سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از بررسی اثرات چند جانبه بیماری کرونا بر روی افراد جامعه تا نه به سفر‌های نوروزی

در بررسی اثرات کرونا بر افراد و خانواده‌ها می‌توان به جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی جسمی آن اشاره نمود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید covid ۱۹ اکنون یک مشکل جهانی است که بنا بر گزارش‌های رسمی شیوع آن از ۲۹ بهمن ۹۸ در ایران تأیید شده است.

انسان همیشه با بیماری‌های ویروسی مانند (زگیل، سرخک، آبله مرغان و سرماخوردگی عادی) رو به رو بوده و در کشمکش با آن‌ها راه‌های گونا گونی را آزموده است.‌

می‌دانیم که مهمترین ویژگی این ویروس نوپدید، خطر آلودگی محیطی بیشتر و خطر گسترش سریع‌تر آن نسبت به ویروس‌های دیگر است و، چون تا کنون واکسن و یا داروی خاصی برای آن ساخته نشده است، باید مقاومت تنی و روانی خود را در برابر این ویروس و پیامد‌های ذهنی و هیجانی شیوع آن افزایش دهیم.

همه می‌دانیم که حالات ذهنی و هیجانی مثل ترس، نگرانی، بی تابی و اندوه شدید عملکرد‌های طبیعی دستگاه عصبی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی ما را دچار آشوب می‌کند.

عنایت الله کلیج رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: هر چه بتوانیم سیستم ایمنی بدن را با تغذیه مناسب تقویت کنیم کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها مثل کرونا قرار می‌گیریم.

او با اشاره به اینکه باید سیستم ایمنی بدن را با غذا‌هایی که حاوی ویتامین‌های C، A و D هستند بالا ببریم، افزود: بهترین منبع ویتامین C مرکبات هستند که مصرف روزانه آن‌ها توصیه می‌شود.

کلیج با بیان اینکه بعد از مرکبات سبزیجات هستند که منبع خوب ویتامین C به شمار می‌روند اضافه کرد: پیاز منبع دیگر ویتامین C است که به صورت خام می‌تواند مصرف شود.

او از دیگر ویتامین‌هایی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید به ویتامین A اشاره داشت و گفت: این ویتامین در سبزیجاتی که برگ تیره دارند مثل اسفناج یافت می‌شود.

کلیج ادامه داد: شیر یکی از کامل‌ترین ماده‌های غذایی است که همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را دارا است.

او در پایان متذکر شد، شیر منبع کامل پروتئین و کلسیم است و توصیه می‌شود در روز حداقل دو واحد مصرف ولی حتماً باید از شیر پاستوریزه، جوشیده و کم چرب استفاده شود.

برای افزایش پایداری عملکرد‌های سیستم ایمنی، غدد و اعصاب نخست باید اطلاعات ورودی به ذهن و حواس را مدیریت کنیم.

اگر پیوسته و پیاپی چشم و گوشمان به گوشی همراهمان باشد و گفت و شنید و جستجوهایمان مدام درگیر شایعات نادرست باشد دلمان از وحشت و بیم لبریز می‌شود و در پی آن عملکرد‌های طبیعی دستگاه عصبی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی برای فراهم آوردن تاب آوری و مقاومت بدن بهم میریزد که نتیجه آن کاهش سطح ایمنی بدن است.

با توکل و توسل، ذکر‌ها و دعاها، و نذر‌های خالصانه و مددجستن از نیروبخش‌های معنوی می‌توانیم طمأنینه‌ای در قلب طلب کنیم که نه تنها به تندرستی ما کمک می‌کند بلکه مایه رستگاری و برکت در جان ما می‌گردد.

ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت
با درد صبر کن که دوا میفرستمت

بررسی اثرات چند جانبه بیماری کرونا بر روی افراد جامعه و خانواده‌ها

در بررسی اثرات کرونا بر افراد و خانواده‌ها می‌توان به جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی جسمی آن اشاره نمود.

سید نجف هاشمی روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی در کل می‌توان گفت کرونا به جهت ماهیت فراگیر و جهانشمول آن باعث افت رشد اقتصادی و ضربه به توان مالی جامعه و خانواده‌ها خواهد شد.

او افزود: بدیهی است تاثیرات منفی این امر در کشور‌های در حال توسعه و مناطق محروم بیشتر از سایر مناطق خواهد بود.

هاشمی اضافه کرد: بیماری‌های همه گیر فی نفسه از یک طرف می‌تواند باعث آسیب و لطمه جدی به گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی گردد و از سوی دیگر موجب ترغیب، تشویق و همنوایی مردم و خانواده‌ها در جهت غلبه بر این بیماری شود.

او ادامه داد: از جهت فرهنگی بیماری کرونا در همین مدت کوتاه، توانست فرهنگ و سبک زندگی مردم را در جهت بهزیستن و ارتقای بهداشت و سلامتی تغییر دهد.

هاشمی گفت: کاملا پیداست مردم توجه و دغدغه بیشتری برای رسیدگی به وضع بهداشت و سلامت خود پیدا نموده اند و تلاش می‌کنند به هر نحو دیگران را نیز تشویق به این امر نمایند.

