سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف الکل برای مقابله با کرونا خطرناک است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف الکل برای ضدعفونی کردن بدن از ویروس کرونا از لحاظ علمی کاملا اشتباه و بسیار خطرناک است.

قاسم  میری علی آباد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، در پی انتشار گزارشاتی مبنی بر مسمومیت تعدادی از هموطنان به دلیل استفاده از الکل برای ضد عفونی بدن اظهار داشت: برخی افراد سودجو با تغییر رنگ الکل متانول یا الکل چوب، آن را به جای الکل اتیلیک یا الکل سفید به فروش می‌رسانند و استفاده هر ۲ نوع الکل برای ضد عفونی بدن از لحاظ علمی مردود بوده و استفاده الکل خالص روی پوست بدن نیز عوارض خاص خود را دارد.

او  بیان کرد: فضای مجازی و رسانه‌های غیر مجاز علت اصلی ترویج باور غلط و غیرعلمی افزایش ایمنی بدن در مقابل کرونا با مصرف الکل هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مردم خواست تا اخبار سلامت را از رسانه‌های رسمی و سایت وزارت بهداشت به آدرس Behdasht.gov.ir و سایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به آدرس Zaums.ac.ir دریافت کنند.

مسوول مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: متانول به دلیل سمیت بالایی که دارد، چنانچه بصورت تصادفی خورده شود مسمومیت شدیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به کوری و حتی فوت فرد شود.

محدثه نجاری افزود: در بیشتر موارد مسمومیت با متانول، بصورت تصادفی و یا به دلیل استفاده اشتباهی از آن مثلا به عنوان ضدعفونی کننده و جایگزین اتانول رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: افرادی که به واسطه شغل خود در تماس مداوم با متانول هستند به دلیل سمیت بالای این محلول و جذب راحت آن از طریق تنفس و یا پوست، در معرض خطر مسمومیت هستند لذا این افراد باید از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کنند.

مسوول مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و مخاطرات جبران ناپذیر مسمومیت با متانول، باید فرد مسموم بلافاصله و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اورژانس بیمارستان و یا مراکز درمانی منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای از بین بردن ویروس کرونا و ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح حتما نیازی به استفاده از اتانول و یا ضدعفونی کننده‌های مشابه نیست، افزود: بهترین و موثرترین راه برای ضدعفونی، استفاده از صابون و محلول‌های ضدعفونی کننده معمولی نظیر بتادین، آب ژاول یا وایتکس است که در تمامی خانه‌ها یافت می‌شود.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.