محمد جلالی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره این موضوع که  در سال‌های اخیر کمتر شاهد نوشته شدن پایان نامه‌ای هستیم که به مسائل و مشکلات موجود جامعه بپردازد گفت: در پاسخ به این سوال باید سه عامل را باعثاین موضوع دانست اول خود دانشجو، دوم استاد راهنما و مشاور و دلیل سوم زیر ساخت و اسناد بالادستی هستند که به فرد دیکته می‌کند تا چه کاری انجام دهند.

او در ادامه درباره عامل اول یا همان خود دانشجو بیان کرد: در دانشجو این احساس ایجاد نشده که پایان نامه کارشناسی ارشد یعنی آینده زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی این دانشجو؛ اگر دانشجو به این موضوع پی ببرد که  پایان نامه کارشناسی ارشد تعیین کننده  زمینه پژوهشی و زمینه اشتغالش خواهد بود  قطعا دنبال موضوع‌هایی خواهد رفت که بتواند ادامه آن را چه برای اشتغال خود و چه برای ادامه تحصیل موثر بگذراند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره موضوع و علت دوم نیز گفت: موضوع دوم استاد راهنما و هیئت علمی‌ها هستند که آن‌ها هم به دنبال موضوعاتی نبوده اند که مشکل گشای جامعه و صنعت و دستگیر دانش آموخته در مراحل بعدی زندگی باشد.

جلالی افزود: علت سوم اسناد بالادستی هستند که آنها هم این موضوع را از استاد نخواسته و به صورت نامحسوس این اسناد بالا دستی به استاد راهنما و عضو هیئت علمی گفته است که به دنبال تولید مقالات در سطح مقالات ISI  و رنکینگ بین المللی باشند.


بیشتر بخوانید: فرزندان سفیدپوش ملت ظرفیت‌های تامین سلامت عمومی را تقویت کرده‌اند


او در ادامه بیان کرد: بسیاری از موضوعات  فعلی جامعه ما موضوعاتی نیست که در مجلات بین المللی چاپ شوند و این خود به خود افراد و پژوهش‌های اعضای هیئت علمی را به سوی مطالعاتی که بتوانند از آن‌ها مقاله بین المللی استخراج کنند سوق می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: این مقالات باری از دوش مشکلات فعلی منطقه‌ای و محلی ما برنمی دارد و تاکنون نیز برنداشته است  علی رغم رشد افتخار آمیز تولید مقالات در عرصه بین المللی تبدیل این برون داد‌ها به ثروت و حل معضلات موفقیت آمیز نبوده است.

جلالی گفت:  زیر ساخت‌ها و اسناد بالا دستی عاملی سوم است که  برمی گردد به آیین نامه‌ها وقوانینی که توسط وزارتین ابلاغ می‌شود و نمونه بارز آن مبانی ارتقای علمی در بین اعضای هیئت علمی است که اخیرا اصلاح شده است ولی در گذشته محلی از ارائه حل مشکلات منطقه‌ای و ملی در آن دیده نشده بود.

پایان نامه‌ها باید مشتری بیرونی داشته باشند

او در ادامه بیان کرد: وقتی موضوع فقط برای کسب امتیاز ویژه استاد و دانشجو و افزایش رنک دانشگاه و بین المللی کشور باشد، ولی دردی از مشکلات جامعه دوا نکند در راستای منافع جامعه و صنعت نیست و فرد صرفا در راستای منافع خودش و سازمان تابعه اش گام برداشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد:  پایان نامه‌ها باید یک مشتری بیرونی داشته باشند حتی اگر متقاضی فعلا وجود ندارد این پایان نامه ترقیب و احساس نیاز را در جامعه و صنعت ایجاد می‌کند که این موضوع مورد ملاحظه شما باشد؛ موضوع پایان نامه باید به پیشرفت جامعه و صنعت کمک کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
باهر
۱۷:۱۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
وقتی پایان نامه ها در مجلات علمی خارجی باعث افزایش اعتبار دانشگاه و...میشود حتما برای خارجی ها مفید و موثر هستند که مورد تشویق و ترغیب قرارمی گیرند و بطور نامحسوس جهت علمی کشورهای دیگر را بسمت منافع خود راهنمایی و سوق میدهند.