جنبه روانی جسمی، موضوع قابل توجه پس از شیوع بیماری کرونا

از زمانی که رسماً بیماری کرونا و اهمیت آن در جامعه مطرح شد، شاید بیشتر از هر چیز دیگر، موضوع سلامتی روانی و جسمانی خانواده‌ها و آحاد جامعه در مرکز توجه قرار گرفته است؛ لذا به نظر می‌رسد لازم است این مساله بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

بدون شک همه می‌دانیم رابطه تنگاتنگ و نزدیکی میان سلامت جسم و روان وجود دارد، پس در این صورت هر موضوعی که باعث کاهش بهداشت روانی افراد و خانواده‌ها گردد، به سلامت جسمی آنان نیز ضربه خواهد زد.

در مبحث کرونا می‌توان به چند عارضه روانی آشکار اشاره داشت که متأسفانه همگی باعث به مخاطره انداختن سلامت افراد جامعه می‌شوند از جمله استرس و اضطراب ناشی از این مسئله که سرانجام چه خواهد شد؟

هاشمی روانشناس و استاد دانشگاه گفت: ابهام آینده جامعه از نظر گسترش و خطرآفرینی ویروس کرونا از یک سو و موج خبر‌های ضد و نقیض در فضای مجازی در مورد این موضوع از طرف دیگر بر افزایش استرس و اضطراب افراد خواهد افزود و این شرایط می‌تواند به شدت سلامت روانی و جسمی اشخاص را تهدید نماید.

او افزود: مسئله دیگر در این راستا تقویت گرایشات وسواسی در افرادی است که به نوعی زمینه آن را دارا هستند.

هاشمی اضافه کرد: به عبارت دیگر از آنجا که یکی از مهمترین ارکان وسواس، اضطراب و استرس است، تعداد قابل توجهی از افراد ناچارا به یک سبک وسواسی جهت محافظت از خود و سایر عزیزانشان روی خواهند آورد.

او ادامه داد: افزایش افسردگی و بدبینی نیز به عنوان یکی از آثار دیگر گسترش همه گیر کرونا در آینده و در صورت طولانی شدن موضوع خواهد بود، لذا به نظر می‌رسد همه (یعنی مسئولین و مردم) باید دست در دست هم، متحد و هماهنگ و فارغ از هر حزب یا سلیقه سیاسی و اجتماعی بخاطر کاهش اثرات منفی و متعدد این مسئله، در جهت کنترل بیماری کرونا و ریشه کن کردن آن تلاش نمایند.

قدر بدانیم هر آنچه را که فکر میکردیم ساده اند، اما نبودند

شاید تا به حال به این فکر نکرده بودیم که شاید روزی دلمان برای تا سر کوچه رفتن هم تنگ شود، روزی بدون استرس به نرده‌ها و دستگیره‌های در دست بزنیم و بعد از آن به کار‌های دیگرمان بپردازیم.

شاید هیچوقت به این فکر نکرده بودیم که اختراع زکریای رازی روزی اینقدر به دردمان بخورد.

حالا که زندگی از روال عادی خود خارج شده است و جامعه با بحران مواجه می‌شود آن زمان مردم متوجه نعمت‌هایی که نسبت به آن غافل بوده اند، می‌شوند.

اسفند برای هیچکدام از ما اینگونه نبود، اسفند برای ما با شور و هیجان و قیل و قال دستفروشان، سر و صدای سه شنبه بازار و شنبه بازار همراه بود.

کرونا قدر دورهمی ها، با هم بودن ها، جشن‌ها و برنامه‌های خانوادگی، قدم زدن در خیابان، خرید کردن، سفر کردن و خیلی از لذت‌های این دنیا را بار دیگر به ما انسان‌ها گوشزد کرد.

نه به سفر‌های نوروزی، برای سلامتی خودمان هم که شده

همه ما ایرانی‌ها به مهمان نوازی معروف هستیم و بدون دعوت هم جایی نمی‌رویم، پس حالا که در این ایام کسی منتظر آمدن ما نیست و برایمان تدارک ندیده اند، باید از سفر پرهیز کنیم.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در بیشتر استان‌های کشور و نزدیک بودن تعطیلات نوروزی، مسئولان برخی استان‌ها اعلام کردند امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی را نخواهند داشت.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری هم در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: مردم این استان مهمان نواز هستند، ولی به واسطه شیوع بیماری کرونا در سراسر استان از هم اکنون و در ایام نوروز هم هیچ مهمانی را نمی‌پذیریم.

او افزود: چنانچه معدود افرادی که ناگزیر به ورود به استان هستند و دارای هرگونه علایم جزئی مشکوک هم باشند، بی تردید دو هفته قرنطینه می‌شوند.

عباسی از عدم پذیرش مهمان نوروزی خبر داد و اضافه کرد: هیچ گونه خدمات رفاهی و گردشگری به مهمانان نوروزی ارائه نمی‌شود.

دید و بازدید عید از طریق شبکه‌های اجتماعی

با توجه به شیوع کرونا و خطر شیوع و همه گیری آن باید بدانیم امسال عید را همچون سنوات گذشته نخواهیم داشت.

این عید را از طریق تلفن و اینترنت با همدیگر در تماس باشیم و به دیدار کسانی که دوست شان داریم نرویم تا آن‌ها را در معرض ویروس کرونا قرار ندهیم.

باید بدانیم که این عید بر خلاف همه هزاره‌های گذشته، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ.

امسال در روز‌های عید، دور هم بودن در خانه را تجربه و «حول حالنا الی احسن الحال» را به نیت ریشه کنی بیماری کرونا و بهبود حال همه مبتلایان زمزمه می‌کنیم.

یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.